Citat:
Uppsidan i premieobligationerna är vinstmöjligheten, som kan höja avkastningen. Chansen till miljonvinsten är dock försvinnande liten. I det nya lånet lottas en miljonvinst ut två gånger om året för varje miljard premieobligationer som säljs.
Om du i stället placerar pengarna på ett högräntekonto som i dagsläget ger runt 2,5% i ränta så kan du använda den högre avkastningen till att köpa t.ex. trisslotter. Jag gjorde för ett antal år sedan en uträkning som visade att chansen att vinna en miljon (eller mer) med ett insatt kapital på 50 000 är:
Triss 0,00064
Premie 0,00050
I båda fallen har jag då räknat med att man får en garanterad minimiavkastning på 350 kronor per år. I fallet med högräntekontot så köper man lotter för all överkastning som överstiger det. Med oförändrad ränta så innebär det att man kan köpa 64 lotter under de fem åren som man binder sig till med premieobligationer. Stämmer min uträkning har man alltså 28% större chans att vinna en miljon med det "alternativa premiesparandet". Är huvudmålet att vinna en miljon (alltså man bortser från tv-dragningarna) så tror jag att chanserna är bättre om man köper t.ex. skrap bingo. Se:
https://svenskaspel.se/?pageid=/lotter/vinstplaner