• 1
  • 2
2013-10-20, 11:33
Medlem
Byggde igår ihop min nya dator och allt gick bra fram tills att jag skulle starta den. Alla fläktar drar igång men efter 5-7 sekunder rebootar datorn, om och om igen.

Jag kom fram till att det var grafikkortet som var problemet och utan det så funkar allt felfritt. Men det beror förmodligen inte på grafikkortet eftersom att exakt samma sak händer med ett gammalt grafikkort också. Så min fråga är väl egentligen, beror det på nätagget, är det trasigt eller för svagt? 600 watt borde ju räcka tycker man.

Bör även tillägga att det ej gick att starta med bara moderkort och grafikkort.

Specc:

Nätagg: Corsair CX 600M, 600W PSU
Moderkort: MSI B75IA-E33, Socket-1155
RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB
Processor: Intel Core i5-3470 Processor
Grafikkort: ASUS Radeon HD 7870 2GB GDDR5
Hårddisk: Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5"

Tacksam för svar!
Citera
2013-10-20, 12:47
Medlem
Att datorn startar om sig kan även vara för att skydda komponenter från överhettning. Det hände mig när jag byggde ihop min dator för ett par år sedan. Men det var pumpen till mitt H80 som inte snurrade igång.

Problemet som visade sig var helt enkelt att det snurrade på vid uppstart, men slocknar bara sekunder efter.

Så, kolla värmeproblem.
Citera
2013-10-20, 13:28
Medlem
Värmen är det inte då jag sitter med datorn nu och skriver utan något grafikkort. Allt funkar perfekt, så länge jag inte har grafikkort i.
Citera
2013-10-20, 13:33
Medlem
stoppsmälls avatar
Kolla/ändra inställningarna i BIOS att ett grafikkort ska kunna användas och att moderkortet inte ska vara "låst" till att bara köra onboard-grafiken.

//SS
Citera
2013-10-20, 13:35
Medlem
ThingThings avatar
Sitter eventuell extra strömkabel för ditt grafikkort som den ska?
Citera
2013-10-20, 13:41
Medlem
Var nyss inne i bios och kollade, och allt är som det ska där.

Det är 2 powercables från nätagget till grafikkortet och jag förmodar att det sitter där då det dels lyser 2 gröna lampor på grafikkortet när jag sätter in dom och det finns dessutom bara ett sätt att sätta in dom.

En sak som är oerhört konstigt var att jag igår testade med mitt gamla grafikkort, det funkade bra, då satte jag in det nya igen bara för att testa om allt hoppat igång igen helt plötsligt men det funkade inte. Satte då in det gamla igen för att köra på det istället så länge tills jag kommit fram till en lösning men då funkade inte det gamla längre hellre.

vet inte riktigt vad det betyder, kanske är något glapp någonstans i moderkortet?
Citera
2013-10-20, 14:20
Medlem
Så vad tror folket? Nätagget trasigt eller för svagt? Eller något annat?
Citera
2013-10-20, 14:26
Medlem
Syrliga-Smakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssebastiann
Så vad tror folket? Nätagget trasigt eller för svagt? Eller något annat?
Vettefan asså, har du provat byta PCI-platsen som kortet sitter i?
Citera
2013-10-20, 14:26
Medlem
Jag gissar på att psu är för svag
Citera
2013-10-20, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syrliga-Smaken
Vettefan asså, har du provat byta PCI-platsen som kortet sitter i?

Finns bara en för grafikkortet.
Citera
2013-10-20, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalevmarmelad
Jag gissar på att psu är för svag

Mjo det är min tanke också men samtidigt så känns det jävligt weird att det inte ska klara bara moderkortet och grafikkortet utan några andra komponenter, det är ändå 600 watt. Vad ska jag ha då lixom? 1000?
Citera
2013-10-20, 15:08
Medlem
Napis avatar
Testa uppdatera bios, jag fick liknande problem tidigare då min bios inte var kompatibel med någon av delarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in