Citat:
Ursprungligen postat av
Rajjaken
Varför flytta ett stort företag utomlands? för att tjäna pengar naturligtvis,
men man kan väl också tänka att lastbilarna dom bygger (som jag inte tycker om ändå) kommer få sämre kvalitet? dom som jobbar där flyttar nog inte med ner till belgien eller vad ni skrev o bygger dom där, kanske några men inte alla så då måste dom lära upp nytt folk på o bygga sakerna och då kanske kvaliten brister?
Kvalitén kan jag hålla med om, men att det är problem att hitta kompetent folk, i Europa, håller jag inte med om.
Ja, det kommer att krävas en tid på inlärningskurvan och själva bitarna faller på plats, men det är ett mindre problem idag. Folk går arbetslösa i Sverige (och europa) inte för att de saknar utbildning, utan för att det inte finns jobb.
Jag har själv varit med och flytta lager och tillverkningar. Inte i denna dimensionen givetvis, men vad jag anser är ganska stora som påverkat många, 100 talet, individer. Jag skulle vilja påstå att ju större företag desto lättare och med tanke på hur stort Volvo faktist är tillsammans med vad de tillverkar (stor branch, framförallt i Europa) gör att det kan gå sjukt smidigt. Givetvis kostar det, men det är inte svårt som vi gemene arbetare tänker oss.
Klart allt handlar om ekonomi, men jag tror ändå att det finns något större bakom detta.