2013-10-15, 06:42
Medlem
God morgon Flashback!

Det är en sak som jag har tänkt lite på. Personer som använder narkotika får efter ett litet tag ett fruktansvärt utseende. T.ex. heroinmissbrukare, heroin sägs ju vara en drog som faktiskt inte skadar kroppen på något sätt (notera, inte att det är ofarligt eftersom livsstilen och orena nålar samt överdoser gör det mkt farligt) men ändå ser heroinmissbrukare ut att vara minst tjugo år äldre.

Deras hy är blek och har förlorat allt lyster, håret är stripigt, ögonen trötta och mörka, de är magra och nedgångna helt enkelt. Har sett massvis med vänner till mig själv råka ut för denna "pundarlook" bara efter en liten tids användning.

Samma sak gäller amfetaminmissbrukare, gången blir ryckig och de blir magra, bleka, slitna, trötta, får ett slags uttryck i ansiktet som jag inte riktigt kan ta på vad det är. Det ser helt enkelt ut som de tappat livslusten totalt.

Visst blir man nedgången på alkohol men jag tycker ändå att drogers påverkan på utseendet syns mycket tydligare, när alkoholen kanske gör en lite mer blodsprängd i ansikte och ögon på sikt och dessutom får ett litet tröttare uttryck i ansiktet är det inte så mycket mer.

Min fråga är därför, vad är det egentligen som händer i kroppen som påverkar utseendet så pass mycket?

mvh
Citera
2013-10-15, 06:51
Medlem
Stessads avatar
Har också tänkt på det. Det är otroligt lätt att se en tjackpundare bland vanliga Svenssons. Ryckig stil, snakar högt, flackig blick och alltid magra. Jag är ingen doktor så har ingen aning om vad som händer i kroppen.
Citera
2013-10-15, 08:34
Medlem
hattori.hanzos avatar
Brist på sömn och vitaminer kanske? Spekulerar hej vilt jag med
Citera
2013-10-15, 08:53
Medlem
Legolennarts avatar
Tror att det har mycket med att man skiter i sitt utseende och liknande när man är rätt nerkörd på dessa substanser. Sömn och näring går ju ofta i andra hand för dessa människor.
Citera
2013-10-15, 10:49
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legolennart
Tror att det har mycket med att man skiter i sitt utseende och liknande när man är rätt nerkörd på dessa substanser. Sömn och näring går ju ofta i andra hand för dessa människor.

This!

Sen finns det ju kändisar som är mer eller mindre nerknarkade och fortfarande ser stabila ut.

Sen tror jag förvisso att vissa droger kan ha påverkan...krokodil tex
Citera
2013-10-25, 11:37
Medlem
Som några här skriver är det ofta livsstilen som påverkar utseendet. Sömn, kost och motion är inte särskilt prioriterat i en missbrukares liv.

Sen kan man inte komma ifrån att vissa droger sliter ut en. Men pratar vi om opiater är det snarare livsstilen som gör en sliten.
Citera
2013-10-25, 11:47
Medlem
Masturblijas avatar
Har sett folk vars enda föda i drygt 37 år varit sprit och de ser ut som om de varit på dödsläger. Man skiter i hur man ser ut helt enkelt, dåliga kosten gör så att de magrar. Tänderna går åt helvete, de brukar röka också så skinnet ser ut som gamla slitna bildäck......... å andra sidan vet jag alkisar som sköter sitt yttre och ser inte vidare olika ut än en vanlig snubbe, men de käkar ordentligt sysslar med något vid sidan av spriten.
Citera
2013-10-25, 11:53
Medlem
Du generaliserar. Olika droger och skilj på missbruk och BRUK, ger olika konsekvenser på kroppen.

Drogen i sig gör dig inte ful, utan det är omständigheterna som att du inte äter, skiter i att träna osv.

Finns t.ex flertalet brukare av cannabis, hallucinogener, centralstimulanter där du aldrig skulle se någon inverkan på deras utseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in