2013-10-16, 16:02
Medlem
En av mina datorer har blivit väldigt seg och CPU:n ligger runt 99% hela tiden. Den har funkat bra tidigare, iof sitter det en Intel Pentinum 4 i den, och den processorn är ganska gammal men den bör inte vara så här seg. Kan ta ruggigt lång tid att få upp saker som t.ex aktivitetshanteraren, chrome eller utforskaren. När man väl är uppkopplad till något nätverk tar det flera minuter att komma in på en hemsida. Jag vet att det inte är mitt nätverk som är segt eftersom det funkar fint på mina andra datorer. För övrigt har jag nästan inget installerat, inga filmer, bilder, musik eller annat.

Har virussökt datorn flertal gånger

Windows Module Installer Worker kan ligga mellan 10% och 50% (av CPU:n)
Antimalware Service Ececutable kan ligga på över 50% ibland upp mot 70%
WMI Provider Host kan också ligga väldigt högt.

Behöver nu hjälp med vad felet kan vara. Tack på förhand.
Citera
2013-10-16, 16:08
Medlem
Stessads avatar
Börja med att köra en Ad-Awere Free som du drar ner på http://www.lavasoft.com/products/ad_aware_free.php

Sen är P4 riktigt gammal skit. Bara Chrome är duktigt krävande. Men gör allt det gamla vanliga. Stäng av alla bakgrundsprogram, och kör Win XP på den. Segar den ändå efter allt så dra släggan i den.
Sen kan du ha för lite Ram i den också. DDR2 Ram är sämst.

Mitt råd: Släng skiten
Citera
2013-10-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stessad
Börja med att köra en Ad-Awere Free som du drar ner på http://www.lavasoft.com/products/ad_aware_free.php

Sen är P4 riktigt gammal skit. Bara Chrome är duktigt krävande. Men gör allt det gamla vanliga. Stäng av alla bakgrundsprogram, och kör Win XP på den. Segar den ändå efter allt så dra släggan i den.
Sen kan du ha för lite Ram i den också. DDR2 Ram är sämst.

Mitt råd: Släng skiten

Jag är mycket medveten om att p4 är gammalt skit, men har alltid bara användt den till att surfa på och det har fungerat bra. Har andra kraftfullare datorer. Alla bakrundsprogram är avslagna, och jag vet att inte CPU:n bör ligga på 99% när man inte använder den. Kan inte heller ladda ner något eftersom jag knappt kommer in på en hemsida (använder en annan dator nu)
Citera
2013-10-16, 16:17
Medlem
YP4XQs avatar
Format C: och in med windows igen tror jag fixart.
Citera
2013-10-16, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Format C: och in med windows igen tror jag fixart.

Fixade windows online så har ingen skiva och känner inte för att betala för det igen till en så skruttig dator, kan inte heller cracka det med tanke på att jag inte kommer ut på internet
Citera
2013-10-16, 16:42
Medlem
Strychnos avatar
Avsluta dom processerna som jävlas.
stäng av automatiska uppdateringar.
Citera
2013-10-16, 16:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoghKicker
En av mina datorer har blivit väldigt seg och CPU:n ligger runt 99% hela tiden. Den har funkat bra tidigare, iof sitter det en Intel Pentinum 4 i den, och den processorn är ganska gammal men den bör inte vara så här seg. Kan ta ruggigt lång tid att få upp saker som t.ex aktivitetshanteraren, chrome eller utforskaren. När man väl är uppkopplad till något nätverk tar det flera minuter att komma in på en hemsida. Jag vet att det inte är mitt nätverk som är segt eftersom det funkar fint på mina andra datorer. För övrigt har jag nästan inget installerat, inga filmer, bilder, musik eller annat.

Har virussökt datorn flertal gånger

Windows Module Installer Worker kan ligga mellan 10% och 50% (av CPU:n)
Antimalware Service Ececutable kan ligga på över 50% ibland upp mot 70%
WMI Provider Host kan också ligga väldigt högt.

Behöver nu hjälp med vad felet kan vara. Tack på förhand.

Operativsystem?
Citera
2013-10-16, 16:57
Medlem
Citat:
Fixade windows online så har ingen skiva och känner inte för att betala för det igen till en så skruttig dator, kan inte heller cracka det med tanke på att jag inte kommer ut på internet

Fast du har ju andra datorer som kommer ut på internet?
Du kan ju till exempel använda en av dessa för att ordna windows. Skulle det falla sig så olyckligt att ingen av dessa har en brännare kan du kanske ha turen att ett USB-minne ligger och skräpar någonstans?

Om du har flertalet datorer förstår jag inte riktigt hur du kan misslyckas med att ordna ett ful-windows för att göra en ny installation på den här datorn? Du behöver ju inte "cracka" ditt operativsystem för att det ska gå att använda
Citera
2013-10-17, 08:18
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:

Vad gör att du måste köra Windows då? Kör Ubuntu eller något annat om du ändå bara gör enklare grejjer på den.. Tanka hem och installera bara.
Citera
2013-10-17, 14:00
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Alla bakrundsprogram är avslagna, och jag vet att inte CPU:n bör ligga på 99% när man inte använder den.
Att CPU:n jobbar så mycket kan bero på att du har gammal BIOS, kolla om det finns någon uppdatering ...kör du med de senaste drivrutinerna och uppdateringar för Windows? Var det längesedan du körde felkontroll och defragmentering på HD'n?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in