• 1
  • 2
2013-10-19, 05:21
Medlem
Ungoliants avatar
Är det bara jag eller lyser månen ovanligt starkt just nu? Är i stockholmsområdet och det känns nästan lika ljust som precis innan solnedgången..
Citera
2013-10-19, 05:32
Medlem
Koprofilias avatar
I gbg e de mörkt.
Citera
2013-10-19, 05:35
Medlem
charlezzz173s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungoliant
Är det bara jag eller lyser månen ovanligt starkt just nu? Är i stockholmsområdet och det känns nästan lika ljust som precis innan solnedgången..
Jo den lyser sjukt starkt
Citera
2013-10-19, 06:29
Medlem
Draksvanss avatar
Njae, den må lysa lite starkare ikväll men någon supermåne är det väl inte. Den ser inte större ut över huvud taget, faktiskt.
Citera
2013-10-19, 07:33
Medlem
PuffTheDragons avatar
Det var där emot månförmörkelse inatt, om än partiell. Jordens halvskugga täckte 7/10 av skivan.
Citera
2013-10-19, 08:34
Medlem
Var det ett tydligt lager med frost på marken? Det gör mycket för hur ljust det blir från månen.
Citera
2013-10-19, 08:45
Medlem
Skönt att man inte är ensam i dessa tankar

Drömde om att det var väldigt varmt & ljust, sen vaknade jag upp av att månen lyste rakt i mitt ansikte. Den lyste upp hela rummet och det var omöjligt att somna om trots att klockan var ca 06:00.

Kontentan: Det var en supermåne!
Citera
2013-10-19, 09:02
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frits
Skönt att man inte är ensam i dessa tankar

Drömde om att det var väldigt varmt & ljust, sen vaknade jag upp av att månen lyste rakt i mitt ansikte. Den lyste upp hela rummet och det var omöjligt att somna om trots att klockan var ca 06:00.

Kontentan: Det var en supermåne!
Fast supermåne är det inte, även om man kan uppleva dess ljusstyrka och storlek som hög/stor.
Supermåne inträffar då det är fullmåne eller nymåne och månen befinner sig som närmast Jorden (+/- 10%). Det betyder att månen ser som störst ut, sett från Jorden.

Supermåne är inte en astronomisk term, utan astrologisk.
Citera
2013-10-19, 09:18
Medlem
PuffTheDragons avatar
En sak till, apogeum inträffade för ungefär en vecka sedan. Då var månskivan som störst denna månad.
Hittade ett diagram som visar apogeum och perigeum under året.
http://www.lunarplanner.com/LunarPerigee/
Citera
2013-10-19, 09:52
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungoliant

Nej, du är inte ensam. Stod på balkongen och rökte vid midnatt och det vad som att någon hade riggat upp strålkastare. Mycket ljusare än normalt.
Citera
2013-10-19, 10:15
Medlem
Apple.Jacks avatar
Jag tittade aldrig direkt på månen igår kväll men däremot så tittade jag på himmelen och den var ovanligt blå. Den har inte varit så blå så där sent dagarna innan, jag trodde att det berodde på att det snöat här och snön lyste upp.
Citera
2013-10-19, 11:54
Medlem
Ja, den skimrade mycket starkt.

Måste också passa på att säga att månen i sig inte lyser, utan reflekterar ljus från solen, som lyser.

Kram
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in