2013-10-16, 06:53
Medlem
Dagens Industri skriver att Sverige (senaste året) fått drygt 100000 nya dollarmiljonärer, personer med en nettoförmögenhet på motsvarande en miljon dollar och at över 500000 svenskar nu är dollarmiljonärer.

Så sent som i somras skrev dom om samma sak men då var det ungefär 70000 svenskar som kvalade in på listan.
Det är olika institut/banker som ligger bakom rapporterna artiklarna bygger på men visst verkar 70000 personer rimligare än en halv miljon? Nettoförmögenhet minus värdet på bostaden hette det när siffran var 70000. Hur man räknat i senaste rapporten vet jag inte. Men att drygt var 20:e svensk skulle vara dollarmiljonär känns inte rimligt!
Citera
2013-10-16, 07:10
Medlem
NunsWithGunss avatar
Varför inte? USA:s centralbank trycker ju nya dollarsedlar hela tiden. Det skapar inflation. Värdet på dollarn blir mindre = antalet dollarmiljonärer ökar.
Citera
2013-10-16, 07:43
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NunsWithGuns
Varför inte? USA:s centralbank trycker ju nya dollarsedlar hela tiden. Det skapar inflation. Värdet på dollarn blir mindre = antalet dollarmiljonärer ökar.

Dollarn är dock värd 6,58 sek så det är fortfarande ganska stora summor som krävs för att bli dollarmiljonär.
Citera
2013-10-16, 10:15
Medlem
DrPretentiouss avatar
500 000 är ju lite drygt 5 % av Sveriges befolkning. Låter inte alltför orimligt att dessa skulle ha åtminstone en dollarmiljon. Det är ju inte så mycket pengar nuförtiden, när en villa i Stockholm vanligtvis kostar mellan 5-15 miljoner.
Citera
2013-10-16, 10:16
Medlem
Jag tycker 500 000 svenska som är dollarmiljonärer låter orimligt, kanske miljonärer i kronor, men inte i dollar..
Citera
2013-10-16, 10:43
Medlem
Celenos avatar
Nu tror jag inte 100.000 stockholmare har en obelånad villa för 5 miljoner. Jag tror inte ens det finns 100.000 villor i Stockholm, men vad vet jag.
Citera
2013-10-16, 10:58
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikspyan
Dagens Industri skriver att Sverige (senaste året) fått drygt 100000 nya dollarmiljonärer, personer med en nettoförmögenhet på motsvarande en miljon dollar och at över 500000 svenskar nu är dollarmiljonärer.

Så sent som i somras skrev dom om samma sak men då var det ungefär 70000 svenskar som kvalade in på listan.
Det är olika institut/banker som ligger bakom rapporterna artiklarna bygger på men visst verkar 70000 personer rimligare än en halv miljon? Nettoförmögenhet minus värdet på bostaden hette det när siffran var 70000. Hur man räknat i senaste rapporten vet jag inte. Men att drygt var 20:e svensk skulle vara dollarmiljonär känns inte rimligt!

Detta borde vara rapporten som DI baserar sin artikel på

https://publications.credit-suisse.c...32EC9100FF5C83

Se definition sida 7
Citat:
Notes on concepts and methods: Net worth or “wealth” is defined as the value of financial assets plus real assets (principally housing) owned by households, less their debts. This corresponds to the balance sheet that a household might draw up, listing the items which are owned and their net value if sold. Personal pension fund assets are included in principle, but not entitlements to state pensions. Human capital is excluded altogether, along with assets and debts owned by the state (which cannot easily be assigned to individuals).
.
Citera
2013-10-16, 11:03
Medlem
Skulle det ha ökat från runt 61000 till 500000 på ca 2 år?
"Enligt Capgemini fanns det 2011 omkring 61 000 dollarmiljonärer i Sverige, alltså personer med en förmögenhet som översteg 1 miljon amerikanska dollar. Detta motsvarade knappt 0,65 procent av landets befolkning.[4]"

Från Wikipedia.

Jag tror de här nya uppgifterna är helt åt helvete fel. Att Sverige skulle ha en halvmiljon dollarmiljonärer (i net assets) går alltså inte ihop. Alls.
Citera
2013-10-16, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Detta borde vara rapporten som DI baserar sin artikel på

https://publications.credit-suisse.c...32EC9100FF5C83

Se definition sida 7

Intressant. Mitt spontana antagande är då att det som drar upp svenska förmögenheter är avsättningar i tjänstepension, ATP/tillägspension samt premiepension. Beroende på hur man definierar "government entitlement" så kan man hävda att ATP och premiepension inte är "entitlements" eftersom du betalar in del av din inkomst i en fond, till skillnad ifrån folkpension som utgår oavsett.

Nettoförmögenhet i fastigheter tror jag är ganska låg, givet belåningsgraden.
Citera
2014-02-04, 18:01
Medlem
vizuals avatar
kan det va så att många svenskar gick in i bitcoin 2011-2012?

såg nån bild om hur popuplärt bitcoin var runt om i världen och det var ganska populärt i sverige
Citera
2014-02-04, 22:21
Medlem
Hur många av er som läser dethär har en miljon dollar netto?
Citera
2014-02-06, 14:32
Medlem
aptangos avatar
Nåja, hyffsat många svenskar är väl nettomiljonärer. Men jag tvivlar lite på siffrorna ovan, det är ett rätt stort glapp till att bli nettodollarmiljonär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in