Citat:
Ursprungligen postat av
encephalization
Om det är kandidatexamen (BA eller BSc) du planerar att läsa tror jag du kan få det mycket svårt, särskilt om du inte har egna pengar. Sjukförsäkring i USA är mycket dyrt, och barn är inget undantag. Handlar det om doktorandstudier (och i vissa fall masterstudier) kan det finnas till möjligheter eftersom många universitet erbjuder att ta på sig upp till 95% av försäkringskostnaden för eventuella barn/partner.
När det gäller resor så skulle jag avråda att åka hem under sommaren. Du får arbeta 20 timmar i veckan lagligt på ditt studentvisum om du hittar jobb på campus eller i ett fält som anknyter till dina studier. Detta kan du göra även under sommaren så länge du tar sommarkurser (vilket även kan komma att korta ner din totala studietid).
Sist vill jag dock fråga huruvida du verkligen tänkt igenom dina framtidsplaner. Du kommer sätta i stora studieskulder för något som du kan få betydligt billigare i Sverige och dessutom rycka upp din 4-åring från hennes trygghet. Studier i USA (på bra universitet) är ett heltidsjobb och ska du jobba 20 timmar extra kommer du se din dotter sällan. Hur ska du göra med dagis/barnvakt? Har du råd med det i din budget? Jag vill inte verka negativ men du måste fråga dig vad som är bäst för henne, och även dig själv i det långa loppet.
Usch, det var precis det jag inte ville höra
Försäkringen jag tecknar till mig kan jag även inkludera min dotter i men det kostar ju såklart extra som csn inte tar hänsyn till.
De universitet jag har kollat på som tar hänsyn till studerande familjer har dagis på området för studenterna och kostar inget extra.
Saken är den att jag har haft en jävla otur i alldeles för många år och blivit uppryckt ur gymnasiala studier två gånger och har inte tillräckligt med veckor kvar på csn för att kunna läsa till mig gymnasiekompetens. Jag valde att läsa en svetsutbildning för att ha någon utbildning att luta mig på men saknar fortfarande 500 poäng till ett slutbetyg.
Och USA är ett av de få länder där det inte krävs någon gymnasieutbildning för att få en universitetsutbildning
Mina tankar har dock varit att läsa på ett Community College först.
Det blir såklart en omställning för både mig och min dotter men så länge hon har sin trygga punkt i livet (mig) så tror jag att det kommer kunna gå hur bra som helst.
Sommarkurser, där sa du något jag inte har tänkt på innan

Tack.