2005-07-06, 12:51
Bannlyst
var på BUP på grund av "grava sömnproblem"!
De var väldigt lättmanipulareda och jag behövde bara skylla allt, skola, fritid och skit på att jag sover dåligt, och de sa typ, vi har ingen läkare här så vi kan inte ge dig några piller för än han är tbax, så kom den 25:e AUG så fixar vi piller!
Så jag har 1 fråga och 1 konstaterande:
Hur e Melatonin, e de bra, går det att flumma på?
Konstaterande: Om ni är under 18, boka tid hos BUP och klaga över det ena över det andra på din sömn!
Citera
2005-07-06, 14:23
Medlem
TomiXs avatar
Du hade säkert bara fått propavan ändå så...
Citera
2005-07-06, 15:56
Bannlyst
Melatonin är totalt rus-lös. Man kan omöjligt känna något på melatonin. Melatonin finns naturligt i kroppen och tros styra hur/när vi blir trötta.

Vetenskapen tror att Melatonin bestämmer när vi skall bli trötta och därför antar man att man kan "framkalla" trötthet med Melatonin-tillskott, men i bästa fall får du bara en naturlig sömn.
Citera
2005-07-06, 16:54
Medlem
tros styra?
melantonin börjar produceras när ljuset i omgivningen är dåligt, alltså när det börjar bli kväll.
Citera
2005-07-06, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teemb
tros styra?
melantonin börjar produceras när ljuset i omgivningen är dåligt, alltså när det börjar bli kväll.

Melatonin är inte så vidare beforskat ännu så allting vet man inte, finns ju även en viss chans att sexuell utveckling styrs av det. Och för att späda på så har det även tvistats om huruvida det kan förlänga livslängden.
Citera
2005-07-06, 20:03
Medlem
PiLLerILLers avatar
De melantolinpiller som säljs i alla dessa naturknarksbutiker var fullkomligt verkningslösa på mig iaf. Jag hade lika gärna kunna ätit gamla popcorn istället för att betala ett par hundra spänn för skräpet.

Nu har jag iofs grava sömnrubbningar och har käkat Imovane i åtta år, men hade det funnits någon verksam substans i tabletterna borde jag åtminstone känt av det efter en halv burk.
Citera
2005-07-06, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teemb
tros styra?

Precis, tros styra!
Man vet inte hur stor roll Melatoninet har när det gäller sömnen. Melatonin är trots allt inte det enda som gör så att vi sover utan mycket spelar in.

"Di lärde" tvistar fortfarande om Melatonin är effektivt som sömn-medicin. Vissa tycks känna förbättring, medans vissa tycker att det är verkningslöst. Samma med olika undersökningar om Melatonion, ibland kan en sömnförbättring ses, ibland inte.
Citera
2005-07-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyFarmaceut
Precis, tros styra!
Man vet inte hur stor roll Melatoninet har när det gäller sömnen. Melatonin är trots allt inte det enda som gör så att vi sover utan mycket spelar in.

"Di lärde" tvistar fortfarande om Melatonin är effektivt som sömn-medicin. Vissa tycks känna förbättring, medans vissa tycker att det är verkningslöst. Samma med olika undersökningar om Melatonion, ibland kan en sömnförbättring ses, ibland inte.

Vi får inte glömma vår käre gamle vän "Placeboeffekten", tanken på att man tar melatonin kan ju få en att slappna av lite extra och vips så somnar man
Citera
2005-07-08, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyFarmaceut
Precis, tros styra!

ok, men jag tror att melantonin är en del i vår biologi. melantonin tillverkas hela tiden och ökar när man vistas i mörka omgivningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in