2013-10-17, 22:39
Medlem
TheRestrainers avatar
Vilka geopolitiska konsekvenser kan det leda till?

Citat:
PIRA, a leader in worldwide energy market analysis, has recently announced that the US has finally surpassed Saudi Arabia as the largest oil producer in the world, after an explosion in the use of hydraulic fracking created the largest oil boom in nearly 40 years, only beaten by the production boom in Saudi Arabia between 1970 and 1974.
Citera
2013-10-17, 22:53
Medlem
Madagascars avatar
Redan under GWB:s tid kunde man höra att USA satsade på att minska sitt beroende av import att fossil energi. Nu vet jag inte om det har hänt än eller om det beroende fortfarande ökar. Ev ökar bara importen från Kanada men minskar för övrigt. Vi kan i så fall vänta oss att USA under en period blir något mindre intresserat av att hävda världshegemoni. Men jag gissar att eftersom det är dyrt (energiineffektivt) att producera olja på det här viset samt inhemska miljöproblem följer så kommer den här perioden bli kortvarig.
Citera
2013-10-17, 23:22
Medlem
Det var väl inte riktigt oväntande nyheter. Bl.a. The Economist har rapporteratm i futurum, om denna händelse en längre tid.
Citera
2013-10-18, 00:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Redan under GWB:s tid kunde man höra att USA satsade på att minska sitt beroende av import att fossil energi. Nu vet jag inte om det har hänt än eller om det beroende fortfarande ökar. Ev ökar bara importen från Kanada men minskar för övrigt. Vi kan i så fall vänta oss att USA under en period blir något mindre intresserat av att hävda världshegemoni. Men jag gissar att eftersom det är dyrt (energiineffektivt) att producera olja på det här viset samt inhemska miljöproblem följer så kommer den här perioden bli kortvarig.

De reserver som man redan börjat exploatera är relativt lättillgängliga och därför inte alltför dyra att komma åt. Problemet är dock att en stor del av reserverna är betydligt svårare att exploatera, och förutsätter ett helt annat oljepris än idag om de ska bli lönsamma. Precis som vissa gasfyndigheter, t.ex. de utanför Cypern.

Kontentan av detta är att de som tror att vi ska kunna fortsätta att konsumera olja som nu i 50 år till på grund av fracking och nya gasfyndigheter inte tänker på priseffekterna. Kostar bensinen hundra kronor litern kommer folk att ställa bilen oavsett hur mycket olja eller gas det fins kvar att utvinna.
Citera
2013-10-18, 00:01
Medlem
-DaRude-s avatar
Krig och illegala ockupationer lönar sig...

Grattis då! Till ett land som inte ens kan hålla igång sin regering.
Citera
2013-10-18, 07:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De reserver som man redan börjat exploatera är relativt lättillgängliga och därför inte alltför dyra att komma åt. Problemet är dock att en stor del av reserverna är betydligt svårare att exploatera, och förutsätter ett helt annat oljepris än idag om de ska bli lönsamma. Precis som vissa gasfyndigheter, t.ex. de utanför Cypern.

Kontentan av detta är att de som tror att vi ska kunna fortsätta att konsumera olja som nu i 50 år till på grund av fracking och nya gasfyndigheter inte tänker på priseffekterna. Kostar bensinen hundra kronor litern kommer folk att ställa bilen oavsett hur mycket olja eller gas det fins kvar att utvinna.
Trots allt utvinner USA nu på hemmaplan mer fossil energi än förut. Tror du detta påverkar/kommer påverka USAs agerande gentemot resten av världen?

(USA har alltså en ökande produktion efter peaken - vilket är ett fenomen som inte precis är vad peakoilbeskrivningen förutspår.)
Senast redigerad av Madagascar 2013-10-18 kl. 08:04.
Citera
2013-10-18, 23:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Trots allt utvinner USA nu på hemmaplan mer fossil energi än förut. Tror du detta påverkar/kommer påverka USAs agerande gentemot resten av världen?

(USA har alltså en ökande produktion efter peaken - vilket är ett fenomen som inte precis är vad peakoilbeskrivningen förutspår.)

Nej, det tror jag inte. USA:s intresse i oljehandeln ligger inte främst i de egna behoven utan att andra stater handlar olja i dollar. Detta intresse kommer inte att upphöra bara för att man själva blir mindre beroende av importerad olja.
Citera
2013-10-19, 03:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det tror jag inte. USA:s intresse i oljehandeln ligger inte främst i de egna behoven utan att andra stater handlar olja i dollar. Detta intresse kommer inte att upphöra bara för att man själva blir mindre beroende av importerad olja.
Det där har jag svårt att acceptera. Jag menar att det primära är att USA har tillgång till billig energi. Vilken valuta oljan handlas i är faktiskt sekundärt.

(Ett USA där soppan t ex skulle kosta dubbelt så mycket inom låt oss säga 12 månader skulle vara fullkomligt oregerligt.)
Senast redigerad av Madagascar 2013-10-19 kl. 04:27.
Citera
2013-10-19, 03:57
Bannlyst
Vad kommer det här att tendera för? Kommer usa att öppna sin egen kran och därmed utvinna mer olja på sin egen mark? Då är det ju kalas, mer olja till övriga världen särskilt för oss i Europa men en liten risk för billigare olja då.
Citera
2013-10-19, 04:45
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Det där har jag svårt att acceptera. Jag menar att det primära är att USA har tillgång till billig energi. Vilken valuta oljan handlas i är faktiskt sekundärt.

(Ett USA där soppan t ex skulle kosta dubbelt så mycket inom låt oss säga 12 månader skulle vara fullkomligt oregerligt.)

Ja, att USA har tillgång till energi är viktigt.
Men att USA:s politik gentemot Mellanöstern (som egentligen inte står för så stor del av den olja USA konsumerar) skulle handla mest om de egna energibehoven ser jag som långsökt. Vet inte om det var det du antydde.

Sedan finns också citatet att den som kontrollerar pipelinen till Europa kontrollerar Europa.
Citera
2013-10-19, 09:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Oljeförsörjningen är viktig, men USA fick redan tidigare huvuddelen av sin importerade olja från länder utanför Mellanöstern. Så deras engagemang där har inte primärt syftat till att trygga den egna försörjningen. Det är framför allt Europa och Japan som är beroende av olja från Mellanöstern.

Men visst, upphör leveranserna därifrån så går världsmarknadspriserna upp, och då drabbas även USA. Det faktum att de är självförsörjande spelar för övrigt ingen roll för det, om de inte inför exportförbud för olja vid en kris.

Vad jag syftade på var det faktum att andra länders oljehandel i dollar är grundbulten för dollarns status som reservvaluta. Detta i sin tur gör att USA inte behöver ta upp lån i utländsk valuta, vilket är en stor fördel jämfört med andra länder.
Citera
2013-10-19, 12:25
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Det stämmer inte riktigt att USA är världens största oljeproducent. Etta är fortfarande Saudiarabien eller Ryssland beroende på hur man räknar. Se vidare här om olika sätt att räkna på: http://peakoilbarrel.com/worlds-largest-oil-producer/

Dessutom är USA fortfarande världens största importör av olja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in