2013-10-16, 19:09
Medlem
Ballistens avatar
Tjena!

Har precis kommit ur Kumlas håla och jag ska starta ett nytt liv. Bor för närvarande hos min bror i Eskilstuna för att fixa upp min ekonomi.

Det första jag kan påpeka är att jobb får man inte gratis utan måste fjäska sig till, alltså är den enklaste vägen i min situation att vända mig till arbetsförmedlingen. Jag skulle helst vilja söka något enklare jobb så jag fått pengar i handen.

En dröm vore att genom min kandidatutbildning från Universitetet söka arbete men i mitt fall rör det sig om att jag är dömd osv. och att jag har det svårare än andra att söka arbete.

Jag skulle vilja starta en diskussion med andra erfarna om hur man bygger upp sin egen privata ekonomi utan att ha någonstans att börja.

Tack.
Citera
2013-10-16, 19:27
Medlem
En fråga, varför är det svårare för dig att söka jobb än för andra? Vet inte hur länge du satt inne, men kan du inte säga att du att backpackat eller något?
Citera
2013-10-16, 19:36
Medlem
Ballistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyttnytt
En fråga, varför är det svårare för dig att söka jobb än för andra? Vet inte hur länge du satt inne, men kan du inte säga att du att backpackat eller något?
Tja!

Jag har svårare att söka arbete då mitt fängelsestraff förklarar en del. Jag blev dömd för bl.a. bedrägeri där jag blåst en jävla massa folk och jag är i stort sett hatad idag och anledningen till att jag inte kan söka arbete är just den att tilliten till mig är lika med 0.

Jag kan inte bevisa för någon att det går att lita på mig då det även står i mitt brottsregister att jag bl.a. plundrat småföretagare på allt de ägt därför får jag idag svårt för mig själv att skaffa till mig pengar.
Citera
2013-10-16, 19:37
Medlem
MADs avatar
Citat:

Det är självklart att det är svårare att få ett jobba om du har ett kriminellt förflutet.
Dock lär det första jobbet vara det svåraste att få, sen blir det nog lättare.
Du måste på något sätt bygga upp ditt förtroendekapital igen, försök få tag på referenser från personer med en trovärdig bakgrund som kan gå i god för dig.
Citera
2013-10-16, 19:37
Medlem
Citat:

De flesta jobb vill de ha utdrag ur brottregistret
Citera
2013-10-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickardsVrede

Detta har jag aldrig stött på, förutom när det rört jobb med barn. De flesta jobb, verkligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Ballsiten
Tja!

Jag har svårare att söka arbete då mitt fängelsestraff förklarar en del. Jag blev dömd för bl.a. bedrägeri där jag blåst en jävla massa folk och jag är i stort sett hatad idag och anledningen till att jag inte kan söka arbete är just den att tilliten till mig är lika med 0.

Jag kan inte bevisa för någon att det går att lita på mig då det även står i mitt brottsregister att jag bl.a. plundrat småföretagare på allt de ägt därför får jag idag svårt för mig själv att skaffa till mig pengar.

okej, ja svårt. Finns nog ingen quick-fix på att bygga upp förtroende igen.
Citera
2013-10-16, 20:03
Medlem
Kul att du vill ta tag i ditt liv. Kan inte arbetsförmedlingen hjälpa dig med nystartsjobb eller liknande. Kan vara ett sätt att få in foten, visa vad du går för och bygga upp förtroende.

Citat:
Ursprungligen postat av RickardsVrede
Nej, det är inte så vanligt. Jag har aldrig varit med om det.
Citera
2013-10-16, 20:37
Medlem
vården kan du nog räkna bort helt och hållet de flesta om inte alla kommuner och landsting kräver utdrag ur brotsregister
Citera
2013-10-16, 21:34
Medlem
hur är det med x-cons och kris? kan du intr få stöd där?
finns massa jobb där det inte finns chans att blåsa folk. kanske försöka där!
svarar bara för att jag vill peppa dig! jag har tyvärr ingen egen erfarenhet att dela med mig av. men jag gillar din inställning och önskar dig lycka till!
Citera
2013-10-17, 00:03
Medlem
kezz89s avatar
Kan tipsa dig om http://easas.se/index.html

Vet att dom hjälper folk, speciellt ungdomar då med kriminell bakgrund in till arbete. Vet dock inte minimum eller maxålder.
Citera
2013-10-17, 09:54
Medlem
Satsa på bögarna - dom skiter i din bakgrund - och fogden hittar inga
pengar eftersom du då jobbar i kontantsektorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in