• 1
  • 2
2013-10-17, 17:24
Medlem
Som frågan lyder så söker jag en kamera som skulle kunna uppfylla mina behov inom de områden som nämnts. Kameran ska främst användas för fotografering av rum (helst utan behov utav externa ljuskällor i form utav fönster och lampor) därav mitt krav på lämplig blixt.

Prisidé har jag faktiskt ingen just nu, men som ni säkert förstår är jag ingen mästerfotograf utan ska bara använda kameran för hobby och arbete (som sagt inget arbete som fotograf). Så ett pris på paket upp till 15 000 är rimligt ur min synpunkt.

Jätte tacksam för alla svar jag får, är det några frågor så ställ dem givetvis så ser jag till att svara på dem.

Mvh
Citera
2013-10-22, 15:57
Medlem
oyegies avatar
Du kan fota rum och hus med vilken kamera du vill,du skulle kanske vara mer specifik,beror ju lite på vad du ska fota osv.
Citera
2013-10-22, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Du kan fota rum och hus med vilken kamera du vill,du skulle kanske vara mer specifik,beror ju lite på vad du ska fota osv.

Fotona som ska tas kommer att användas i arbetet för att kunna skapa objektbeskrivningar. Söker ett objektiv med någorlunda vidvinkelsperspektiv samt en blixt för att kunna slippa behovet av externa ljuskällor. Trodde faktiskt att jag hade gett någorlunda bra krav på kameran i trådstarten men kanske inte. Vad exakt är du ute efter? Jag ska helt enkelt fota rum. Men kraven är ju givetvis att den ska fånga ljuset som tillförs på ett bra sätt för att få ljusa fina bilder som resultat.

Så som sagt, jag ska helt enkelt fota rum och hus. Aint more than that!

Mvh
Citera
2013-10-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealEstateBroker
Fotona som ska tas kommer att användas i arbetet för att kunna skapa objektbeskrivningar. Söker ett objektiv med någorlunda vidvinkelsperspektiv samt en blixt för att kunna slippa behovet av externa ljuskällor. Trodde faktiskt att jag hade gett någorlunda bra krav på kameran i trådstarten men kanske inte. Vad exakt är du ute efter? Jag ska helt enkelt fota rum. Men kraven är ju givetvis att den ska fånga ljuset som tillförs på ett bra sätt för att få ljusa fina bilder som resultat.

Mvh

På youtube finns tutorials på allt i hela världen. Första träffen när man sökte på detta blev dessutom the man himself,
http://m.youtube.com/watch?v=CI-Xb_ewIyk
Citera
2013-10-22, 23:16
Medlem
oyegies avatar
Citat:

Mvh
Ungerfär som att säga,jag skall fota människor,det kan man göra med vilken kamera eller glugg som helst.
Du vill ha en blixt för att slippa behovet av extern ljuskälla,men räknas inte en extern blixt som ljuskälla?
Skall du fota hus så kanske du bör köpa ett shiftobjektiv annars får man bara störtande linjer.
Citera
2013-10-22, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobbamobba
På youtube finns tutorials på allt i hela världen. Första träffen när man sökte på detta blev dessutom the man himself,
http://m.youtube.com/watch?v=CI-Xb_ewIyk

Kunde tyvärr inte kolla klippet nu då jag inte kan ha ljud på. Men förmodar att han tar upp diskussionen om vad man ska ha för utrustning i samband med fotograferingen så jag får tacka dig!

Brukar i allmänhet söka tutorials angående de flesta ämnen på youtube. Hur jag inte kunde tänka på det nu var en bra fråga. Mest troligen trötthet och glömska.

Mvh
Citera
2013-10-22, 23:20
Medlem
Citat:
Ungerfär som att säga,jag skall fota människor,det kan man göra med vilken kamera eller glugg som helst.
Du vill ha en blixt för att slippa behovet av extern ljuskälla,men räknas inte en extern blixt som ljuskälla?
Skall du fota hus så kanske du bör köpa ett shiftobjektiv annars får man bara störtande linjer.

Låter ju som han ska ta mäklarbilder o inte skyskrapor.
Köp en canon eller nikon med en vidvinkel som har f2.8 så är det nog lugnt. Blixt kan du skita i om du har stativ och inte massa folk som springer framför kameran.
Citera
2013-10-22, 23:31
Medlem
Citat:

Ah, du ville ha så ingående information. Tyvärr är jag inte alltför insatt i fotovärlden då det sannerligen inte är mitt yrke och kunde därför inte delge mer information än jag visste själv. Tack för din hjälp i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av Lobbamobba
Låter ju som han ska ta mäklarbilder o inte skyskrapor.
Köp en canon eller nikon med en vidvinkel som har f2.8 så är det nog lugnt. Blixt kan du skita i om du har stativ och inte massa folk som springer framför kameran.

Mestadels blir det mäklarbilder och liknande annonser som fotona kommer att användas till. I alla fall blir det det största användningsområdet. Canon eller Nikon har jag själv riktat in mig på. Jobbat med Nikon och Sony, men Sonyn var inte min grej.

Måste ställa en följdfråga angående blixten. Jobbat med två olika kameror som sagt. Sonyn hade en starkare och desto mer påkostad blixt men trots det så framkom bilderna som dunkla och mörkare än vad man fick fram via Nikonen med en "sämre" blixt om man ska kalla den det. Hur kommer det sig i detta fall? Skillnaden mellan objektiven var inte särskilt stora dessutom.

Tacksam för er hjälp.

Mvh
Citera
2013-10-22, 23:55
Medlem
Cyranos avatar
Tja.. ..jag misstänker att en hyfsad pocketkamera täcker dina behov (t.ex. en Canon Powershot G1, ca. 6000:- med blixt).
Men, för att svara på din fråga som den är ställd.. Du behöver ett hyfsat vidvinkelobjektiv (budgetalternativ Samyang ca. 4000:-), för att nyttja vidvinkeln fullt ut en fullformatskamera (t.ex. EOS 6D, ca. 16000:-), ett någorlunda stabilt stativ (min 500:-), hyfsad blixt ( Speedlite 430 t.ex., ca. 2000:-), en bra introbok för fotografering ( t.ex. nån av Tom Ang, ca. 300:-) och massor av övning.

Skulle avråda från tilt-shift, inget för amatörer - även proffs har svårt att få till hyfsade bilder med sådana objektiv (beror på oundvikliga fysikaliska begränsningar av optiken). Se till att hålla kameran horisontellt och räta ut bilderna i ett bildbehandlingsprogram istället.
Citera
2013-10-23, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Tja.. ..jag misstänker att en hyfsad pocketkamera täcker dina behov (t.ex. en Canon Powershot G1, ca. 6000:- med blixt).
Men, för att svara på din fråga som den är ställd.. Du behöver ett hyfsat vidvinkelobjektiv (budgetalternativ Samyang ca. 4000:-), för att nyttja vidvinkeln fullt ut en fullformatskamera (t.ex. EOS 6D, ca. 16000:-), ett någorlunda stabilt stativ (min 500:-), hyfsad blixt ( Speedlite 430 t.ex., ca. 2000:-), en bra introbok för fotografering ( t.ex. nån av Tom Ang, ca. 300:-) och massor av övning.

Skulle avråda från tilt-shift, inget för amatörer - även proffs har svårt att få till hyfsade bilder med sådana objektiv (beror på oundvikliga fysikaliska begränsningar av optiken). Se till att hålla kameran horisontellt och räta ut bilderna i ett bildbehandlingsprogram istället.

Tack för ditt svar. Kollade in Powershot G1, men kunde inte koppla det till om man faktiskt kunde byta objektiv eller inte? Kanske en dum fråga i allmänhet, men jag är tyvärr inte alltför insatt.

Så egentligen skulle jag landa på runt 22-23 tusen om jag valde ditt andra alternativ. Dock verkar detta lite för avancerat för mig i dagsläget i och för sig så jag kommer nog att försöka hålla min budget på 15 000.

En fullformatskamera vore ju intressant (även för fritiden) om man skulle vilja trycka upp större bilder. Vilken prisklass brukar dessa ligga på generellt?

Tilt-shift har jag aldrig arbetat med och kommer inte att göra heller. Jag föredrar ditt alternativ med att helt enkelt räta ut bilderna, så jag jobbat tidigare.

Tack återigen!

Mvh
Citera
2013-10-23, 06:12
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar. Kollade in Powershot G1, men kunde inte koppla det till om man faktiskt kunde byta objektiv eller inte? Kanske en dum fråga i allmänhet, men jag är tyvärr inte alltför insatt.

Så egentligen skulle jag landa på runt 22-23 tusen om jag valde ditt andra alternativ. Dock verkar detta lite för avancerat för mig i dagsläget i och för sig så jag kommer nog att försöka hålla min budget på 15 000.

En fullformatskamera vore ju intressant (även för fritiden) om man skulle vilja trycka upp större bilder. Vilken prisklass brukar dessa ligga på generellt?

Tilt-shift har jag aldrig arbetat med och kommer inte att göra heller. Jag föredrar ditt alternativ med att helt enkelt räta ut bilderna, så jag jobbat tidigare.

Tack återigen!

Mvh

En Canon 5dmkii får du för 7000 eller mindre på blocket.
Citera
2013-10-23, 10:17
Medlem
En 5D classic, 17-40 4L och ett gäng kinablixtar och lite stativ till dessa klarar jobbet utmärkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in