2013-10-17, 20:04
Medlem
Hej! Smidig som jag är så snubblade jag igår morse på min laddningssladd till datorn och slog i foten ganska rejält i mitt soffbordet. Det går att stödja/gå på foten men det gör väldigt ont. Slog i två av tårna bredvid lilltån men har dock inte ont i själva tårna utan ovanför tårna, alltså där tårna går ihop med varandra. Det är både svullet och lite blått ovanför tårna och det gör ruskigt ont att röra ovansidan av foten. Finns det någon risk att något är brutet i foten eller är det bara som typ ett blåmärke? Tänkte kanske åka in å röntga foten imorgon beroende på hur det känns då. Vad händer om man har brutit något? är inte jättetaggad på att gå i kryckor eller behöva gipsa eller liknande.
Citera
2013-10-17, 20:26
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Det går inte att göra någon åt brutna tår. Du vänjer dig med smärtan efter några dagar.
Citera
2013-10-17, 20:31
Medlem
Manboiiis avatar
Dom gör ingenting åt brutna tår ändå, krossade min lill-tå en gång, dom gjorde ingenting.
Citera
2013-10-17, 20:35
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haffre1996
Hej! Smidig som jag är så snubblade jag igår morse på min laddningssladd till datorn och slog i foten ganska rejält i mitt soffbordet. Det går att stödja/gå på foten men det gör väldigt ont. Slog i två av tårna bredvid lilltån men har dock inte ont i själva tårna utan ovanför tårna, alltså där tårna går ihop med varandra. Det är både svullet och lite blått ovanför tårna och det gör ruskigt ont att röra ovansidan av foten. Finns det någon risk att något är brutet i foten eller är det bara som typ ett blåmärke? Tänkte kanske åka in å röntga foten imorgon beroende på hur det känns då. Vad händer om man har brutit något? är inte jättetaggad på att gå i kryckor eller behöva gipsa eller liknande.

Kan vara en fraktur. Tror inte du behöver gipsas. Själv bröt jag tån genom att göra ungefär likadant en gång, även om det inte var just ett soffbord. Jag bröt även en ringfinger en gång genom att ta emot min kroppsvikt på 77 kg på bland annat den när jag föll, förutom fötter och haka. Det krävs inte så mycket. Lilltån brukar väl vara den tå man slår i mest annars. Har väl haft 10 sprickor i dem.

Problemet som jag ser det är om du går imorgon eftersom de på alla akuter jag varit på inte anser att det är akut längre då och kräver en kolossalt utförligt redogörelse för varför man anser att de ska ta emot en.
Citera
2013-10-17, 20:41
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Dom gör ingenting åt brutna tår ändå, krossade min lill-tå en gång, dom gjorde ingenting.

Jag kom in på Akuten en gång med lätt demolerad tå bredvid lilltån.
Läkaren sa att den inte var av, för då hade jag haft mer ont.
Hon tryckte som bara den och eftersom jag inte skrek så blev
hon irriterad när jag ville att den skulle röntgas. Sedan sa hon:
"Bara för att överbevisa för dig att den inte är bruten så ska
jag göra ett undtantag och kräva in en röntgen ändå!!"
Efter en knapp timme kom hon tillbaka och formligen skrek:
"DEN ÄR JU BRUTEN!! HELT AV, HELT DIAGONALT, OCH
DESSUTOM ÖVER LEDEN! DET VAR DET VÄRSTA JAG VARIT
MED OM!"

Men de gjorde inget mer än att jag fick rådet att undvika att gå
för mycket på den första dagen. Men att använda den sedan så snart
som möjligt. "Böja den kan du säkert börja med redan då så det
inte bildas en massa brosk och smärtstillande behöver inte du."