2013-10-18, 22:41
Medlem
Stötte idag på en mycket obehaglig och underlig typ.
Han va väldigt biffig och med tjurnacke, typ fd. Tyngdlyftare.
Ögonen va stirriga och blicken flackande.

Först började han berätta om sina resor som fn soldat i olika krigsländer, sedan om hur skadad rent psykiskt han blivit då hans serotonin tagit slut (som han uttryckte det).
Han sa även att han lätt kunde bli farlig om han blev arg och eftersom han var så stor kunde han göra stor skada. Hela han var väldigt skrämmande när han pratade och hans ögon var otäcka och liksom stirriga.
Finns risk att jag stöter på honom igen vilket skrämmer mig och därför undrar jag om ni tror han kan vara farlig och om någon kan lista ut vad som är felet på honom!?
Han berättade att när han kommit hem från Bosnien och skulle till försäkringskassan fick han ha två vakter med sig, för att han inte skulle bli arg och skada någon där.

Visst blir man känslomässigt störd om man varit i olika krig, men här ligger det nog något annat bakom, eller vad tror ni.
Citera
2013-10-18, 22:49
Medlem
Jeffry122s avatar
Vissa människor tål helt enkelt inte krig. Det har jag lärt mig under mina år. Det är en speciell press man har på sig när man inte är hemma i sin trygghet och står där i ett okänt land med en okänd kultur och du ska se till att alla i din bataljon kommer hem helskinnade.
Affe är en sak men i Bosnien så var ingen FN soldat beredd på vad som skulle ske.

Men förmodligen har han börjat att missbruka diverse substanser med tanke på hur länge sedan det var.
Citera
2013-10-18, 22:50
Medlem
Stessads avatar
Folk som lider av Posttraumatiskt stressyndrom kan bete sig mycket underligt.
Har man dessutom ett gammalt missbruk med steroider i bagaget så har man mycket kort stubin.
Citera
2013-10-18, 22:50
Medlem
Tycker att det finns en tendens bland allmänna psykfall att skryta om liknande saker. Det är troligt för att projicera en cool och ball bild av sig själv inför allmänheten, istället för att prompt säga att man är sjuk. Nu är jag ingen psykolog, men anser mig vara lite påläst i ämnet.

Har bland annat träffat en stor, fet man som påstod sig vara f.d. porrstjärna och porr-regissör, och menade att han haft så svåra aggressionsproblem i branschen att han "knullat brudar till döds" med sin jättedase.

Därtill en mager, 1,50 lång tjej som konstant skröt om att hon snortade en påse kokain och därefter blev en ny person, en våldsam emo-alter-ego-sak som hotar folk med rakknivar (vilket hon aldrig gjorde, men ändå).

Ett ganska vanligt fenomen bland de ofriska, vad jag vet alltså.
Citera
2013-10-18, 22:56
Medlem
Jag kommer eventuellt stöta på honom igen genom mitt yrke och därför undrar jag om ni tror han plötsligt kan få nått utbrott och bli farlig?!

Låter rimligt att han går på nåt med tanke på hans stirriga ögon.

Kan man lida av ptsd efter så lång tid och blir man verkligen våldsam då?
Citera
2013-10-18, 23:24
Medlem
colabulles avatar
OT jävligt kul att läsa posterna där ni leker psykolog och tror ni vet vad som ligger bakom och lägger eran egen diagnos, skratta mkt till dig som skev ut hela PTSD. snacka om att du vill lysa och synas.

OnT jag tror du bör dig hålla dig borta tex ta annan väg så du inte stöter på honom igen, Har hör och läst att man INTE ska ta kontakt med en sådan person för då kan han TRO att ni är "polare" och kan börja söka upp dig.

MEN detta är bara bara vad jag TROR veta INTE till 100%
Citera
2013-10-18, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
OT jävligt kul att läsa posterna där ni leker psykolog och tror ni vet vad som ligger bakom och lägger eran egen diagnos, skratta mkt till dig som skev ut hela PTSD. snacka om att du vill lysa och synas.

OnT jag tror du bör dig hålla dig borta tex ta annan väg så du inte stöter på honom igen, Har hör och läst att man INTE ska ta kontakt med en sådan person för då kan han TRO att ni är "polare" och kan börja söka upp dig.

MEN detta är bara bara vad jag TROR veta INTE till 100%

Jag bad att få veta vad ni TROR..... Så helt ok för mig.

Problemet är att jag inte kan undvika honom om han kommer in på mitt jobb. Därför vill jag veta vad som kan vara fel och om han kan bli farlig. Jag fattar inte att det finns såna dårar som kan skrämma upp en så att man ska behöva vara orolig för att gå till jobbet.
Citera
2013-10-19, 00:19
Medlem
Passepartouts avatar
Oavsett vad han lider av, hotade han dig indirekt genom att beskriva sin våldsamhet.

Vet inte vad du har för jobb, men vad finns det för säkerhetstänk på jobbet? Har ni någon handlingsplan för om någon av era kunder blir våldsamma? Om du känner dig otrygg och hotad ska du inte behöva konfronteras med honom överhuvudtaget. Finns det någon möjlighet för dig att bli förflyttad? Tala med ansvarig chef.

Edit: http://www.av.se/lagochratt/afs/afs1993_02.aspx
http://www.av.se/teman/hotochvald/?A...ookieSupport=1
Senast redigerad av Passepartout 2013-10-19 kl. 00:25.
Citera
2013-10-19, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Oavsett vad han lider av, hotade han dig indirekt genom att beskriva sin våldsamhet.

Vet inte vad du har för jobb, men vad finns det för säkerhetstänk på jobbet? Har ni någon handlingsplan för om någon av era kunder blir våldsamma? Om du känner dig otrygg och hotad ska du inte behöva konfronteras med honom överhuvudtaget. Finns det någon möjlighet för dig att bli förflyttad? Tala med ansvarig chef.

Edit: http://www.av.se/lagochratt/afs/afs1993_02.aspx
http://www.av.se/teman/hotochvald/?A...ookieSupport=1
Jobbar i detaljhandeln. Visst kan man ringa vakten, men finns liksom ingen möjlighet att gå ifrån och ringa när jag står och pratar med honom, är ju livrädd att han då ska bli förbannad.
Usch, känns så jobbigt att gå till jobbet nu.
Citera
2013-10-19, 18:28
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanktPeters
Jobbar i detaljhandeln. Visst kan man ringa vakten, men finns liksom ingen möjlighet att gå ifrån och ringa när jag står och pratar med honom, är ju livrädd att han då ska bli förbannad.
Usch, känns så jobbigt att gå till jobbet nu.

Du ska inte behöva känna dig rädd på jobbet! Det är arbetsgivarens skyldighet att fixa så att du kan larma utan att kunden märker det. Eller ha en vakt närvarande i butiken. Tala med ansvarig chef. Har ni skyddsombud? Står du bakom en disk? Du måste inte tala med personen, han har ju redan hotat dig. Jobbar du helt ensam? Nämnde kunden som hotade dig att han skulle komma tillbaka? Kan du göra en deal med annan personal att du lämnar butiken direkt om han visar sig igen?

Förlåt mängden frågor och att de är lite osammanhängande.

http://www.afaforsakring.se/Forsakri...-vald-och-ran/
Citera
2013-10-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du ska inte behöva känna dig rädd på jobbet! Det är arbetsgivarens skyldighet att fixa så att du kan larma utan att kunden märker det. Eller ha en vakt närvarande i butiken. Tala med ansvarig chef. Har ni skyddsombud? Står du bakom en disk? Du måste inte tala med personen, han har ju redan hotat dig. Jobbar du helt ensam? Nämnde kunden som hotade dig att han skulle komma tillbaka? Kan du göra en deal med annan personal att du lämnar butiken direkt om han visar sig igen?

Förlåt mängden frågor och att de är lite osammanhängande.

http://www.afaforsakring.se/Forsakri...-vald-och-ran/
Hmm, han nämnde att han skulle komma tillbaka.
Jag kan ju inte säga att jag ska lämna butiken om han kommer, då får ju någon av mina kollegor ta hand om honom istället och det är ju lika illa.
Kan inte börja be om larmknapp odyl. De kommer tycka jag överdriver. Vi jobbar liksom inte på bank, och ett jobb med många kunder att ta hand im innebär att man stöter på många udda typer. Jag gillar att vi alla är olika och kan även fascineras av det, men den här typen skrämde mig rejält.

Schysst att du gav mig länkarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in