2013-10-20, 08:44
Medlem
Som rubriken säger..
Är det någon idé att skicka in 50 papp eller skall jag köra standardalternativet Avanza Zero?
Citera
2013-10-20, 09:54
Medlem
Den förväntade avkastningen på premieobligationer är lägre än på ett bankkonto hos någon nischaktör. Det finns därför ingen som helst anledning att köpa premieobligationer, såvida man inte går igång på att man i så fall bidrar till statens upplåning.

Sen förstår jag heller inte valet att antingen köpa premieobligationer eller Avanza Zero. Avanza Zero är en aktiefond som följer OMX30-index, med allt vad det innebär i form av risker, särskilt nu efter en längre periods uppgång på aktiemarknaden. Premieobligationer däremot är helt riskfria. Hur kom du fram till att du var tvungen att välja mellan ett helt riskfritt alternativ och 100 procent aktier?
Citera
2013-10-20, 11:40
Medlem
klinger75s avatar
Har man 100000 kr kan man få typ 3% på räntekonto, tar man dessa 3000kr per år som man får iränta och köper lotter typ penninglotter som är ett av de lotterier med störst vinstchans så har man nog större chans på högvinst än på premieobligationer.
Citera
2013-10-20, 11:58
Medlem
sasos avatar
lägg in pengarna på Santanders Buffertkonto
du får 2,4 kr/dag i ränta efter skatt

edit: eller om du vill ta lite risk sätter du in pengarna på skämtföretaget 4spar
då får du 6,3 kr/dag efter skatt
Senast redigerad av saso 2013-10-20 kl. 12:12.
Citera
2013-10-20, 16:52
Medlem
Finans.killens avatar
Tror jag inte alls på, di.se skrev faktiskt något vettigt för ett par dagar sedan (kors i taket!)

här;
http://www.di.se/artiklar/2013/10/17...ra-hos-staten/
Citera
2013-10-20, 18:00
Medlem
Roger Akelius blev mångmiljonär på just premier
Citera
2013-10-21, 07:56
Medlem
Citat:
Uppsidan i premieobligationerna är vinstmöjligheten, som kan höja avkastningen. Chansen till miljonvinsten är dock försvinnande liten. I det nya lånet lottas en miljonvinst ut två gånger om året för varje miljard premieobligationer som säljs.

Om du i stället placerar pengarna på ett högräntekonto som i dagsläget ger runt 2,5% i ränta så kan du använda den högre avkastningen till att köpa t.ex. trisslotter. Jag gjorde för ett antal år sedan en uträkning som visade att chansen att vinna en miljon (eller mer) med ett insatt kapital på 50 000 är:

Triss 0,00064
Premie 0,00050

I båda fallen har jag då räknat med att man får en garanterad minimiavkastning på 350 kronor per år. I fallet med högräntekontot så köper man lotter för all överkastning som överstiger det. Med oförändrad ränta så innebär det att man kan köpa 64 lotter under de fem åren som man binder sig till med premieobligationer. Stämmer min uträkning har man alltså 28% större chans att vinna en miljon med det "alternativa premiesparandet". Är huvudmålet att vinna en miljon (alltså man bortser från tv-dragningarna) så tror jag att chanserna är bättre om man köper t.ex. skrap bingo. Se: https://svenskaspel.se/?pageid=/lotter/vinstplaner
Citera
2013-10-22, 22:16
Medlem
EQUs avatar
Premieobl eller Standardalternativet avanza zero?

Är detta ett dåligt skämt

Försöker ts vara ironisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in