• 1
  • 2
2013-10-17, 11:30
Medlem
Bakteriens avatar
Tja.
Kort och gott hur mycket prutar ni? Själv har jag väldigt svårt med sådant, känns bara så jävla snålt. Nu förstår jag att ingen prutar på priset vid ICA kassan om man typ köper 1 mjölk för 10kr. Men om man ska köpa en moppe eller något sådant så verkar det ändå höra till.

Kan säga att jag känner en tjej som handlar mycket på Röda Korset och Myrorna. Och hon prutar ALLTID när hon ska handla. Hon går till kassan och säger typ: Alltså det är ju lite fläckar på den här jackan här bak, borde inte jag få rabatt på den då? Tycker det är så otroligt pinsamt, du handlar alltså begagnade kläder billigt och så ska man ändå försöka få rabatt för att det inte är i nyskick

Är det bara jag som har svårt för just prutning?
Citera
2013-10-17, 11:46
Medlem
Jofs avatar
Många svenskar har svårt för det.

Ett perspektiv som visar att det inte är snålt att pruta eller riskfritt (i sammanhang där det finns utrymme för prutning).
Som säljare är prutning ett avgörande tecken på att kunden är intresserad av att köpa. Och därför mer intressant än en kund som bara vill "titta". Har man börjat pruta är det nämligen näst intill omöjligt att inte genomföra ett köp om man får ett rimligt svar på prutningen.
Det är alltså en viss risk - åtagande man ger sig in på om man börjar pruta.
Citera
2013-10-17, 11:47
Bannlyst
Det är nog hur du är som person. Jag prutar aldrig.
Citera
2013-10-17, 11:51
Medlem
Jajamen jag var i den sitsen något år tillbaka, jag blev obekväm när det gällde prutning. Inte i allmänhet när folk gjorde det (har stor respekt för sådana som är stenhårda i allt från cykel för 1 000 kr till bil på 50 000 kr) men när jag själv gjorde det.

Nu så här i efterhand så måste jag säga att det handlar verkligen om att öva, öva och återigen öva. Så kommer obehaget att försvinna och man kommer att inse att det faktiskt är kul att förhandla (inte pruta, ack så negativt ord för något som kan vara roligt). Ställen där man verkligen får lära sig att pruta är när man är på utlandsresor. Helst om man har planerat att leva med en begränsad budget. Då kommer man snart inse att pengarna inte kommer att räcka till om man bara accepterar handlarnas, hotellens etc priser.

Givetvis har vi andra förhållanden i Sverige där man inte "prutar" i matvaruhandeln etc. Men att förhandla när det gäller mopeder, bilar, bolån, sparräntor, boende etc är ju bara roligt och stärker din privata ekonomi.

Mer förhandlingar åt folket, mindre prutning!

Mvh
Citera
2013-10-17, 11:54
Medlem
mphummers avatar
Jag prutar jämt när jag är utomlands och tycker det är riktigt roligt, ser det mer som en sport och tävlar ofta med andra hur mycket man kan få ner priset =)

I Sverige vet jag inte riktigt om man kan kalla det pruta på samma sätt, däremot så försöker jag alltid få ner priser på elavtal, försäkringar, abonnemang osv genom att "pruta"

Sen är ju blocket ett givet ställe att "pruta" / förhandla om priset, tror inte jag har köpt en ända vara till utsatt pris på blocket, och då köper jag grejer några gånger per år.

Så det är nog lite mer som man är som person, men skulle aldrig få för mig att pruta på tex röda korset där jag vet att pengarna går till en god sak.
Citera
2013-10-17, 12:07
Medlem
BigFatCones avatar
Finns det möjlighet att pruta så gör jag det så klart, det är roligt och med lite tur så gör man en bättre affär än man hade gjort från början. Även när jag säljer saker privat är jag öppen för viss prutning.
Citera
2013-10-17, 12:41
Medlem
SavageRSs avatar
Inte alldeles för ofta som man prutar inte!

Det är nästan alltid viss prutmån om man köper begangnade saker (delvis för att varan kanske inte stämmer överens med "beskrivningen").

Kolla bara blocket +50% har viss prutmån. Myrorna, om jag inte minns fel så prutar de flesta där inne? Anledningen är att man säljer begangnade kläder där ev. skador finns. Butiken hittar ofta inte alla skador heller. De får man söka efter själva. Om butike har räknat med 100 kr för ett plagg där de missat 1 stor skada så är plagget inte "värt" 100 kr. De inser de själva också?

Sen har jag aldrig sett någon "pruta" på t.ex Carlings eller Intersport? Däremot så går det alltid att förhandla till sig saker när man köper nya produkter. Ta elgiganten t.ex... köpa saker där upprepade gånger och om man köper en tvättmaskin så vill man även ha stekpannan funkar nästan alltid så länge man själv vet vad pengar är...

Köper man andra dyra saker så bör man förhandla!

Som jag nämnde innan så har jag aldrig hört någon som gjort detta (pruta/förhandla) i klädesbutiker. Men varför inte testa... köp kläder för 2500 och sen säg att du är intresserad att ta dessa om du får de där asgryma snorgröna kalsongerna på köper... kanske funkar?

Dock så kommer de nog inte tillåta om någon säger... - Du får 2350... -.-

Man får väl vara lite charmig!

Hursom... nya produkter "går inte" att pruta ned. Vad har ni andra att säga?
Nybilar går de att pruta på? Begangade (via firmor) går alltid... däremot kanske det är lättare att "förhandla" till sig bättre pris via t.ex extra utrustning för samma peng... PÅ nybilar?

Jag är inte den som prutar på en blocket annons där en riktigt seriös säljare vill kränga något där priset är OK och han har påpekat alla fel. Då är det bara att tacka och betala!

Förhandla borde alla göra. Man får oftast mycket annat skit (det blir inte billigare) men om man lyckas så går man ur butiken med det man köpte + "gratisvaror".
Citera
2013-10-17, 12:44
Medlem
Att förhandla till sig varor på köpet funkar ypperligt i allt från skobutiker och Dressman till bilhandlare!
Citera
2013-10-17, 12:59
Medlem
Jag kan pruta men då handlar det om dyrare köp och att jag köper många saker i en typ klädbutik. Att pruta på myrorna/röda korset är ju under all from av anständighet och gränsar enligt mig till socialt handikappat beteende
Citera
2013-10-17, 14:40
Medlem
Bbobis avatar
Jag prutar aldrig.

Svarar jag på en annons så är det för att jag är nöjd med priset. Likaså med produkter i affär.
Citera
2013-10-17, 15:35
Medlem
Finans.killens avatar
Jag prutar ALLTID, kalla mig Arab eller snål skiter jag i, det är jag som spenderar mindre pengar.

Och vem bryr sig om någon du inte kommer träffa igen tycker att du är snål? Grow some balls.
Citera
2013-10-17, 15:44
Medlem
Clayton80s avatar
Jag tror att när folk undviker att förhandla om priset eller andra villkor så handlar det mycket om konflikträdsla. Men just prutningssituationer är utmärkta tillfällen att öva upp sin förmåga att hantera den stress som kan komma när två viljor ska komma överens.

Ofta är det ganska enkelt att förhandla till sig extra produkter om du t.ex. köper flera plagg i en klädbutik. Så fort man köper för lite större summor eller flera produkter samtidigt bör man hålla ögon öppna efter möjligheter att förhandla till sig bättre villkor.

Kom ihåg att säljaren vill göra affärer med dig och att det värsta som kan hända är att du säljaren inte ger med sig, att du får köpa för ordinarie pris och övriga villkor. Det är inte hela världen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in