2013-10-14, 18:38
Medlem
Hej,

Nu är det såhär att jag kommer att opereras nästa vecka, dom kommer att ta bort en del tänder och jag kommer att sövas på en privat klinik här i Budapest. Needless to say, I am scared shitless.. Någon som har haft liknande, där dom tagit ut flera tänder samtidigt? Hur stor smärta borde man räkna med och hur länge? Vad jag vet hittils är att det kommer ta ca. 1,5-2 timmar och jag kommer få stygn som kommer sitta inne i 1 vecka...
Citera
2013-10-14, 18:42
Medlem
Torps avatar
tandkirurgi*

Du skall inte oroa dig så TS, mina erfarenheter från dessa länder är att de inte sparar på bedövningsmedel och i efterhand värktabletter, så känn dig bara lugn.
Citera
2013-10-14, 19:28
Moderator
ofays avatar
Det kommer gå bra. Du kan ha lite läkningsont. Ibland behöver någon lagning efterjusteras.
Citera
2013-10-14, 21:01
Medlem
Hur mycket har du, eller kommer du betala för kalaset? Är det i sådana fall inklusive proteser?
Citera
2013-10-14, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Hur mycket har du, eller kommer du betala för kalaset? Är det i sådana fall inklusive proteser?

9000 SEK, för att bli sövd och 13 tänder borttagna samt cleaning av resten av tänderna plus läkemedel efter operationen. Proteser får jag inte, kommer vänta 6 månader och sen blir det implantat.
Citera
2013-10-16, 11:51
Medlem
Fick precis tillbaks blodprov och EKG, allt OK - vilket betyder att jag har mindre än 5 dagar kvar. Börjar bli otroligt närvös, inte pga själva operationen men för hur det kommer gå efteråt...

Aja, kanske uppdaterar hur det gick, ifall jag överlever haha
Citera
2013-10-16, 15:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbiz
Fick precis tillbaks blodprov och EKG, allt OK - vilket betyder att jag har mindre än 5 dagar kvar. Börjar bli otroligt närvös, inte pga själva operationen men för hur det kommer gå efteråt...

Aja, kanske uppdaterar hur det gick, ifall jag överlever haha

9papp var inte farligt, synd bara att du inte kommer att kunna käka riktig mat på ett tag och snusar/röker du så är det nog bara glömma det åxå om det ska läka snabbt.

Men oroa dig inte, se bara till att få (mycket) smärtstillande med dig så du kan sova i alla fall och köp en mixer.

Tror ju det går att få löständer om man nu vill tugga lite om det är länge innan nästa ingrepp, men det är ju bara vad jag tror. Man kan ju bli galen på att bara leva på soppa när alla andra äter biffstek
Citera
2013-10-16, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
9papp var inte farligt, synd bara att du inte kommer att kunna käka riktig mat på ett tag och snusar/röker du så är det nog bara glömma det åxå om det ska läka snabbt.

Men oroa dig inte, se bara till att få (mycket) smärtstillande med dig så du kan sova i alla fall och köp en mixer.

Tror ju det går att få löständer om man nu vill tugga lite om det är länge innan nästa ingrepp, men det är ju bara vad jag tror. Man kan ju bli galen på att bara leva på soppa när alla andra äter biffstek

Mat oroar jag mig inte över, har så extremt dåliga tänder att det inte gör speciell stor skillnad.. Jag varken snusar eller röker, så inga problem med det.

Ska försöka få ut så mycket smärtstillande som möjligt, har även tillgång till Tramadol och liknande..
Mixer har jag pga 2 småbarn

Jag frågade också efter löständer, men läkaren sa att stället där dom drar tar ca. 1 månad att läka totalt och det skulle resultera i att det gör skitont, är obekvämt och massa strul med det hela. Han sa även samma sak, så stor skillnad på livskvaliten kommer det inte va, förutom att jag kommer att bli av med 13 stubbar.

Kommer börja med implantat om 6 månader. Får äta barnmat tills dess
Citera
2013-10-16, 17:22
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbiz
Mat oroar jag mig inte över, har så extremt dåliga tänder att det inte gör speciell stor skillnad.. Jag varken snusar eller röker, så inga problem med det.
<klipp>

Ja då är det bara att lycka till. Du har nog mer mod än jag verkar det som.

Bli inte beroende av smärtstillande dock... Det kan hända den bäste.
Citera
2013-10-20, 21:42
Medlem
12 timmar till operationen, stressad som fan.. Mest över hur det kommer bli efteråt, smärtan liksom... Och vad/hur man kan äta bredvid all jävla meds och stygn och skit.

Aja, hoppas jag kommer ha något att uppdatera imorgon
Citera
2013-10-20, 21:49
Medlem
Hmm.. orsak till att de väljer ta bort så många tänder? Har du hål i dem eller tandlossning?
Citera
2013-10-20, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyToy11
Hmm.. orsak till att de väljer ta bort så många tänder? Har du hål i dem eller tandlossning?

Nope, dom är helt sönder, splittrade hela vägen ner till tandköttet. Går absolut inte att laga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in