• 1
  • 2
2013-10-17, 09:57
Medlem
Deadshots avatar
Hejsan, jag har alltid varit väldigt anti-SSRI för dess kända biverkningar. Men för några dagar sedan insåg jag att jag nått botten. Studierna går åt skogen, överdriven alkoholkonsumtion, dödsfall inom familjen, skulder och lite annat summerar detta året ganska bra. Påbörjat KBT-behandling ganska nyligen också vilket jag tror på, och tryggheten hos KBT-psykologen är jättestark.

Så jag ringde min läkare och berättade att jag var villig att börja medicinera mig med SSRI. Han blev överraskad då jag uttryckt mitt hat ett flertal gånger efter tidigare påtryckningar om att jag just ska börja med medicinen. Sertralin, 25mg varje dag i 2 veckor för att sedan öka till 50. Till detta fick jag 30 mg Sobril mot oro och diverse (han vet om att jag slutat med alkohol).

Dag 1 var OK, kände mig som vanligt dvs nedstämd men orkade ändå ta mig till skolan.

Dag 2 Vaknade upp och mådde faktiskt bra, gick upp och sköljde ned sertralinen och sobrilen och trampade iväg till skolan. Påväg hem kom en oro som jag aldrig känt innan, en oro bortom denna värld. Har gått med oro/ångest i många år, men detta var något helt galet. Fick dödsångest och även lite självmordstankar. Dödsångesten försvann, men oron bestod. Tog 10mg Sobril och gick och lade mig, somnade.

Dag 3 Myrkrypningar ifrån helvetet, oron är kvar men inte lika stark, skakis och svettas som en maratonlöpare. Sobrilens effekt är utebliven, trots att jag endast käkat dessa i 2 dagar. Svårt att sova som fan, känns som spindlar kryper på benen på mig. Inga jävla småmyror inte!

Att biverkningar skulle komma var jag nästan säker på, eftersom det är väldigt vanligt. Men detta?? Innan var jag på botten, nu har botten öppnats och det känns som om jag ramlat ned i helvetet.

Ringde precis VC som hänvisade mig till psykakuten, men väntar på samtal ifrån min läkare innan jag går dit. Ska begära någon annan medicin om jag ska stå ut i dessa veckor innan sertralinet ger effekt.

Vet att det är många här som testat/äter denna medicin men; vad fick ni som substitut vid insättningen?! Vad gällande biverkningar så är det individuellt, men någon som känner igen dessa? Kanske fått värre? Jag ska iallafall kämpa, mot ljusare tider!

/DS
Citera
2013-10-17, 10:03
Medlem
Rewindings avatar
25mg är en ganska hög dos att börja på skulle jag vilja säga, själv började jag på 10mg och hade inte särskilt grova biverkningar. Det gäller bara för dig att stå ut eller sänka dosen, biverkningarna lär försvinna efter 2-3 veckor helt och hållet.
Citera
2013-10-17, 11:43
Medlem
fettjamenvissts avatar
Jag började på 50 mg, och var som mest uppe på 200 mg. Första 2 veckorna var så sjukt jobbigt, värsta tiden någonsin, värre än innan. Men det blir bättre sen, eller man bli helt avtrubbad och du känner inga känslor alls.
Citera
2013-10-17, 12:10
Medlem
MrBraxs avatar
Prövade just sertralin för ett par år sen, och det tog inte ens en vecka innan jag gav upp, det blev ett rent helvete.

Skitmedicin.
Citera
2013-10-17, 12:43
Medlem
Deadshots avatar
Var precis på psykakuten, hade lite högre blodtryck och puls än vanligt och skammen att behöva vända sig dit var enorm. Varför vet jag inte, tycker psykakuten har en dålig klang. Läkaren höll med.

Men han berättade att det är just den första veckan som innefattar de STARKASTE biverkningarna (om man nu får några öht) för att sedan minska och tillslut ger medicinen effekt. Höjde ifrån 30 till 40mg Sobril om dagen, samt att jag fick Stilnoct utskrivet till natten. Kändes ganska skönt och har nu legat med avslappningsband och det känns lite bättre.

Ska fortsätta att kämpa, tänker inte ge upp medicinen även om biverkningarna är åt helvete. Men livet är åt helvete redan, kan bara gå uppåt.

Tack för era svar. Må väl!

/DS
Citera
2013-10-17, 19:58
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadshot

Vet att det är många här som testat/äter denna medicin men; vad fick ni som substitut vid insättningen?! Vad gällande biverkningar så är det individuellt, men någon som känner igen dessa? Kanske fått värre? Jag ska iallafall kämpa, mot ljusare tider!
/DS

Håll ut, det är alltid värst först. Benzo är jättelätt att börja ta, men om man väl är fast är det en resa genom helvetet att sluta.

Är det via landstinget du får kbt? Eftersom du nyss har börjat så kanske det vore idé att avvakta med medicinering och se vad terapin ger. SSRI dämpar ångest men kan göra det svårare att tillgodogöra sig terapin, benzo påverkar minnesfunktioner och skrämselreaktioner så det kan bli ett direkt hinder för terapin om man känner sig helt avtrubbad och orädd för allt.
Citera
2013-10-17, 21:52
Medlem
Som nämnts så kan SSRI ge paradoxal ångestökning de första ca 14 dagarna, och samma gäller efter eventuell dosökning. Men då du skrev om alkohol så kan det även vara tecken på abstinens.
När slutade du med alkoholen? Hur många dagar i veckan drack du? Ungefär hur mycket per dag?
Citera
2013-10-18, 06:20
Medlem
Deadshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
Som nämnts så kan SSRI ge paradoxal ångestökning de första ca 14 dagarna, och samma gäller efter eventuell dosökning. Men då du skrev om alkohol så kan det även vara tecken på abstinens.
När slutade du med alkoholen? Hur många dagar i veckan drack du? Ungefär hur mycket per dag?

Jo har förhöjd oro och ångest, kan iallafall sova nu när jag fått Stilnoct. Gårdagen var förjävlig, även om det kändes lite skönt efter att ha gått till psykakuten för första gången.
Jag har nog en lindrig alkoholabstinens, men det har jag fått flera gånger innan. Detta är inte "den värsta" gången när jag valt att skippa alkohol. 5 dagar i snitt per vecka. En vinare och 2-3 öl var väl standard. Drack ibland lite öl blandat med cider, kanske 7-8 stycken.

Mycket? Ja. Det har nu nästan gått en vecka sedan jag drack, och de 2 första dagarna var jag tvungen att stänga alkoholen borta ifrån tankarna Nu tänker jag knappt på det öht, bara hur jävla underbar (någorlunda) nykterhet är!

Jag har ätit benso mycket förr när jag pundade, och senare år så har jag självmedicinerat mig med det (sporadiskt). Således så ger Sobril mig inga minnesluckor. Inget flum, endast ett litet inre lugn.

/DS
Citera
2013-10-18, 15:15
Medlem
envaldigtvackerdags avatar
Det är som det är, många får biverkningar som dessa... Oroa dig inte, det går över!

Jag började på 25mg i 3 dagar, sedan 50mg. Efter första veckan kände jag en stark oro i 2 dagar, resterande tiden kände jag noll komma noll, och pang, en dag efter 5v kände jag mig oerhört glad. Det höll i sig i några mån, sen ökade jag till 100mg och stannade där.

Förutom svårigheter att ejakulera vid dosökningar/start av medicineringen så har jag inte haft några biverkningar.
Senast redigerad av envaldigtvackerdag 2013-10-18 kl. 15:17.
Citera
2013-10-21, 19:22
Medlem
E1520s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewinding
25mg är en ganska hög dos att börja på skulle jag vilja säga, själv började jag på 10mg och hade inte särskilt grova biverkningar. Det gäller bara för dig att stå ut eller sänka dosen, biverkningarna lär försvinna efter 2-3 veckor helt och hållet.

Vekligen? Jag fick börja med 50mg för att sedan öka till 100mg efter två veckor. Käkade även 45mg Mirtazapin under tiden.

Angående biverkningarna så är det som redan nämnts i tråden. Försvinner efter någon vecka.
Citera
2013-10-21, 22:56
Medlem
Sertralin är rena skiten, man går upp i vikt, blir impotent och skittrött av medicinen.

Testa Fluoxetin och Voxra så har man ett liv igen.
Citera
2013-10-22, 18:39
Medlem
Precis som doktorn sa så är det den första veckan som är tuffast! Oftast blir det mycket bättre vecka 2.

Annars kan jag rekommendera Venlafaxin. Vet väldigt många som fått bra effekt utav den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in