Citat:
Ursprungligen postat av
traningsnarkomanen
Hyresvärden beskyllde mig för möglet då han tyckte att min städning var bristfällig...
Självklart, som hyresgäst har du skyldigheter som att bl.a vårda lägenheten och i det ingår städning, när det gäller kaklade badrum så är det sjukligt enkelt att hålla efter mögel, räcker med korin i en sprayflaska.
Använde det själv igår i mitt badrum på några ställen som mögel hade börjat komma i fogarna mellan kakelskivorna, spraya och gå därifrån, efter en halvtimme va fogarna gnistrande gråa.
Arbetstid.....ungefär 3 minuter.
Citat:
samt så har jag en fläkt i badrummet som tydligen är otroligt viktig för att luften ska cirkulera i lägenheten. Fläkten har jag tidigare väldigt sällan haft igång då den lever om väldigt mycket.
Som hyrestagare har du skyldigheter att felanmäla när saker och ting inte fungerar, en onormalt högljudd fläkt räknas in i det.
Har du kontrollerat så alla ventiler i lägenheten är öppnade och inte är igensatta?
Sen tycker jag du ska köpa dig en hygrometer, en liten manick som mäter den relativa luftfuktigheten, de billiga är inte så exakta men tillräckligt för att ge en fingervisning om det är onormalt fuktigt eller inte.
Denna kostar 99kr, egentligen är det en extern givare för en basenhet men den har display för temperatur och fuktighet så basenheten klarar man sig utan, har en sådan och vid kontroll visade den 1-2% för högt men enligt speficikation kan det diffa upp till 5%.
http://www.clasohlson.com/se/Tempera...ometer/36-1797