2013-10-18, 00:32
Medlem
Hej.
Jag tänkte testa byta behörighet på mitt gästkonto, ändrade det till begränsad, därefter lyckades jag sätta lösenord på mitt egna konto. har försökt att återställa lösenordet via usbminne men det går inte för mig...

Hur som helst, min laptop fungerar iaf. Båda är uppkopplade på samma wifi, kan jag på något sett lyckas fjärrstyra min stationära dator från den bärbara datorn?

Tack på förhand.
Citera
2013-10-18, 00:38
Medlem
maglols avatar
Om det är en fabriksdator finns det ibland ett osynligt adminkonto man kan komma åt när man startar datorn i felsäkert läge. Från det kan du byta lösenord till ditt huvudkonto.

annars vet jag inte
Citera
2013-10-18, 00:47
Medlem
TheShapes avatar
På vilket sätt ska det hjälpa att fjärrstyra datorn, om du nu har ändrat om lösenordet till kontot på den stationära? Eller menar du RDP:a in till den? Inte precis så att ett administratörslösenord universellt fungerar på alla datorer (såvida datorerna inte sitter bakom samma domän). Nej, du är nog tyvärr körd. Försök kopiera över så mycket som du kan genom att köra en Linuxdist via USB, till en annan USB-sticka.

Har nämnt det förut, men det här är ett typiskt exempel på varför man inte ska vara inloggad som administratör som "vanlig användare". Tappar du kontrollen över det kontot, så tappar du även kontrollen över datorn, om det inte finns några andra administratörskonton på datorn.

Till framtiden, skapa en standardanvändare och använd bara administratör om du ska installera program eller göra systemändringar (du behöver inte ens logga ut, utan bara högerklicka på objektet och välj "kör som administratör"), så behöver du inte vara lika orolig över att "lyckas" göra saker.
Citera
2013-10-18, 13:03
Medlem
gandihellfishs avatar
För att återställa lösenordet, ladda ner MiniPE och lägg in på CD/USB. Därifrån kan du byta lösenord med all säkerhet, kommer inte ihåg vad programmet där i heter för det, men det ser väldigt "enkelt" ut, men fungerar.
Citera
2013-10-18, 13:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
För att återställa lösenordet, ladda ner MiniPE och lägg in på CD/USB. Därifrån kan du byta lösenord med all säkerhet, kommer inte ihåg vad programmet där i heter för det, men det ser väldigt "enkelt" ut, men fungerar.

Om jag inte missminner mig så heter programmet Password Renew.

Beskrivning av programmet:

Detta är ett verktyg för att: (Åter) sätter lösenord av valfri användare som har ett giltigt lokalt konto, skapa en ny lokal användare med administratörsbehörighetoch ställ administratörsbehörighet till befintlig användare på din NT-systemet. Kan återställa lokal administratör lösenord på datorn som är i området, med NULL-funktionen administratörslösenordet. Måste använda den under WinPE / BartPE
Citera
2013-10-19, 14:41
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Om jag inte missminner mig så heter programmet Password Renew.

Beskrivning av programmet:

Detta är ett verktyg för att: (Åter) sätter lösenord av valfri användare som har ett giltigt lokalt konto, skapa en ny lokal användare med administratörsbehörighetoch ställ administratörsbehörighet till befintlig användare på din NT-systemet. Kan återställa lokal administratör lösenord på datorn som är i området, med NULL-funktionen administratörslösenordet. Måste använda den under WinPE / BartPE
Det finns kanske 3-4 olika password reset program där, fungerar för windows 7 också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in