2013-10-16, 21:56
Medlem
-Alm-s avatar
Förvånad över att man har tillverkat hytterna så långt från monteringen såpass länge.
Det är ju trots allt ca 1000 km mellan GBG och Umeå.
Citera
2013-10-16, 22:37
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Alm-
Förvånad över att man har tillverkat hytterna så långt från monteringen såpass länge.
Det är ju trots allt ca 1000 km mellan GBG och Umeå.
Fast man skall behålla svetsning och målning av hytter? Ska man tillverka dem , skicka upp dem sen skicka tillbaka dem? Känns ännu mer ologiskt? Eller har jag läst fel?
Citera
2013-10-17, 13:20
Medlem
Mikojans avatar
Vad jag kan se har Volvo i Umeå cirka 2 500 anställda. 500 får sparken, men ska då resten, förutom tjänstemän, måla och svetsa ihop hytter som sen ska monteras i Göteborg? Finns det inte robotar och maskiner till sånt?

Det troliga är förstås att företaget bit för bit kommer att försvinna söderut och mellanlanda i Göteborg. Slutstation för hela rubbet blir så småningom nånstans i Sydostasien, Kina eller kanske Afrika.
Citera
2013-10-17, 13:55
Medlem
JAMs avatar
Vad som är mest intressant är att få reda på varför flytten är påtänkt alls. Enligt de flesta inblandade, förutom företaget själv, så verkar det som om linorna som ska flyttas, gick med vinst.

Jag förstår givetvis att företag tänker att "alla sätt att tjäna pengar är bra" om de anser sig tjäna på detta, men det ligger en hund begraven känns det som.
Citera
2013-10-17, 14:27
Bannlyst
Varför flytta ett stort företag utomlands? för att tjäna pengar naturligtvis,
men man kan väl också tänka att lastbilarna dom bygger (som jag inte tycker om ändå) kommer få sämre kvalitet? dom som jobbar där flyttar nog inte med ner till belgien eller vad ni skrev o bygger dom där, kanske några men inte alla så då måste dom lära upp nytt folk på o bygga sakerna och då kanske kvaliten brister?
Citera
2013-10-17, 14:41
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rajjaken
Varför flytta ett stort företag utomlands? för att tjäna pengar naturligtvis,
men man kan väl också tänka att lastbilarna dom bygger (som jag inte tycker om ändå) kommer få sämre kvalitet? dom som jobbar där flyttar nog inte med ner till belgien eller vad ni skrev o bygger dom där, kanske några men inte alla så då måste dom lära upp nytt folk på o bygga sakerna och då kanske kvaliten brister?
Kvalitén kan jag hålla med om, men att det är problem att hitta kompetent folk, i Europa, håller jag inte med om.

Ja, det kommer att krävas en tid på inlärningskurvan och själva bitarna faller på plats, men det är ett mindre problem idag. Folk går arbetslösa i Sverige (och europa) inte för att de saknar utbildning, utan för att det inte finns jobb.

Jag har själv varit med och flytta lager och tillverkningar. Inte i denna dimensionen givetvis, men vad jag anser är ganska stora som påverkat många, 100 talet, individer. Jag skulle vilja påstå att ju större företag desto lättare och med tanke på hur stort Volvo faktist är tillsammans med vad de tillverkar (stor branch, framförallt i Europa) gör att det kan gå sjukt smidigt. Givetvis kostar det, men det är inte svårt som vi gemene arbetare tänker oss.

Klart allt handlar om ekonomi, men jag tror ändå att det finns något större bakom detta.
Citera
2013-10-17, 14:55
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAM

Klart allt handlar om ekonomi, men jag tror ändå att det finns något större bakom detta.

Men finns det nåt större än att tjäna pengar för industrin och dess aktieägare? Usch, nu lät jag som en kommunist, men vad skulle det större vara?
Citera
2013-10-17, 15:11
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Men finns det nåt större än att tjäna pengar för industrin och dess aktieägare? Usch, nu lät jag som en kommunist, men vad skulle det större vara?
Haha, ja, jag vet faktiskt inte. Förlåt om det är lite mycket "foliehattsvarning" på mig själv också. Jag har bara svårt att ignorera vissa saker. En "gut feeling". Det verkar som om något saknas helt enkelt.

Metall säger att jobben som ska försvinna faktiskt är lönsamma. Visst, kan säkert saker blir mer lönsamma, men i regel så avyttrar man elelr flyttar man inte på saker som går plus. Ingen regel utan undantag.

Volvo själv säger att "de inte vet" hur många som definitivt kommer att belastas på ett sätt som inte känns ärligt. Vidare vill man inte svara på alla frågor de får och hänvisar till att "vi har inte undersökt allt underlag än", vilket i mina ögon låter som detta är mer spontant än planerat.

Om ett företag vill flytta på en tillverkning så sker detta inte knall-bom. Det är något som växer fram på olika sätt. I detta fallet så vill eller kan inte Volvo svara på alla frågor. Metall är helt frågande och arbetarna tog detta som en blixt från klar himmel. Hade vi diskuteras SAAB så hade det varit en annan sak, men nu... Mjae...
Citera
2013-10-17, 15:27
Medlem
Mikojans avatar
Jam,

Intressanta funderingar och klart är ju att vi här i Sverige (och Europa) som du säger kommer att ha mycket välutbildade arbetslösa framöver.

Pengar styr, så att måla och svetsa och sen montera ihop lastvagnshytter, det kommer så småningom billiga outbildade afrikaner eller asiater att göra. Svenskar (umebor och andra) kan tjäna en hacka på att bli dom som utbildar den nya arbetskraften.
Citera
2013-10-17, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det effektiva skattetrycket på bolagsvinster är lågt i ett I landspetspektiv, så det är knappast därför man flyttar.
Däremot tror man nog att vinsterna kan bli ännu högre om man stänger i Umeå.

Är bolagsskatten ens relevant om alla andra skatter och avgifter är skyhöga och håller nere vinsten?
Citera
2013-10-17, 15:37
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Jam,

Intressanta funderingar och klart är ju att vi här i Sverige (och Europa) som du säger kommer att ha mycket välutbildade arbetslösa framöver.

Pengar styr, så att måla och svetsa och sen montera ihop lastvagnshytter, det kommer så småningom billiga outbildade afrikaner eller asiater att göra. Svenskar (umebor och andra) kan tjäna en hacka på att bli dom som utbildar den nya arbetskraften.
Inte kommer att ha, vi har redan. Hela Europa lider.
Om jag lägger min foliehatt på hyllan först, så vill jag kommentera vidare på din syn. Om det ligger vinst i att utbilda billigare arbetskraft, så hade man inte heller flyttat en produktion inom Europa. Då är det Kina eller iallafall Asien som gäller. Så där går det inte ihop heller.
Citera
2013-10-17, 15:41
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Vad som är mest intressant är att få reda på varför flytten är påtänkt alls. Enligt de flesta inblandade, förutom företaget själv, så verkar det som om linorna som ska flyttas, gick med vinst.

Jag förstår givetvis att företag tänker att "alla sätt att tjäna pengar är bra" om de anser sig tjäna på detta, men det ligger en hund begraven känns det som.

Fast bara för att de anställda går med vinst idag betyder inte att de gör det imorgon. Det kan ju vara så att man ser att orderingången minskar inför nästa år. Eller att exempelvis växelkurspåverkan (sker ju om man säljer till utlandet) påverkar marginalen till nästa år såpass mycket att dessa inte kommer visa vinst längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in