Citat:
Ursprungligen postat av
Sophisticatedcutiepie
Men hur var det med om jag måste spara allt på en annan hårddisk under uppgraderingen? Eller behöver jag inte göra annat än att slänga i skivan (om jag nu gör det först och främst) och köra, och att sedan allt finns kvar, eller måste jag använda en extra hd för att behålla allt?
Om du hittar din 10.6-skiva så kan du
uppgradera, det betyder att endast systemfilerna ersätts medan användarfilerna (filmer musik etc) inte rörs. Om du uppgraderat till 10.6 så behöver du inte använda USB-metoden jag beskrev eftersom gammel-Macen då har App Store. Du kan då köpa 10.8 därifrån och göra en till
uppgradering från 10.6 till 10.8 där dina filer inte rörs. Jag tycker dock att du bör ha en backup ändå, eftersom det
alltid finns en risk att datorn blir obrukbar vid en uppgradering.
Alternativ två, om du inte hittar din 10.6-skiva, är att göra det där USB-minnet med 10.8. Att
uppgradera från 10.5 till 10.8 tror jag inte är möjligt, utan man måste göra en
ren installation. Då raderas allt. Jag är dock inte säker på detta. Om det är så att en ren installation krävs så måste kopiera dina filer någon annanstans först.
Om resultatet av alternativ 1, dvs. 10.5 > 10.6 > 10.8 blir att datorn blir seg kan du alltid göra en ren installation i efterhand.