2013-10-16, 23:32
Medlem
phonyponys avatar
Hejhej!

Det är så att jag har undrat nu när jag börjar bli äldre, hur är det egen med sånt??

Ex har min pappa dött och och huset hans eller ex bilen är belånad är dom mina då eller äger banken en del av dom? Hur går det till då blir det sålt eller vad händer?

Tacksam för svar
Citera
2013-10-16, 23:39
Medlem
Skulder betalas av dödsboet, men ärvs ej.
Citera
2013-10-16, 23:41
Medlem
Man ärver ej skulder. Dem ska betalas tillbaka. Resterande belopp som finns kvar efter alla skulder får du potentiellt ärva. Har du syskon ska ni dela lika på beloppet. Då alla har rätt till sin laglott.

Bor dina föräldrar ihop och är gifta ? Kommer häften gå till din mamma efter honom och hälften delas på barnen. Så vida det finns något över efter alla skulder är betalda .
Är din pappa gift med en ny utan att han tex registrerat bostaden som enskild egendom och ej finns något testamente har denna rätt till halva. Sambos ärver ej men kan begära vissa grejer i bostaden och någon procent sv eventuell försäljning .

Hoppas det hjälpte dig lite..
Citera
2013-10-17, 00:05
Medlem
Du äger inte en skuld i sig, men om du ärver en bostad som har betalats med hjälp av lån så måste du fortsätta betala av om du väljer att bo eller ha kvar huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in