• 1
  • 2
2013-10-20, 18:45
Medlem
Har blivit allt mer sugen på mc-kort på senaste tiden, så planerar att köpa mig en mc till våren 2014. Tanken är att hojen även ska vara till för övningskörning.

Har kollat runt en massa på olika modeller (Mellantung) och det jag känner mig mest sugen på är en SM/åt SM-hållet. Samtidigt så verkar dem flesta SM kräva en hel del mek och korta serviceintervaller. Kollar man på dem med längre serviceintervaller så skrivs det ofta att dessa är tråkigare (förståeligt). Så tanken är väl att hamna någonstans mittemellan, en hoj som inte kräver extrem ompyssling med samtidigt inte är allt för tråkig.

Jag har som sagt tänkt övningsköra med hojen, sen är väl tanken att köra i princip bara asfalt, både korta och längre rundor, till affären, lite "busrundor" etc.

Det mest intressanta alternativet för mig just nu är en Yamaha xt660 x/r. Långa serviceintervaller, inte farligt dyra, säkra i drift, hållbara, lättmanövrerade, billiga i drift etc. "Problemet" i mina ögon är att den eventuellt är lite tråkig efter ett tag, av det jag läst. Endel säger att hojen är kanon och endel säger att den är dötråkig. Den är ju något tyngre än en "vanlig" SM, men samtidigt är det priset och dem långa serviceintervallerna som lockar.

Så, någon som har ett par ord att säga om den? Erfarenheter? Är den dötråkig efter en säsong? Lättmanövrerad? För- och nackdelar?

Ge även förslag på andra hojar i mellanklassen som kan passa mig, budgeten ligger väl på runt 30k.
Citera
2013-10-20, 19:11
Medlem
UmadYeaUmads avatar
Det blir nog bra,

Om du är villig att öka budgeten lite kanske så kanske ktm 690, ducati hypermotorad (den luftkylda) eller aprilia dorsoduro skulle vara intessant att kolla på. Alla tre är mycket trevliga hojar med långa service intervaller.
Citera
2013-10-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UmadYeaUmad
Det blir nog bra,

Om du är villig att öka budgeten lite kanske så kanske ktm 690, ducati hypermotorad (den luftkylda) eller aprilia dorsoduro skulle vara intessant att kolla på. Alla tre är mycket trevliga hojar med långa service intervaller.

Vart inne på ktm 690, verkar mycket intreessant. Problemet är att den överstiger 35kw, dvs att den räknas som tung mc. Är bara 19 bast så det är mellan som gäller. Egentligen kan jag väl öka på budgeten lite. Bor hemma och har inte mer än 2-3k i utgifter per månad samtidigt som jag jobbar. Kan utan att snåla lägga undan mer än 10k/mån. Men för första mc känns det kanske lite överdrivet att lägga ut mer än 30 för en mc, men jag är inte omöjlig om det skulle komma upp något intressant framåt vårkanten.

Vet inte om man kan strypa ner en 690 och få ner den till mellanklass, är det en jobbig process? Sen då plocka strypningen efter ett tag (Inte så att polisen kör runt med utrustning för att bänka en mc på plats direkt).
Citera
2013-10-20, 19:30
Medlem
UmadYeaUmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stompk
Vart inne på ktm 690, verkar mycket intreessant. Problemet är att den överstiger 35kw, dvs att den räknas som tung mc. Är bara 19 bast så det är mellan som gäller. Egentligen kan jag väl öka på budgeten lite. Bor hemma och har inte mer än 2-3k i utgifter per månad samtidigt som jag jobbar. Kan utan att snåla lägga undan mer än 10k/mån. Men för första mc känns det kanske lite överdrivet att lägga ut mer än 30 för en mc, men jag är inte omöjlig om det skulle komma upp något intressant framåt vårkanten.

Vet inte om man kan strypa ner en 690 och få ner den till mellanklass, är det en jobbig process? Sen då plocka strypningen efter ett tag (Inte så att polisen kör runt med utrustning för att bänka en mc på plats direkt).
En strypsats kostar under tvåtusen och regbesiktningen vet jag faktiskt inte men skulle inte tro att det är några större summor. Om du är lite nybörjare på mek så kanske det är bättre att låta en firma sköta strypningen, men det är inte svårt för någon som kan lite.

Fördelen med att strypa en hoj är ju det att när du tar bort den så kommer du uppleva att det är en helt annan hoj.
Citera
2013-10-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UmadYeaUmad
En strypsats kostar under tvåtusen och regbesiktningen vet jag faktiskt inte men skulle inte tro att det är några större summor. Om du är lite nybörjare på mek så kanske det är bättre att låta en firma sköta strypningen, men det är inte svårt för någon som kan lite.

Fördelen med att strypa en hoj är ju det att när du tar bort den så kommer du uppleva att det är en helt annan hoj.

Får kolla upp lite angående strypning etc. Helt blank på mek är jag väl inte, sedan så har farsan haft mc i mer än 30 år så han kan säkert hjälpa mig med det. Känner dock att 40k är den absoluta gränsen för köp av första mc. Får se hur det blir.

Ändå sugen på Yamahan, ingen med erfarenhet av den? Den känns som ett tryggt köp, frågan är dock om det blir för tråkig efter ett par månader. (Tänk på att jag är 19 och det enda "mc-vanan" jag har är att ha provkört pappas hoj och kört moppe som 15-åring)
Citera
2013-10-20, 19:44
Medlem
UmadYeaUmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stompk
Ändå sugen på Yamahan, ingen med erfarenhet av den? Den känns som ett tryggt köp, frågan är dock om det blir för tråkig efter ett par månader. (Tänk på att jag är 19 och det enda "mc-vanan" jag har är att ha provkört pappas hoj och kört moppe som 15-åring)
Kör du på Yamahan då, jag tror inte att det är ett dåligt val. Om du inte har några större erfarenhet från hojåkning så kommer nog effekten räcka ett bra tag för dig.

EDIT: Har du kollat något på en Er6n ? det har ju inte blivit Sveriges populäraste hoj utan andledning.. löjligt billiga också.
Senast redigerad av UmadYeaUmad 2013-10-20 kl. 19:56.
Citera
2013-10-20, 20:07
Medlem
Jag är inte så insatt i kk-regler med kw osv, men har däremot haft en 660.
Allt handlar faktiskt inte om effekt när man skall köra mc.
Särskilt inte om man är ny.
Ta en sådan till en gocartbana och du kommer ha skitkul!
...men även en kurvig 70-väg är förbannat spännande.
Med denna typ av körning lär man sig kurvteknik och spårval och ifall man vill lära sig åka på bakan så är den lämplig även till det.
Oftast behåller man inte sin första-mc så värst länge (men begränsningsregler kanske gör att man måste...?) och när man kört lite så vet man bättre vilken typ av körning man gillar bäst.
Då bara säljer man och köper nåt man gillar bättre.
Allt utvecklas ju.

Värt att notera är att denna stånka har en del vibrationer men samtidigt är den bekvämare och har mindre vibrationer än många KTM-stånkor tex.

Lycka till med kortet!
Citera
2013-10-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerobix
Jag är inte så insatt i kk-regler med kw osv, men har däremot haft en 660.
Allt handlar faktiskt inte om effekt när man skall köra mc.
Särskilt inte om man är ny.
Ta en sådan till en gocartbana och du kommer ha skitkul!
...men även en kurvig 70-väg är förbannat spännande.
Med denna typ av körning lär man sig kurvteknik och spårval och ifall man vill lära sig åka på bakan så är den lämplig även till det.
Oftast behåller man inte sin första-mc så värst länge (men begränsningsregler kanske gör att man måste...?) och när man kört lite så vet man bättre vilken typ av körning man gillar bäst.
Då bara säljer man och köper nåt man gillar bättre.
Allt utvecklas ju.

Värt att notera är att denna stånka har en del vibrationer men samtidigt är den bekvämare och har mindre vibrationer än många KTM-stånkor tex.

Lycka till med kortet!

Låter bra. Dem flesta enstånkorna ger väl ifrån sig endel vibrationer. Har läst att vibrationerna ska vara mildare på Yamahan. Har ju tänkt ha den till ganska blandad körning. Till affären, jobbet, lite längre turer och lite buskörning. Tack för svar, ska hålla ögonen öppna framåt vårkanten när snön försvunnit, får hoppas att vintern blir kortvarig.
Citera
2013-10-21, 02:12
Medlem
Tro mig, det är inte alls säkert att man kör som man "tänkt" sig... därför bör man inte låsa sig fast vid nån speciell cykel och tro att man skall gifta sig med den.
Körningen utvecklas, därför är det bra om förstacykeln är billig och lättsåld.

Om du har pengarna så är det ju prutläge på hojarna nu, en fin 660X under 2000 mil bör man kunna få för 25'.
Notera att skillnaderna emellan årsmodellerna är minimala och mest kosmetiska så när du sedan skall sälja har du alltså ett gäng -05r att slåss mot om du handlat tex en -12:a.
Citera
2013-10-21, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerobix
Tro mig, det är inte alls säkert att man kör som man "tänkt" sig... därför bör man inte låsa sig fast vid nån speciell cykel och tro att man skall gifta sig med den.
Körningen utvecklas, därför är det bra om förstacykeln är billig och lättsåld.

Om du har pengarna så är det ju prutläge på hojarna nu, en fin 660X under 2000 mil bör man kunna få för 25'.
Notera att skillnaderna emellan årsmodellerna är minimala och mest kosmetiska så när du sedan skall sälja har du alltså ett gäng -05r att slåss mot om du handlat tex en -12:a.

Nä, lär väl inte fästa mig vid samma hoj i en längre tid. Blir troligtvis 1-3 säsonger kan jag tänka mig. Angående köp i nuläget så skippar jag nog det. Känns ändå ovärt att köpa en hoj nu för att sedan låta den stå tills det är säsong för det. Visserligen har jag tillgång till garage hos min mamma om jag skulle vilja bevara den där under vintern, men väntar nog hellre tills våren börjar närma sig, det kommer väl upp fler annonser då med, förhoppningsvis.
Citera
2013-10-23, 20:04
Medlem
Handla nu så är oftast priserna mycket mera diskonterbart än till våren..

Har själv en motard modell större men ändå är detta träsk helt rätt väg att gå, har prövat lite mindre oxå och dom leverar oxå en massa körglädje. Vet att det finns strypsatser elektronisk till 690 dom efter -08. Men finns även hojar som är förfixade för detta, blocket is the way to go!

XT är inte helt fel om man börjar skruva lite med dom. Powercommander, pipor och nått öppet filter så ska du se att den inte alls är så tråkig som folk säger.

Lycka till!
Citera
2013-10-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wicked9977
Handla nu så är oftast priserna mycket mera diskonterbart än till våren..

Har själv en motard modell större men ändå är detta träsk helt rätt väg att gå, har prövat lite mindre oxå och dom leverar oxå en massa körglädje. Vet att det finns strypsatser elektronisk till 690 dom efter -08. Men finns även hojar som är förfixade för detta, blocket is the way to go!

XT är inte helt fel om man börjar skruva lite med dom. Powercommander, pipor och nått öppet filter så ska du se att den inte alls är så tråkig som folk säger.

Lycka till!

Väntar nog ändå till februari-mars någon gång innan jag köper något. Skulle kännas värre att ha en hoj ståendes och inte kunna använda den. Några tusenlappar spelar inte jättestor roll för mig, köper hellre hojen när det är/ska bli säsong för det.

Till en början blir det troligtvis att köra original, ska ju trots allt börja med att övningsköra med den, det räcker den nog gott och väl till. Börjar nog inte skruva med den förrän jag har kortet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in