Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-14, 17:45
  #1
Medlem
MRs avatar
Jag tror på tekniken och tror på att programmering är någonting som kan ge mig jobb om jag bara lär mig.

Jag funderar på kolla efter studier osv, men först tänkt forsätta söka jobb tills sommaren eller så, och tänkt då medans jag gör det, påbörja lära mig om programmering självständigt. Detta för att få större syn på programmering m.m

Förstår att det finns sjukt många programmeringsspråk m.m
Jag är mest intresserad av att lära mig skapa appar samt vanliga programvaror för windows bl.a

Jag har tidigare baskunskaper i VB 6/.NET och de mesta grunder i HTML och CSS.

Tips på vad som kan vara lättast att börja med men där jag kan komma någonstans ganska snabbt?

Tänkt lägga ner stor tid på detta, dvs nästan hela dagarna.
Citera
2013-10-14, 17:53
  #2
Medlem
C++ är ju väldigt grundläggande och förmodligen ett krav på de flesta håll.
Personligen tycker jag att C++ är krångligt i början och kräver en massa extrajobb med att definiera saker som man ofta slipper i andra språk som t.ex Java.

Har du mycket tid på händerna så skulle jag rekommendera att du först försökte lära dig grunderna i Java och sedan gå över till C++.
Du slipper även tråkigheterna med C++ som t.ex att tvingas definiera tangentbordet för att kunna köra program.
Citera
2013-10-14, 19:50
  #3
Medlem
MRs avatar
Tack!
Ska då ta och börja med Java.
Osäker hur tiderna kommer se ut för mig just nu framöver då jag börjat något skit via AF igen, coaching hit och coaching dit, men resten av fritiden kommer gå åt mestadels till lära mig programmera då jag inte har annat för mig ändå

[edit]
Förslag på tutorials är välkomna. Funderar på testa ladda ner Lyndas tutorial på Java, har för mig dom ska ha någon i det. Sedan tänkt söka runt på YouTube.
Citera
2013-10-14, 20:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR
[edit]
Förslag på tutorials är välkomna. Funderar på testa ladda ner Lyndas tutorial på Java, har för mig dom ska ha någon i det. Sedan tänkt söka runt på YouTube.

Annars finns det något som kallas för "bok". Man behöver inte sitta framför skärmen och läsa, och det tar 20 sekunder att slå upp vad som helst, istället för 10 minuters googlande eller spolande på Youtube.
Citera
2013-10-14, 21:03
  #5
Medlem
MRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 770310
Annars finns det något som kallas för "bok". Man behöver inte sitta framför skärmen och läsa, och det tar 20 sekunder att slå upp vad som helst, istället för 10 minuters googlande eller spolande på Youtube.
Smart! Tips på bok då?
Ska kika runt på eBay, min favoritsida
Citera
2013-10-14, 21:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR
Smart! Tips på bok då?
Ska kika runt på eBay, min favoritsida

Jag har sett många rekommendera "Head First Java", men kolla http://www.google.se/search?q=best+java+books och bilda dig en egen uppfattning.
Citera
2013-10-14, 23:12
  #7
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 770310
Jag har sett många rekommendera "Head First Java", men kolla http://www.google.se/search?q=best+java+books och bilda dig en egen uppfattning.
Jag har goda erfarenheter av Head First-serien, de flesta dissar böckerna med att det som skrivs kan skrivas på 20% så många sidor. Det kanske stämmer, men de är i regel väldigt lättlästa samtidigt som de ger en väldigt god förståelse för grunderna i det man lär sig (t.ex. Design Patterns, HTML & CSS, etc).

Min tjej har dock läst en del i Head First Java på sistone, och vad jag har sett verkar den inte vidare bra. Mycket märkliga kodexempel och beskrivningar. Har inte läst hela så kan inte ge ett fullständigt omdöme, men mitt intryck var inte vidare positivt iallafall. Tjejen verkar iochförsig överlag nöjd.

Kollar man på Amazon så verkar Java: A Beginner's Guide lovande. Har inte läst den så jag vet inte, men den ser ut att vara uppskattad.
Citera
2013-10-15, 16:16
  #8
Medlem
Annars kan jag rekommendera head first c#. Vet att många skolor börjar med c# som första språk.
Citera
2013-10-22, 09:22
  #9
Medlem
rjonssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 770310
det tar 20 sekunder att slå upp vad som helst, istället för 10 minuters googlande

Jag tycker precis tvärtom
__________________
Senast redigerad av rjonsson 2013-10-22 kl. 09:25.
Citera
2013-10-22, 14:02
  #10
Medlem
The Barrs avatar
Vill du göra appar och vanliga program för windows och har intresse för webb så skulle jag säga att C# är ett säkert kort. Att C++ förmodligen skulle vara ett krav på de flesta håll ställer jag mig mycket frågande till, om det inte rör sig om något speciellt mer hårdvarunära område eller ovanligt höga krav på prestanda. Inte är det då relevant för de exempel du tog upp.

Med C# är du hur som helst mycket mer produktiv än med C++.
Citera
2013-10-23, 14:17
  #11
Medlem
The Barrs avatar
För att reflektera lite mer så är java också ett bra förslag i och med att det är plattformsoberoende, men är det just appar du vill inrikta dig på är det lite klurigt i och med att vi har 2½ stora språk där: Objective-C för native Iphone, Java för Android och C# för windows phone som inte har så stor marknadsandel idag men som förmodligen kommer att växa och bli lika stora som konkurrensen.

Med objective-c är du helt låst till apples hårdvara och det suger lite tycker jag. Valet mellan Java och C# är lite klurigare. Personligen gillar jag Microsofts (C#) suite. Exempelvis ASP.NET MVC för webb, Windows Presentation Foundation för pc och XNA för spel och X-box så har du en hel del att leka med. Och så har du Silverlight som är lite som en nedbantad version av WPF och lite som Java vad gäller plattformsoberoende och möjlighet att köra i browsers, men det verkar inte riktigt tagit fart för silverlight än. Det kanske kommer när "HTML5 ska ta över allt som Flash gjorde"-inställningen har lagt sig lite, och med stackars flash nedtryckt i skorna kanske Silverlight har lite större möjligheter att ta marknadsandelar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback