Det är ett större bygge där vägarna leds om och rör lägg ner för ett helt nytt och
något kritiserat bostadsområde. Skyltningen för biltrafikanter har varit OK, men uppenbarligen hade någon jävligt bråttom hem i fredags, då cykelvägen tydligvis har saknat avspärrning.
Det skulle inte varit möjligt att med cykel ta sig förbi och in på den avgrävda vägen. Kravallstaket och omledning (vilket det finns gott om möjligheter till där) är det minsta man kan begära. Välten i sig utgör ju inte bara ett hinder, utan även utmärkt kamouflage för hålet och jordhögarna. Trampar man förbi den så har man ju bara koncentrationen på den, och sen är hålet där, en meter efter.
Tittar man på bilderna så är det ju ganska uppenbart att karln har vält ner i hålet och slagit sig medvetslös och sedan drunknat i det iskalla vattnet.
Vägen han cyklade på var alltså helt färdigställd* fram tills för några dagar sedan. Vad som sedan föranledde uppgrävningen vet jag inte, men det är väl troligt att sprängningen (sprängmatta på platsen) eller bergborrmaskinen orsakat ett brott på avloppsledningen man kan se på bilden på
Aftonbladet. På
nwt.se ser man att rörstumpen som ligger närmast kameran har ett hål mitt på.
Fullkomligt bedrövligt är det, i vilket fall som helst.
edit: *Jag vet inte om den har tagits i bruk än, om ens tillfälligt.