Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-08, 19:37
  #25
Medlem
Tyvärr så var jag tvungen att avbryta projektet i söndags på grund av att jag slarvat och inte engagerat mig så mycket som jag egentligen skulle ha gjort.

Men ni som känner er manade att pröva på detta kan ju använda denna tråden och ta nytta av den fakta som postats här.
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
[...]Jag har ca 6-7v kvar i blomm men har inte bestämd mig än hur jag ska göra med rötterna ifall jag bara torka ut dem och kör elektrisk grinder, löser upp aktiva ämnet ur plantan typ extrahera med aceton metoden eller ska jag grinda rötterna och gör vanlig smör som h*n kan dosera genom frukostmacka.[...]
Tack så mycket för din hjälp och engagemang. Jag tycker definitivt att du ska spara rötterna och pröva. I en av länkarna jag postade i början så prövar personen som skrivit artikeln 30g torkad/strimlad rotmassa och h*n känner av det.

Lycka till och kul att flera utav er är intresserade utav ämnet. Om detta lyckas så tror jag att en CBD marknad kan skapas och detta kommer göra sjuka människor väldigt glada.
Mvh
Citera
2014-01-12, 18:34
  #26
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Tyvärr så var jag tvungen att avbryta projektet i söndags på grund av att jag slarvat och inte engagerat mig så mycket som jag egentligen skulle ha gjort.

Men ni som känner er manade att pröva på detta kan ju använda denna tråden och ta nytta av den fakta som postats här.

Tack så mycket för din hjälp och engagemang. Jag tycker definitivt att du ska spara rötterna och pröva. I en av länkarna jag postade i början så prövar personen som skrivit artikeln 30g torkad/strimlad rotmassa och h*n känner av det.

Lycka till och kul att flera utav er är intresserade utav ämnet. Om detta lyckas så tror jag att en CBD marknad kan skapas och detta kommer göra sjuka människor väldigt glada.
Mvh
Tråkigt att höra att du var tvungen att avbryta. Jag har ett pytte-experiment på gång, men undrar lite - det är väl när växten är i blom (?) eller spelar det ingen roll i vilken "fas" växten är utan CBD't finns där ändå (?)... Jag har visserligen ingen industrihampa, men det är väl värt att slänga ~25-50kr på någon liter för att pröva. Den jag har är en autoblommande som står i en halv filkartong, dvs ~0.4L hempybucket, vilket kanske inte är ultimat för detta experiment men det är så jag vill gå tillväga pga rötterna är lätthanterliga i hempybuckets (mindre pill och jobb för latmaskar ). Om jag inte uppnår 30g i rotmassa kommer jag definitivt spara de torkade rötterna till senare experiment med både "vanlig" cannabis och industrihampa.
Citera
2014-01-14, 15:18
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Tråkigt att höra att du var tvungen att avbryta. Jag har ett pytte-experiment på gång, men undrar lite - det är väl när växten är i blom (?) eller spelar det ingen roll i vilken "fas" växten är utan CBD't finns där ändå (?)... [...]
Du det vet jag faktiskt inte... Jag tror det finns där hela tiden även om det låter mer logiskt att det är vid blom som det är som mest. Hade inte tänkt på detta alls...

Men du borde i alla fall göra klart ditt experiment och se ifall du känner av något. Då har vi lite att gå på.
Lycka till!

Mvh
Citera
2014-01-15, 11:48
  #28
Medlem
Mystiqes avatar
Synd att du var tvungen hoppa av...
Men jag är fortfarande intresserad i detta projekt och när jag har möjlighet ska jag ta reda mer på fakta och sen ska jag avgöra ifall det blir bara rötter eller kör jag extraering av rötterna =)

mvh M

edit...

Gött att lilZer0 joinade in med experimenten =)

mvh M
__________________
Senast redigerad av Mystiqe 2014-01-15 kl. 11:52.
Citera
2014-01-17, 00:49
  #29
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Du det vet jag faktiskt inte... Jag tror det finns där hela tiden även om det låter mer logiskt att det är vid blom som det är som mest. Hade inte tänkt på detta alls...

Men du borde i alla fall göra klart ditt experiment och se ifall du känner av något. Då har vi lite att gå på.
Lycka till!

Mvh
Haha tyvärr var jag tvungen att avbryta mitt experiment igår, eller inte tvungen men det kändes snällare att göra det eftersom en person jag bor med blev dundernojjig när den började växa så snabbt. Det var inte hennes grej liksom, sen finns andra omständigheter runtom kring det som gjorde att jag klippte växten, men har sparat rötterna som ligger och torkar till nästa omgång efter flytt till bättre miljö (sker väldigt snart, inom entilltvå månader - perfekt till utomhussäsongen). Kan inte tänka mig dessa rötter väga mer än 0.2g torkade, för många små mini-rötter råkade dras bort och "försvinna" i perlite-blandingen tyvärr. Nästa omgång blir nog industrihampa mixat med vanlig cannabis i någon renodlad hydrovariant för maximalt lite skräp bland rötterna.

edit: Får ta och trimma rötterna i olika stadier då så man kan testa om halten CBD märbart höjs vid blom eller inte, eller hur det nu ligger till över huvud taget eftersom jag inte har en aning egentligen.
__________________
Senast redigerad av lilZer0 2014-01-17 kl. 00:51.
Citera
2014-04-11, 23:33
  #30
Medlem
Mystiqes avatar
Som räknad för min del gick det åt helvete, körde i flera 30liter krukor så det var omöjligt att få ut så mycket rötter om möjligt utan pilla flera dygn i jorden....gick eller ej ruska ut jorden för rötterna var sönderpackad och det bröt i massa delar med jord etc, omöjligt heller att sila ut rötterna klumperna för risk stopp i slasken....

Ifall ja kör hydro nästa gång så blir det lättare att få hela rötter....

sry fbare för försenad svar...

mvh M
__________________
Senast redigerad av Mystiqe 2014-04-11 kl. 23:36.
Citera
2018-07-02, 15:46
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Absolut!
http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabidiol

Hjälper mot epilepsi, MS, ångest, biopolära symtom, illamående, lindrar inflammationer och hjälper immunförsvaret genom att sänka dess aktivitet (immunsuppression) eller om det stärker det, kommer inte riktigt ihåg. Utöver detta hindrar CBD cancern från att sprida sig, i vissa fall bota den helt.
Diabetes, näringsrubbning och smärtlindring. Finns säkert mer men du fattar nog poängen

Dessa produkter, oljor, som säljs är lagliga i många länder, t.ex. Sverige, eftersom att CBD inte är narkotikaklassat här, dock olagligt att odla utan tillstånd från jordbruksverket. Då undrar jag ifall man kan använda sig utav industrihampa eller om det måste vara riktig cannabis. Jag kan inte hitta något som säger att industriplantor ska innehålla mindre CBD än de olagliga utan tvärtom.


Exakt....
Cbd aktiverar det endocannabinoida systemet som finns hos både människor och djur.

Hampa/cbd bör nog främst ses som en läkande grönsak som tagits ifrån människan.
CBDa och cbd ger bägge medicinska effekter, och växten kan ätas rå och dekarboxylerad.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Endo...noida_systemet
Citera
2018-07-02, 17:42
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Exakt....
Cbd aktiverar det endocannabinoida systemet som finns hos både människor och djur.

Hampa/cbd bör nog främst ses som en läkande grönsak som tagits ifrån människan.
CBDa och cbd ger bägge medicinska effekter, och växten kan ätas rå och dekarboxylerad.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Endo...noida_systemet


Dessutom får man i sig terpener, som i sig har ytterligare egenskaper.
https://elixinol.com/sv/blog/what-ar...is-their-role/
Citera
2018-07-04, 13:57
  #33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Dessutom får man i sig terpener, som i sig har ytterligare egenskaper.
https://elixinol.com/sv/blog/what-ar...is-their-role/

Är det lagligt att köpa från den sidan? En polare till mig försökte ta in CBD-olja från Danmark (där är de lagligt) och de fastnade i tullen och beslagtogs.
Citera
2018-07-04, 15:54
  #34
Medlem
Helt otroligt ju att cbd oljan blivit förbjuden. Men jag såg att man kan köpa hampaolja online på sida med http://friskare.info/33-spannande-fakta-om-cbd-olja/. Är det inte samma sak i princip? Verkar som att cbd har hjälpt så många på olika sätt att det inte ens rör sig om placebo.
__________________
Senast redigerad av Anneli73 2018-07-04 kl. 16:00. Anledning: länkfel
Citera
2018-07-05, 21:30
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YaThink
Är det lagligt att köpa från den sidan? En polare till mig försökte ta in CBD-olja från Danmark (där är de lagligt) och de fastnade i tullen och beslagtogs.

Finns flera olika försäljare av Cbdolja i Sverige. Förbudet gällde väl att marknadsföra Cbdolja som läkemedel. Gör man ej det så får man sälja. Samt eu-godkänd hampa ska man kunna köpa överallt. Sedan kan man dekarboxylera "baka," hampan för att aktivera cbd, samt äta rå (för cbda). Man kan även dricka som te, vejpa i örtvaporizer.

Genom att äta hampa får man oftast ännu bättre effekter då man får alla växtens näringsämnen.

Jag äter dagligen dekarboxylerad och rå hampa och den... Eliminerar .. Min stress. Känns som att dem fixar allt som behöver fixas i princip.

Men man ska försöka hitta fin hampa med stark lukt - mycket terpener.

Terpener och cannabinoider i synnergi är nog en mirakelkur för människan.

Hampa kategoriseras av att den får innehålla mycket cbd (cannabidiol- en av alla cannabinoider) samt mindre än 0.02 %thc. Man får inget rus, men kroppen och sinnet blir balanserat.

Läs här och återkom:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Endo...noida_systemet

Jag har provat alldeles för många tillskott, men denna är unik. För att citera någon annan, den är gjord för människan.

Även djur har receptorer för cbd, samt det endocannabinoida systemet.

Klart politiker och läkemedelsindustri vill förbjuda, propagera mot en gratis växt.

Rc
__________________
Senast redigerad av redcube 2018-07-05 kl. 21:37.
Citera
2019-03-31, 13:00
  #36
Medlem
KapatKontos avatar
Utvinna CBD från industrihampa?

Funderar på att kontakta någon bonde, köpa in en större mängd industrihampa och extrahera CBD via någon extraheringsmaskin.

Mina frågor är ungefär hur svårt detta är för en privatperson, hur mycket industrihampa som behövs per ml CBD och hur mycket en vettig maskin för att extrahera större mängder kostar.

Någon som har erfarenhet/kunskap?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback