Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Det där har jag svårt att acceptera. Jag menar att det primära är att USA har tillgång till billig energi. Vilken valuta oljan handlas i är faktiskt sekundärt.
(Ett USA där soppan t ex skulle kosta dubbelt så mycket inom låt oss säga 12 månader skulle vara fullkomligt oregerligt.)
Oljeförsörjningen är viktig, men USA fick redan tidigare huvuddelen av sin importerade olja från länder utanför Mellanöstern. Så deras engagemang där har inte primärt syftat till att trygga den egna försörjningen. Det är framför allt Europa och Japan som är beroende av olja från Mellanöstern.
Men visst, upphör leveranserna därifrån så går världsmarknadspriserna upp, och då drabbas även USA. Det faktum att de är självförsörjande spelar för övrigt ingen roll för det, om de inte inför exportförbud för olja vid en kris.
Vad jag syftade på var det faktum att andra länders oljehandel i dollar är grundbulten för dollarns status som reservvaluta. Detta i sin tur gör att USA inte behöver ta upp lån i utländsk valuta, vilket är en stor fördel jämfört med andra länder.