2013-10-20, 02:11
Medlem
Hej, i snart tre veckor har jag hostat en del, flera gånger per dag - huvudsakligen när jag är inomhus.
Inga andra symptom, ingen förkylning eller något.
Jag är oroligt över lungcancer, så jag undrar, vad annars kan det vara?
Jag har alltså inte varit sjuk på något vis på väldigt lång tid.
Citera
2013-10-20, 02:17
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a580228
Hej, i snart tre veckor har jag hostat en del, flera gånger per dag - huvudsakligen när jag är inomhus.

Torra slemhinnor för att det just är denna tiden som de sätter igång elementen - om du bor i lägenhet. Luften inomhus blir då plösligt torrare jämfört med tiden innan dess.
Citera
2013-10-20, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Torra slemhinnor för att det just är denna tiden som de sätter igång elementen - om du bor i lägenhet. Luften inomhus blir då plösligt torrare jämfört med tiden innan dess.

Jag läste om det och jag har torr hud också so det låter rimligt, hur länge tar det för kroppen at vänja sig?
Citera
2013-10-20, 04:39
Medlem
Är det vanligt med slem vid lugncancer? Jag harklar mig mycket och sedan efter jag harklat mig känns det svårt att svälja några sekunder
Citera
2013-10-20, 16:34
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Jag läste om det och jag har torr hud också so det låter rimligt, hur länge tar det för kroppen at vänja sig?

Den "vänjer" sig genom att man dricker mycket, helst inte för iskallt eller för skållhett. Slemhinnorna behöver smörjas. Det är bra med en matsked olivolja till huden och en matsked olivolja att svälja per dag. Något man ska dricka är havtornsjuice, för det innehåller ämnen som bygger upp slemhinnorna. Köp en luftfuktare också! Gröna växter med självbevattningssystem. Och naturligtvis en fuktmätare.

Luftfuktare behöver inte vara dyra, det går med sådana i keramik som man hänger på elementet, för 120 kr. Växter kostar inte så mycket, 3 för 100 kr. Man kan också blöta ned en frottéhandduk och hänga över elementet nattetid (billigt). Det är ju under natten det blir värst. Sover man med öppen mun kan man bli hjälpt av en näsvidgare. Olivolja 50 kr. Luftfuktare som ångar på bra kostar från 350 kr.

Citat:
Är det vanligt med slem vid lugncancer? Jag harklar mig mycket och sedan efter jag harklat mig känns det svårt att svälja några sekunder

Ja, men slem är ett tecken på att man blivit torr och ansträngd i slemhinnorna också. Istället för att de smörjs regelbundet och konstant utan slembildning, så blir man då antingen torrhostandes eller spottar upp ansamlad mucus i perioder. Det blir inget jämnt flöde då.
Citera
2013-10-20, 16:44
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Kolla så,att du inte drabbats av mykoplasmisk lunginflammation. Kan vara svårt att bli av med om man väntar för länge.
Citera
2013-10-20, 17:37
Medlem
Hur många gånger per timme behöver jag hosta innan det kan vara något allvarligt?
Citera
2013-10-20, 19:24
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Hur många gånger per timme behöver jag hosta innan det kan vara något allvarligt?

Även en banalitet kan vara farligt för en äldre person. Det beror på din ålder.
15? 20? 30? 40? 50? 65? 75? 90?

Jag skulle säga 1200 gånger i timmen ungefär. Alltså var tredje sekund.
Citera
2013-10-20, 19:54
Medlem
Citat:
Även en banalitet kan vara farligt för en äldre person. Det beror på din ålder.
15? 20? 30? 40? 50? 65? 75? 90?

Jag skulle säga 1200 gånger i timmen ungefär. Alltså var tredje sekund.

19, men jag har läst om människor som fått cancer i ung ålder, varför skulle det inte vara jag?
Citera
2013-10-20, 20:11
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
19, men jag har läst om människor som fått cancer i ung ålder, varför skulle det inte vara jag?

Det är alltid bäst att söka tidigt för just cancer.
Har du rökt mycket? Har dina närmaste rökt mycket?
Bor du i en storstad? Har du utsatts för kemikalier, brandrök e.d.?
Risken att få lungcancer ökar annars med stigande ålder.
Citera
2013-10-20, 20:16
Medlem
Citat:
Det är alltid bäst att söka tidigt för just cancer.
Har du rökt mycket? Har dina närmaste rökt mycket?
Bor du i en storstad? Har du utsatts för kemikalier, brandrök e.d.?
Risken att få lungcancer ökar annars med stigande ålder.

Jag har rökt förut, mina närmaste röker, jag bor i en storstad.
Citera
2013-10-20, 20:58
Medlem
Hur är hostan vanligtvis när man har lungcancer, hur ofta, andra symptom? Jag har googlat, hosta är det vanligaste symptomet, men inte hur ofta och så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in