2013-10-17, 15:52
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Fast bara för att de anställda går med vinst idag betyder inte att de gör det imorgon. Det kan ju vara så att man ser att orderingången minskar inför nästa år. Eller att exempelvis växelkurspåverkan (sker ju om man säljer till utlandet) påverkar marginalen till nästa år såpass mycket att dessa inte kommer visa vinst längre.
Ja, det har du ju faktist rätt i... Kanske bara överilat att tro en massa så klart.

Kan tillägga att Gent, för den som inte har koll på det, är en vettig placering för Volvo då de redan finns med ett par fabriker och monteringslinjer där. Kunskapen finns i området om så behövs då även Honda, Spyker och VW har företag etablerade i området. Till detta så finns glastillverkningen till alla fordonstyper från Eslövs Trempex (numera Saint-Gobain Sekurit) där. Och Gent har väl andra eller tredje största hamnen i landet för import/export.
Pratade precis med en på Volvo i Götebooooooorg...
Citera
2013-10-17, 16:00
Medlem
Mysigt. Vad händer nu då?

700 nya personliga assistenter och välfärdslotsar i egna företag kanske vore en lösning.
Klientelet importerar Migrationsverket från nåt land NATO bombar, något FM kan hjälpa till med, då skapas ytterligare arbetstillfällen inom försvarsindustrin och legoknektsbemaningen.

Låter väl inte helt tokigt?
Citera
2013-10-17, 16:49
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Ja, det har du ju faktist rätt i... Kanske bara överilat att tro en massa så klart.

Kan tillägga att Gent, för den som inte har koll på det, är en vettig placering för Volvo då de redan finns med ett par fabriker och monteringslinjer där. Kunskapen finns i området om så behövs då även Honda, Spyker och VW har företag etablerade i området. Till detta så finns glastillverkningen till alla fordonstyper från Eslövs Trempex (numera Saint-Gobain Sekurit) där. Och Gent har väl andra eller tredje största hamnen i landet för import/export.
Pratade precis med en på Volvo i Götebooooooorg...

gent är ingen hamnstad
Senast redigerad av Aron 2013-10-17 kl. 16:54.
Citera
2013-10-17, 16:55
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
gent är ingen hamnstad
Uhm, jo. Det visste jag tom. innan jag pratade med henne...

Edit: http://www.portofghent.be/ / http://en.wikipedia.org/wiki/Port_of_Ghent
Senast redigerad av JAM 2013-10-17 kl. 16:57.
Citera
2013-10-17, 17:00
Medlem
Arons avatar
Citat:
Uhm, jo. Det visste jag tom. innan jag pratade med henne...

Edit: http://www.portofghent.be/ / http://en.wikipedia.org/wiki/Port_of_Ghent

ofan, tur att jag hann ändra mitt sarkastiska och uppsnoffsiga inlägg riktad till dig/henne
Citera
2013-10-17, 17:02
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajkahlua
Är bolagsskatten ens relevant om alla andra skatter och avgifter är skyhöga och håller nere vinsten?
Vilka andra skatter håller nere vinsten menar du??
Citera
2013-10-17, 17:04
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rajjaken
Varför flytta ett stort företag utomlands? för att tjäna pengar naturligtvis,
men man kan väl också tänka att lastbilarna dom bygger (som jag inte tycker om ändå) kommer få sämre kvalitet? dom som jobbar där flyttar nog inte med ner till belgien eller vad ni skrev o bygger dom där, kanske några men inte alla så då måste dom lära upp nytt folk på o bygga sakerna och då kanske kvaliten brister?
Fast nu flyttar man väl merparten till GBG och det ligger väl inte utomlands?
Citera
2013-10-17, 17:16
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
ofan, tur att jag hann ändra mitt sarkastiska och uppsnoffsiga inlägg riktad till dig/henne
Du, jag hann se det. Men ingen fara.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast nu flyttar man väl merparten till GBG och det ligger väl inte utomlands?
Sant. Dock otrevligt med allt fler "flykter" ur landet...

---

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3672321.ece
En gammal artikel från April. Det har alltså varit på g länge så jag personligen har fått helt fel vibbar av alla drabbade.

Citera
2013-10-17, 17:55
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Du, jag hann se det. Men ingen fara.

Sant. Dock otrevligt med allt fler "flykter" ur landet...

---

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3672321.ece
En gammal artikel från April. Det har alltså varit på g länge så jag personligen har fått helt fel vibbar av alla drabbade.

Jag instämmer och jag tror man behöver göra ägande billigare, fast frågan är om det inte är sent påtänkt med tanke på de institutionella investerarnas tyngd.
Citera
2013-10-17, 18:52
Medlem
Tror inte ni förstår hur stora Volvo LV är, Företaget har 16 "mega fabriker" utspridda över hela Världen med över 100.000 anställda. Med detta i åtanke är det inte konstigt att man investerar, omförflyttar osv hela tiden.
Volvo kommer inte lämna Sverige, man har nyligen gjort enorma investeringar i Göteborg och bland annat utvecklat en helt ny serie lastbilar, vilket är Sveriges största industriprojekt genom tiderna. Volvo Tuve installerade en helt ny line för bara ett par år sedan.

Givetvis tråkigt för Umeå men det är en trend över hela landet, allt mer av det privata näringslivet centreras kring Stockholm och Göteborg. Det kanske kommer någon statlig investering som sysselsätter en del av de arbetslösa, annars får de väl flytta till Göteborg.

Vovlo Lastvagnar och Volvo Personvagnar är olika företag.
Citera
2013-10-17, 18:57
Medlem
Citat:
Jag instämmer och jag tror man behöver göra ägande billigare, fast frågan är om det inte är sent påtänkt med tanke på de institutionella investerarnas tyngd.

Sverige har redan låg bolagsskatt och billig arbetskraft, det har inte med saken att göra.

Problemet är att Umeå ligger 100 mil från Göteborg där montering och underleverantörer ligger. Flytten gör att volvo inte behöver ligga ute med likvider lika länge då byggtiden minskar plus att man slipper transporter, Tuve spottar ut 40 lastbilar/dygn, det blir många hytter som ska fraktas varje år.
Citera
2013-10-17, 19:30
Medlem
Citat:
Vilka andra skatter håller nere vinsten menar du??

Alla andra skatter exempelvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in