2013-10-14, 14:56
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Har en extra-mac som jag inte använder så mycket, men som ändå är bra att ha i bland. Det är en MacBook Pro från sent 2009.

Har aldrig uppgraderat systemet på den, och inte haft några problem med den tills i går faktiskt. Det verkar som om att problemet antingen har med java eller flash att göra då den inte låter mig köra vissa videos eller vissa spel längre.

Om jag ska uppgradera systemet, så blir det till det näst senaste -alltså inte till det absolut senaste. Och det jag undrar är förstås om det är någon mening i det, eller ska jag köpa en ny?

Känner inte direkt för att lägga så mycket pengar som att köpa ny eftersom jag har både en nyare MacBook och en iMac, men behöver ändå denna extra-macen i bland.

Men, om det räcker med en uppgradering av systemet för att kunna uppdatera flash och java -så borde jag nog göra det.

Vad säger ni?

EDIT 1: Det jag i såfall kommer uppgradera till, är Mac OS X 10.6.3 eftersom jag nu har 10.5.8 på den.

EDIT 2: Vid en uppgradering av systemet, behöver jag då en extra hårddisk för att lagra alla mina grejer på under själva uppgraderingen, eller kommer det finnas kvar på datorn efteråt ändå?
Någon sa att jag inte behöver det, men finns det inte risk för att allt kommer försvinna då? Trodde att en uppgradering rensade ut allt "gammalt"?
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-10-14 kl. 15:32.
Citera
2013-10-14, 15:33
Medlem
I somras jag uppgraderade just en Mac, med snabbare hårddisk o mera RAM + Mac OSX 10.6.3 Snow Leopard, litta pilligt att fixa. Valde att göra en nyinstallation av op-systemet efsom hdn var ju tom, o att jg ändå sparat alla anv filer.

Du kan ev kolla vilka system o hur mkt RRAM du kan stoppa i på Apple support.

Datorn funkar bra.
Citera
2013-10-14, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
I somras jag uppgraderade just en Mac, med snabbare hårddisk o mera RAM + Mac OSX 10.6.3 Snow Leopard, litta pilligt att fixa. Valde att göra en nyinstallation av op-systemet efsom hdn var ju tom, o att jg ändå sparat alla anv filer.

Du kan ev kolla vilka system o hur mkt RRAM du kan stoppa i på Apple support.

Datorn funkar bra.

Ja, fast det är ju inte minnet som är problemet på denna.

På vilket sätt var det "pilligt" menar du? Menar du själva utbytet av minnet i hårdvaran? För man måste väl skruva bort det gamla 4GB för att sätta dit 2x4GB?
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-10-14 kl. 15:45.
Citera
2013-10-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Om jag ska uppgradera systemet, så blir det till det näst senaste -alltså inte till det absolut senaste. Och det jag undrar är förstås om det är någon mening i det, eller ska jag köpa en ny?
10.6 som du nämner är inte näst senaste. 10.6 kom redan 2009. Sedan följer:

10.7 från 2011
10.8 från 2012
10.9 som släpps denna månad eller möjligen nästa.

Så det verkar onödigt att uppgradera systemet om du ändå bara väljer ett fyra år gammalt system. Varför inte skaffa 10.8 eller 10.9? Kostar inte mer och man kan "hoppa" flera steg. Du behöver däremot 10.6 eller senare för att kunna köpa 10.8/10.9, men eftersom du har nyare Macar är är ju det inget problem.

Angående hur uppdateringen påverkar dina filer så ska de inte raderas, men du ska ändå alltid ha en backup.
Senast redigerad av Xe89 2013-10-14 kl. 19:59.
Citera
2013-10-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
10.6 som du nämner är inte näst senaste. 10.6 kom redan 2009. Sedan följer:

10.7 från 2011
10.8 från 2012
10.9 som släpps denna månad eller möjligen nästa.

Så det verkar onödigt att uppgradera systemet om du ändå bara väljer ett fyra år gammalt system. Varför inte skaffa 10.8 eller 10.9? Kostar inte mer.

Alltså den senaste versionen jag kan uppgradera mitt system med är 10.6 enligt MacForum. Skulle gärna välja ett senare system om det gick.

Jaha, fast man måste köpa 10.6 också, den kostar 319.-.

Menar du att bara jag köper 10.6 och installerar det, så kan jag köpa sen senare version och då installera det? Varför kan jag i såfall inte bara köpa en senare version direkt?
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-10-14 kl. 20:02.
Citera
2013-10-14, 20:04
Medlem
Citat:
Alltså den senaste versionen jag kan uppgradera mitt system med är 10.6 enligt MacForum. Skulle gärna välja ett senare system om det gick.
Om du har en MBP från sent 2009 är du absolut inte fast vid 10.6. Egentligen borde ju den datorn redan ha 10.6 eftersom det systemet är från den tidpunkten.

Här är systemkraven för 10.8 (samma kommer förmodligen gälla för 10.9):

http://www.apple.com/osx/specs/

Nu vet jag inte vilka MacForum är, men vad de menar är nog att du endast kan skaffa 10.6 till din dator, eftersom senare versioner endast finns på App Store och inte DVD, och 10.5 har inte App Store. Men om du löser det på annat sätt, t.ex. genom att köpa det från en nyare Mac och lägga på USB, kan du enkelt uppgradera din gammel-Mac. Mitt råd är att köpa 10.8, följ guiderna som finns angående att lägga det på USB, och uppgradera därifrån. T.ex. denna guide:

http://arstechnica.com/apple/2012/07...-install-disk/
Senast redigerad av Xe89 2013-10-14 kl. 20:06.
Citera
2013-10-14, 20:10
Medlem
Citat:
Om du har en MBP från sent 2009 är du absolut inte fast vid 10.6. Egentligen borde ju den datorn redan ha 10.6 eftersom det systemet är från den tidpunkten.

Här är systemkraven för 10.8 (samma kommer förmodligen gälla för 10.9):

http://www.apple.com/osx/specs/

Nu vet jag inte vilka MacForum är, men vad de menar är nog att du endast kan skaffa 10.6 till din dator, eftersom senare versioner endast finns på App Store och inte DVD, och 10.5 har inte App Store. Men om du löser det på annat sätt, t.ex. genom att köpa det från en nyare Mac och lägga på USB, kan du enkelt uppgradera din gammel-Mac. Mitt råd är att köpa 10.8, följ guiderna som finns angående att lägga det på USB, och uppgradera därifrån.

Ajdå, du har faktiskt rätt. Den kom inte med 10.6 men, jag fick ju CDn gratis hemskickad eftersom det var så nära inpå! Hade helt glömt av det, och den ligger i något skrivbordslåda

Kommer göra som du föreslår tror jag.

Men hur var det med om jag måste spara allt på en annan hårddisk under uppgraderingen? Eller behöver jag inte göra annat än att slänga i skivan (om jag nu gör det först och främst) och köra, och att sedan allt finns kvar, eller måste jag använda en extra hd för att behålla allt?
Citera
2013-10-14, 20:21
Medlem
Citat:
Men hur var det med om jag måste spara allt på en annan hårddisk under uppgraderingen? Eller behöver jag inte göra annat än att slänga i skivan (om jag nu gör det först och främst) och köra, och att sedan allt finns kvar, eller måste jag använda en extra hd för att behålla allt?
Om du hittar din 10.6-skiva så kan du uppgradera, det betyder att endast systemfilerna ersätts medan användarfilerna (filmer musik etc) inte rörs. Om du uppgraderat till 10.6 så behöver du inte använda USB-metoden jag beskrev eftersom gammel-Macen då har App Store. Du kan då köpa 10.8 därifrån och göra en till uppgradering från 10.6 till 10.8 där dina filer inte rörs. Jag tycker dock att du bör ha en backup ändå, eftersom det alltid finns en risk att datorn blir obrukbar vid en uppgradering.

Alternativ två, om du inte hittar din 10.6-skiva, är att göra det där USB-minnet med 10.8. Att uppgradera från 10.5 till 10.8 tror jag inte är möjligt, utan man måste göra en ren installation. Då raderas allt. Jag är dock inte säker på detta. Om det är så att en ren installation krävs så måste kopiera dina filer någon annanstans först.

Om resultatet av alternativ 1, dvs. 10.5 > 10.6 > 10.8 blir att datorn blir seg kan du alltid göra en ren installation i efterhand.
Citera
2013-10-15, 00:07
Medlem
Citat:
Om du hittar din 10.6-skiva så kan du uppgradera, det betyder att endast systemfilerna ersätts medan användarfilerna (filmer musik etc) inte rörs. Om du uppgraderat till 10.6 så behöver du inte använda USB-metoden jag beskrev eftersom gammel-Macen då har App Store. Du kan då köpa 10.8 därifrån och göra en till uppgradering från 10.6 till 10.8 där dina filer inte rörs. Jag tycker dock att du bör ha en backup ändå, eftersom det alltid finns en risk att datorn blir obrukbar vid en uppgradering.

Alternativ två, om du inte hittar din 10.6-skiva, är att göra det där USB-minnet med 10.8. Att uppgradera från 10.5 till 10.8 tror jag inte är möjligt, utan man måste göra en ren installation. Då raderas allt. Jag är dock inte säker på detta. Om det är så att en ren installation krävs så måste kopiera dina filer någon annanstans först.

Om resultatet av alternativ 1, dvs. 10.5 > 10.6 > 10.8 blir att datorn blir seg kan du alltid göra en ren installation i efterhand.

Har hittat skivan nu, men jag tror jag ska göra en backup för säkerhets skuld. Med min tur så förlorar jag nog allt annars Har för mig att man kan få tag på relativt rimliga från Western digital.

Vad bra att jag sedan bara kan köpa 10.8 från App Store sedan, då blir det hela mycket enklare än vad jag trodde.

Tack så mycket för hjälpen!!
Citera
2013-10-15, 01:10
Medlem
Lycka till. Glöm inte att den version av 10.6 som finns på skivan är rätt gammal (förmodligen 10.6.1) så du måste göra ett par uppdateringar tills du får 10.6.8, som är den version som krävs för att ladda ner 10.8.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in