Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-10-16, 07:01
Medlem
Ska byta bort swedbank efter att jag varit kund där i 6 år för länge......... Men jag har bunden ränta på mitt botten lån som är delat i 2. Måste man betala ränteskillnad till swedbank om jag ska byta bank? Är lånet liksom låst?

Är det samma sak om jag skulle sälja etc? Tänkte om det fanns nån chans att gå runt detta.. Pratade med länsförsäkringar och jag skulle spara nästan 2500kr i månaden om jag böt till dem istället.
Citera
2013-10-16, 07:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alihassan
Måste man betala ränteskillnad till swedbank om jag ska byta bank? Är lånet liksom låst?

Ja, självklart.

Citat:
Är det samma sak om jag skulle sälja etc?

Ja, självklart. (Men om du köper nytt så brukar banken gå med på pantbyte)
Citera
2013-10-16, 08:18
Medlem
Citat:
Ska byta bort swedbank efter att jag varit kund där i 6 år för länge......... Men jag har bunden ränta på mitt botten lån som är delat i 2. Måste man betala ränteskillnad till swedbank om jag ska byta bank? Är lånet liksom låst?

Är det samma sak om jag skulle sälja etc? Tänkte om det fanns nån chans att gå runt detta.. Pratade med länsförsäkringar och jag skulle spara nästan 2500kr i månaden om jag böt till dem istället.

man ska aldrig binda sina lån.
Citera
2013-10-16, 14:04
Medlem
Du får betala ränteskillnadsersättning till Swedbank. Bara att googla så får du en kalkylator som säger dig precis hur mycket det kostar dig att "lyssna" på bankens säljare att binda lån, dessutom på olika bindningstider. Som en liten tröst så håller man på att se över reglerna och det kan komma att bli lägre kostnader.
Citera
2013-10-16, 17:10
Medlem
Psychopatricks avatar
Ibland kan det vara lönsamt att binda lån men då ska man vara säker på att man ska bo kvar ett tag alt. ej byta bank inom en snar framtid.
Citera
2013-10-18, 00:28
Medlem
Nästa halvårsskifte förväntas den nya lagen träda i kraft som gör det billigare att bryta bundna lån. Håll ut till dess, mkt svårt att tjäna på det annars.
Citera
2013-10-18, 09:13
Medlem
Jag tror att du kan göra en liten fuling. Hos Swedbank kan man extraamortera 20% på ett bundet bolån utan att betala ränteskillnadsersättning vilket infördes i börjas av 2013. Extraamortera av det först, så slipper du i alla fall en hyggligt betydande del av kostnaderna.
Citera
2013-10-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatrick
Ibland kan det vara lönsamt att binda lån men då ska man vara säker på att man ska bo kvar ett tag alt. ej byta bank inom en snar framtid.

förklara gärna för oss andra hur man kan vara säker på att man inte måste flytta pga dödsfall, sjukdom, arbetslöshet, skilsmässa etc etc...
Citera
2013-10-18, 10:46
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
förklara gärna för oss andra hur man kan vara säker på att man inte måste flytta pga dödsfall, sjukdom, arbetslöshet, skilsmässa etc etc...

Den enda logiken du kan gå på är magkänslan. Har du familj med barn och har köpt ett hus nyligen kanske det kan vara värt att binda upp sig något år i alla fall. Ingen som säger att du bör låsa dig i 5-10 år (aldrig värt ändå).

Om du däremot är i ett samboförhållande som är förhållandevis dåligt kanske du inte ska binda upp dig.

Vad hade du förväntat dig för svar? Att man ska gå omkring och vara ett bittert skilsmässovrak?
Citera
2013-10-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatrick
Den enda logiken du kan gå på är magkänslan. Har du familj med barn och har köpt ett hus nyligen kanske det kan vara värt att binda upp sig något år i alla fall. Ingen som säger att du bör låsa dig i 5-10 år (aldrig värt ändå).

Om du däremot är i ett samboförhållande som är förhållandevis dåligt kanske du inte ska binda upp dig.

Vad hade du förväntat dig för svar? Att man ska gå omkring och vara ett bittert skilsmässovrak?

hur förutser man dödsfall, sjukdom, arbetslöshet med magkänslan?
Citera
2013-10-18, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Nästa halvårsskifte förväntas den nya lagen träda i kraft som gör det billigare att bryta bundna lån. Håll ut till dess, mkt svårt att tjäna på det annars.

Vilket är ganska sjukt. Har man ingått i ett avtal så bör det vara bindande, bättre att inte låsa räntorna som flera redan skrivit.

De som köpt elektronik på avbetalning kanske också vill bryta avtalet tidigare och inte betala hela summan, det är exakt samma sak. Men där kommer det aldrig komma några konstiga regler som gynnar konsumenten. (Med all rätt)
Citera
2013-10-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
hur förutser man dödsfall, sjukdom, arbetslöshet med magkänslan?
Det går att försäkra sig mot ovanstående...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in