Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-19, 21:37
  #1
Medlem
Hej,
för 19 månader sedan uppdagade jag att en person lurat till sig värden för miljonbelopp. Jag har frågat om saken tidigare här och fått viss vägledning, men nu har jag även delat med mig av mina fynd och min analys till en advokatbyrå. I veckan som gått fick jag ta del av vad advokaten kommit fram till: i allt väsentligt ser han på saken på precis samma sätt som jag och rent juridiskt menade han att det fanns stor potential för att kunna driva saken med framgång. Faktum är att han ordagrant sade: ”För guds skull vänta inte längre med detta”.

Att det skulle kunna gå att vinna och få ekonomisk gottgörelse och skadestånd etc, tror jag är tämligen säkert. Men det är inte problemet just nu. Problemet är att personen i fråga, han som lurats, har fått nys om så pass mycket att han förstått att han är avslöjad. Det har lett till en räcka med förtäckta hot som inte är svåra att förstå: det sista nu ett rent mordhot, men också mycket grova anklagelser gripna helt ur luften. Personen är en fullfjädrad psykopat, vilket säger mig att risken kan vara stor för att hoten sätts i verket. Med tanke på vad jag hört Leif GW Persson säga som motivering till varför han vill starta en superdetektivbyrå, nämligen för att kunna få de många oskyldigt dömda, som sitter i svenska fängelser, ut därifrån, så har jag till viss del dragit öronen åt mig. Jag har också läst på om psykopati och narcissism, som är en stor beståndsdel i allt detta, och förstår därför hur svårt det kan komma att bli; inte ens med sanningen tycks man ha utsikter att komma särskilt långt med denna sortens motståndare. Så allvarligt talat, vilka råd vill ni ge mig och hur går jag klokast tillväga?
Citera
2013-10-19, 22:29
  #2
Medlem
Dr.Diegos avatar
Vem har han lurat pengar av?
vilket är ditt förhållande till GM resp målsägaren?

Men, om det är så att du känner dig hotad av den här personen så skall du såklart göra en polisanmälan

Sedan är det såklart bra att alltid spela in dina samtal med den här personen
Citera
2013-10-19, 23:06
  #3
Medlem
Det gällde ett arv. Han fick fullmakter för att kunna tillvarata övriga två dödsbodelägares ekonomiska intressen. Han åtnjöt fullt förtroende, men frestelsen blev honom övermäktig och han blåste därför de övriga på mycket stora värden. Han kunde göra det tack vare att han sedan tidigare hade full insyn i de ekonomiska förhållandena. Att han hade sådan insyn/kunskap var emellertid då obekant för oss alla. Med tiden fattade jag misstankar och har alltså efterhand kunnat beslå honom med lögn på punkt efter punkt efter punkt. Turligt nog hade jag sparat en omfattande skriftväxling som han den gången initierade med syfte att det skulle förespegla övriga två det faktiska beslutsunderlaget som då förelåg. Ingen tänkte två gånger, utan godtog det utan prut. Det man idag kan se är att det beslutsunderlaget var fabricerat och svårt vilseförande.

Som jag antydde är det inte helt självklart för mig att polisanmäla, även om jag tycker det borde vara det enda riktiga. Blir han trodd får det katastrofala följder. Efter vad jag kunnat läsa mig till är intelligenta psykopaters förmåga att manipulera och dupera rättsapparaten närmast total. Goda råd i just det avseendet är därför viktiga för hur jag skall hantera saken fortsättningsvis.
Citera
2013-10-19, 23:40
  #4
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaugalt
Det gällde ett arv. Han fick fullmakter för att kunna tillvarata övriga två dödsbodelägares ekonomiska intressen. Han åtnjöt fullt förtroende, men frestelsen blev honom övermäktig och han blåste därför de övriga på mycket stora värden. Han kunde göra det tack vare att han sedan tidigare hade full insyn i de ekonomiska förhållandena. Att han hade sådan insyn/kunskap var emellertid då obekant för oss alla. Med tiden fattade jag misstankar och har alltså efterhand kunnat beslå honom med lögn på punkt efter punkt efter punkt. Turligt nog hade jag sparat en omfattande skriftväxling som han den gången initierade med syfte att det skulle förespegla övriga två det faktiska beslutsunderlaget som då förelåg. Ingen tänkte två gånger, utan godtog det utan prut. Det man idag kan se är att det beslutsunderlaget var fabricerat och svårt vilseförande.

Som jag antydde är det inte helt självklart för mig att polisanmäla, även om jag tycker det borde vara det enda riktiga. Blir han trodd får det katastrofala följder. Efter vad jag kunnat läsa mig till är intelligenta psykopaters förmåga att manipulera och dupera rättsapparaten närmast total. Goda råd i just det avseendet är därför viktiga för hur jag skall hantera saken fortsättningsvis.
det är något märkligt med din berättelse, som jag inte förstår.

Enligt vad du skrev så har du konsulterat en advokat, och då förstår jag inte varför du inte diskuterade dina funderingar med denne?

Och det finns inte många människor här i värden som inte skulle reagera på miljonbelopp som försvinner
Citera
2013-10-19, 23:48
  #5
Medlem
Dr.Diegos avatar
det jag undrar över är om din trådstart denna gången har någonting gemensamt med dina tidigare startade trådar?

https://www.flashback.org/sp40447514

https://www.flashback.org/t2056000

https://www.flashback.org/t2217416

https://www.flashback.org/t2056774
Citera
2013-10-20, 00:03
  #6
Medlem
ja det finns det som är gemensamt. Är där skillnader eller inkonsekvenser så är det av en anledning förstås. Självfallet tog jag upp det du nämner med advokaten och hans ståndpunkt var att polisanmäla alla hot. Jag tycker dock att det inte är riktigt så enkelt. Beträffande det med miljonbelopp, så är det ju inte konstigare med att det kan försvinna såväl som att mycket annat kan försvinna, det handlar ju om vad man faktiskt vet och har kännedom om. För att kunna ställa den relevanta frågan så måste den ju först bli väckt.
Citera
2013-10-20, 00:58
  #7
Medlem
Cartiers avatar
Klart du skall driva fallet. Rent statistiskt är det inte troligt att han ger sig på dig. Särskilt inte före ett utslag – då ett sånt agerande helt skulle kunna spoliera hans chanser i rätten. Börja med att försöka få till en kvarstad på tillgångarna så att de inte plötsligt är försvunna om du vinner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback