• 1
  • 2
2013-10-19, 20:14
Medlem
Hej!

Som rubriken säger, jag har hittat mögel i min lägenhet, möglet fanns både i badrummet och bakom min säng(!), just där jag har mina kuddar. Jag hade även fått lite fläckar på kuddarna.

jag kontaktade hyresvärden som kom hit och städade bort möglet, men några tester ville han minsann inte göra! Hyresvärden beskyllde mig för möglet då han tyckte att min städning var bristfällig samt så har jag en fläkt i badrummet som tydligen är otroligt viktig för att luften ska cirkulera i lägenheten. Fläkten har jag tidigare väldigt sällan haft igång då den lever om väldigt mycket.

Nu undrar jag mest om det är säkert att bo i lägenheten? Möglet är så vitt jag vet bortstädat, om det inte finns mer dolt någonstans förstås och jag har fläkten igång 24/7.
Citera
2013-10-19, 20:20
Medlem
Hur städades möglet bort? Mögel behöver saneras, det går inte att bara torka bort med en trasa.
Mögel är hälsofarligt.
Citera
2013-10-19, 20:27
Medlem
Manboiiis avatar
Fläkten bör du ha igång i badrummet...
Citera
2013-10-19, 20:50
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traningsnarkomanen
Hej!

Som rubriken säger, jag har hittat mögel i min lägenhet, möglet fanns både i badrummet och bakom min säng(!), just där jag har mina kuddar. Jag hade även fått lite fläckar på kuddarna.

jag kontaktade hyresvärden som kom hit och städade bort möglet, men några tester ville han minsann inte göra! Hyresvärden beskyllde mig för möglet då han tyckte att min städning var bristfällig samt så har jag en fläkt i badrummet som tydligen är otroligt viktig för att luften ska cirkulera i lägenheten. Fläkten har jag tidigare väldigt sällan haft igång då den lever om väldigt mycket.

Nu undrar jag mest om det är säkert att bo i lägenheten? Möglet är så vitt jag vet bortstädat, om det inte finns mer dolt någonstans förstås och jag har fläkten igång 24/7.

Är det verkligen säkert att det var mögel bakom kuddarna? Ofta kan det nämligen bli så att om man har tapet bakom sängen och använder mycket hårprodukter, eller för den delen ofta har fett hår -så kan det bli märken på tapeten. (Om man inte har sänggavel förstås).

Sedan så får du bara hålla koll i badrummet, för är det inte sanerat ordentligt så lär det ju komma tillbaka. Mögel kan vara riktigt farligt, och ja du måste ha fläkten i gång i stort sett hela tiden.
Citera
2013-10-19, 22:11
Medlem
tack för svaren!

Möglet städades bort med hjälp av någon slags "mögel spray". Man sprayar vätskan på de angripna områdena och låter det vara i ett dygn för att sedan torkas bort.
Det jag känner mig osäker kring är huruvida all mögel faktiskt är borta eller inte. Det kan väl mycket väl fortfarande finnas dolt bakom någon list eller så?
Och om ingen mögel finns kvar så lär väl ändå alla gifter som möglet producerat finnas kvar tills man tar hit någon slags luftrenare..

Jo nu kommer fläkten stå igång konstant! Jag brukar dessutom starta köksfläkten på högsta nivån då jag lämnar lägenheten (den lever om).

Alltså det var en ganska stor yta bakom min säng som var täckt. Och just på det område på kuddarna som hade varit i kontakt med väggen fanns det ett tiotal små prickar som jag är helt säker på inte kan vara annat än mögel..

Frågan är nu bara om jag faktiskt vågar bo här! Jag mår illa bara av att vara i lägenheten, sedan om det beror på möglet eller om det bara är själva situationen som gör det vet jag inte.
Citera
2013-10-19, 22:25
Medlem
Blir det mögel bara för att kuddarna ligger mot väggen så är ju något fel med huset. Mögel brukar ge lukt i både möbler och kläder som knappt går att tvätta bort. Flytta om du kan, det verkar vara ett sjukt hus.
Citera
2013-10-19, 22:36
Medlem
Det är det min mamma tycker också, att jag flyttar. Men jag har ingenstans att flytta för tillfället. Det är halft omöjligt att få tag på en lägenhet i den här stan!

Jag får söka så gott jag kan.

Jag pratade med en kvinna på miljökontoret tidigare som reagerade starkt då jag berättade att det var mögel på kudden.
Hon tyckte dock ändå att jag skulle testa bo här ett par veckor och se om det blev bättre/sämre!
Citera
2013-10-20, 00:31
Medlem
Poke53281s avatar
Mögel uppstår bara p.g.a. fuktproblem. Du har inte vädrat din lägenhet nog, det kan medföra ersättningskrav på dej. Och mögelsanering är en DYR affär.

Hörru...gör såhär:

1) Börja vädra oftare.
2) Tvätta badrummet med lite klorvatten.
3) Upprepa 2 ett par gångar om mån.
4) Kolla om väggen bak dina kuddar tål lite klorvatten, låt det inte stå och torka, torka snabbt av efter behandling.
5) Vädra ditt sovrum ofta.
6) När du lagar mat, använd köksfläkten!
7) När du duschar, håll dörren till badrummet STÄNGD. Om vintern kan du använda en avfuktare, det gör jag i min villa då utsugningen i taket inte är för bra, funkar som en dröm - har inte sett mögel på 3 år nu!

Etc..
Citera
2013-10-20, 18:49
Medlem
Citat:
tack för svaren!

Möglet städades bort med hjälp av någon slags "mögel spray". Man sprayar vätskan på de angripna områdena och låter det vara i ett dygn för att sedan torkas bort.
Det jag känner mig osäker kring är huruvida all mögel faktiskt är borta eller inte. Det kan väl mycket väl fortfarande finnas dolt bakom någon list eller så?
Och om ingen mögel finns kvar så lär väl ändå alla gifter som möglet producerat finnas kvar tills man tar hit någon slags luftrenare..

Jo nu kommer fläkten stå igång konstant! Jag brukar dessutom starta köksfläkten på högsta nivån då jag lämnar lägenheten (den lever om).

Alltså det var en ganska stor yta bakom min säng som var täckt. Och just på det område på kuddarna som hade varit i kontakt med väggen fanns det ett tiotal små prickar som jag är helt säker på inte kan vara annat än mögel..

Frågan är nu bara om jag faktiskt vågar bo här! Jag mår illa bara av att vara i lägenheten, sedan om det beror på möglet eller om det bara är själva situationen som gör det vet jag inte.

Antagligen så är det den sprayen som heter "Mögel bort", en vit sprayflaska med rosa text? Den är tydligen den bästa för just mögelsanering (som man kan köpa själv) och den ska tydligen kunna döda all mögel. Men visst, det beror självklart på hur djupt mögeln sitter.

Använder man den själv, så ska man läsa noggrant på nätet hur man ska använda den, då det som står på själva flaskan inte alls är tillräckligt. Och detta är viktigt!!! Den ska t.ex aldrig användas på eller nära metall då det kan uppstå en mycket giftig gas.

Jag tror nog du kan vara ganska lugn nu TS, det borde inte vara någon fara för din hälsa nu när det är sanerat. Håll bara en noga koll på de områden mögeln har funnits, och om du hittar minsta lilla prick -så kontaktar du hyresvärden omedelbart.
Räknar med att du har slängt alla kuddar och annat som kan ha varit i kontakt med möglet.

Som någon säger, använd klorvatten när du städar på dessa ställen eftersom klor dödar mögel.
Citera
2013-10-20, 19:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Hyresvärden beskyllde mig för möglet då han tyckte att min städning var bristfällig...
Självklart, som hyresgäst har du skyldigheter som att bl.a vårda lägenheten och i det ingår städning, när det gäller kaklade badrum så är det sjukligt enkelt att hålla efter mögel, räcker med korin i en sprayflaska.

Använde det själv igår i mitt badrum på några ställen som mögel hade börjat komma i fogarna mellan kakelskivorna, spraya och gå därifrån, efter en halvtimme va fogarna gnistrande gråa.
Arbetstid.....ungefär 3 minuter.

Citat:
samt så har jag en fläkt i badrummet som tydligen är otroligt viktig för att luften ska cirkulera i lägenheten. Fläkten har jag tidigare väldigt sällan haft igång då den lever om väldigt mycket.
Som hyrestagare har du skyldigheter att felanmäla när saker och ting inte fungerar, en onormalt högljudd fläkt räknas in i det.

Har du kontrollerat så alla ventiler i lägenheten är öppnade och inte är igensatta?

Sen tycker jag du ska köpa dig en hygrometer, en liten manick som mäter den relativa luftfuktigheten, de billiga är inte så exakta men tillräckligt för att ge en fingervisning om det är onormalt fuktigt eller inte.

Denna kostar 99kr, egentligen är det en extern givare för en basenhet men den har display för temperatur och fuktighet så basenheten klarar man sig utan, har en sådan och vid kontroll visade den 1-2% för högt men enligt speficikation kan det diffa upp till 5%.
http://www.clasohlson.com/se/Tempera...ometer/36-1797
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-10-20 kl. 19:11.
Citera
2013-10-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Antagligen så är det den sprayen som heter "Mögel bort", en vit sprayflaska med rosa text? Den är tydligen den bästa för just mögelsanering (som man kan köpa själv) och den ska tydligen kunna döda all mögel. Men visst, det beror självklart på hur djupt mögeln sitter.

Använder man den själv, så ska man läsa noggrant på nätet hur man ska använda den, då det som står på själva flaskan inte alls är tillräckligt. Och detta är viktigt!!! Den ska t.ex aldrig användas på eller nära metall då det kan uppstå en mycket giftig gas.

Jag tror nog du kan vara ganska lugn nu TS, det borde inte vara någon fara för din hälsa nu när det är sanerat. Håll bara en noga koll på de områden mögeln har funnits, och om du hittar minsta lilla prick -så kontaktar du hyresvärden omedelbart.
Räknar med att du har slängt alla kuddar och annat som kan ha varit i kontakt med möglet.

Som någon säger, använd klorvatten när du städar på dessa ställen eftersom klor dödar mögel.

tack alla för tipsen! Det känns lite bättre nu. Jag ska inhandla en hydrometer och klor imorgon och gå lös på alla områden där det finns minsta misstanke till mögel!

Jo, jag har inte kvar sprayen, hyresvärden måste ha tagit med sig den då han var klar i lägenheten men nog var det mögel bort alltid.
Nu hade ju inte hyresvärden direkt sanerat lägenheten utan han hade bara städat bort det mögel som fanns där med hjälp av den där sprayen. jag vet inte hur en sanering går till men som jag förstår är det väl en grundlig utstädning av lägenheten och en "rening" av luften..?

Än har jag inte slängt kuddarna, men jag har heller inte sovit med dom sedan jag påträffade möglet! Igår natt sov jag med en tröja som kudde! Jag tvättade kuddarna (och örngott) idag med ättika då jag har hört att det ska ta bort det mesta..
Citera
2013-10-21, 02:10
Medlem
Citat:
tack alla för tipsen! Det känns lite bättre nu. Jag ska inhandla en hydrometer och klor imorgon och gå lös på alla områden där det finns minsta misstanke till mögel!

Jo, jag har inte kvar sprayen, hyresvärden måste ha tagit med sig den då han var klar i lägenheten men nog var det mögel bort alltid.
Nu hade ju inte hyresvärden direkt sanerat lägenheten utan han hade bara städat bort det mögel som fanns där med hjälp av den där sprayen. jag vet inte hur en sanering går till men som jag förstår är det väl en grundlig utstädning av lägenheten och en "rening" av luften..?

Än har jag inte slängt kuddarna, men jag har heller inte sovit med dom sedan jag påträffade möglet! Igår natt sov jag med en tröja som kudde! Jag tvättade kuddarna (och örngott) idag med ättika då jag har hört att det ska ta bort det mesta..

Tror inte det ska behöva saneras ytterligare angående luften som du säger, utan är själva möglet borta och man har vädrat ordentligt så bör det inte finnas något kvar. Iallafall inte så att det är skadligt. Han har ju gjord en sanering av själva möglet.

Däremot så tycker jag absolut du bör slänga dina kuddar. Annars så bör du tvätta dom på minst 90 grader, och det kommer nog ändå förstöra dom. Jag är heller inte helt 100 på att allt mögel verkligen dör på 90 grader heller.
Kuddarna har du ju huvudet och ansiktet på, och om det är svartmögel så är det skitfarligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in