Citat:
Ursprungligen postat av
Cyrano
Tja.. ..jag misstänker att en hyfsad pocketkamera täcker dina behov (t.ex. en Canon Powershot G1, ca. 6000:- med blixt).
Men, för att svara på din fråga som den är ställd.. Du behöver ett hyfsat vidvinkelobjektiv (budgetalternativ Samyang ca. 4000:-), för att nyttja vidvinkeln fullt ut en fullformatskamera (t.ex. EOS 6D, ca. 16000:-), ett någorlunda stabilt stativ (min 500:-), hyfsad blixt ( Speedlite 430 t.ex., ca. 2000:-), en bra introbok för fotografering ( t.ex. nån av Tom Ang, ca. 300:-) och massor av övning.
Skulle avråda från tilt-shift, inget för amatörer - även proffs har svårt att få till hyfsade bilder med sådana objektiv (beror på oundvikliga fysikaliska begränsningar av optiken). Se till att hålla kameran horisontellt och räta ut bilderna i ett bildbehandlingsprogram istället.
Tack för ditt svar. Kollade in Powershot G1, men kunde inte koppla det till om man faktiskt kunde byta objektiv eller inte? Kanske en dum fråga i allmänhet, men jag är tyvärr inte alltför insatt.
Så egentligen skulle jag landa på runt 22-23 tusen om jag valde ditt andra alternativ. Dock verkar detta lite för avancerat för mig i dagsläget i och för sig så jag kommer nog att försöka hålla min budget på 15 000.
En fullformatskamera vore ju intressant (även för fritiden) om man skulle vilja trycka upp större bilder. Vilken prisklass brukar dessa ligga på generellt?
Tilt-shift har jag aldrig arbetat med och kommer inte att göra heller. Jag föredrar ditt alternativ med att helt enkelt räta ut bilderna, så jag jobbat tidigare.
Tack återigen!
Mvh