• 1
  • 2
2013-10-13, 20:22
Medlem
Kämpendahls avatar
En 62-årig man skulle cykla från busstationen till hemmet i Björkås på lördagkvällen. Byggföretaget NCC hade grävt av en gång och cykelväg och mannen cyklade ner i ett 2,5 meter djupt hål, delvis vattenfyllt och avled på platsen. Mannens fru anmälde honom försvunnen på lördagkvällen och polisen hittade honom senare på natten.

Polisen har nu inlett en förundersökning om vållande till annans död. Medierna ger lite olika information. Expressen och NWT skriver att det inte fanns några avspärrningar på olycksplatsen medan Värmlands folkblad uppger att cykelbanan var avstängd tidigare men att det är lätt att ta sig förbi avspärrningarna.

"– Olyckan hände på en cykelväg som går parallellt med vägen till Skoghall, vid Kartberget. Området saknar gatlyktor. Cykelvägen var avspärrad men enligt rapporter så är det väldigt lätt att cykla förbi avspärrningarna, säger Peter Uulas vid polisens krimjour i Karlstad."

Jag arbetar själv i byggbranschen och ett stort problem är att folk skiter i avspärrningar. De ska gå eller cykla igenom ändå och värst är om avspärrningen är några hundra meter bort från där arbetsmomentet utförs. Avspärrningen görs nära t.ex. ett övergångsställe eller liknande så att ingen ska behöva vända. Men ser man inte några maskiner så åker man bara på sidan om avspärrningen vilket förstås ökar risken för olyckor. Exakt hur det gått till här vet jag inte, men jag gissar på att det fanns avspärrningar en bit bort som mannen ignorerat. Vid hålet finns inga regelrätta avspärrningar, men av bilder att döma så finns på ena sidan några grushögar utlagda och på andra sidan står en vält parkerad tvärs över vägen.

En tragisk olycka som jag gissar inte hade behövt hända om folk lyder de uppmaningar och avspärrningar som brukar finnas vid den här typen av byggen.
Senast redigerad av Kämpendahl 2013-10-13 kl. 20:29.
Citera
2013-10-13, 20:28
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Bara att hoppas att någon form av "platschef" eller högre tjänsteman ansvaras för olyckan.

Lägga över en körplåt varje kväll kostar inte mycket.
Citera
2013-10-13, 20:36
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Bara att hoppas att någon form av "platschef" eller högre tjänsteman ansvaras för olyckan.

Lägga över en körplåt varje kväll kostar inte mycket.
Helt sant. Jag är ganska säker på att vi skulle satt kravallstaket runt ett liknande hål, men jag känner inte till alla omständigheter på just den här arbetsplatsen. Om det är inne på en stor byggarbetsplats, t.ex. ett vägbygge där man inte direkt väntar sig att det ska komma någon så kanske man inte spärrar av på samma sätt som man gör i ett tätbebyggt område där många dagligen använder cykelbanan. Men då måste ju ändå arbetsplatsområdet vara ordentligt avspärrat eller avskilt från andra vägar man hänvisar till.
Citera
2013-10-13, 20:39
Medlem
gniff754s avatar
Ser man på bilden i aftonbladet skulle det behövts en ganska stor körplåt typ 5*8 meter eller så. Då hade han inte ramlat ner i gropen men förmodligen krockat med välten på andra sidan
Citera
2013-10-13, 20:47
Medlem
Kämpendahls avatar
Apropå bilder, här är en del bilder från olycksplatsen

http://a.cdn-expressen.se/ImageHandl...ondColumn-16x9
http://www.nwt.se/multimedia/dynamic...6962img699.jpg
http://www.vf.se/sites/vf.se/files/i...agisk1_Hak.jpg
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/.../karlstad1.jpg
Citera
2013-10-13, 20:52
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Tittar man på bilderena kan man undra hur gubben hamnade där ute.

Men den ansvariga är fortfarande platschefen och de frias alltid i rätten när det gäller arbetsolyckor.
Runt 12 stycken dör om året pga av slarv från arbetsledningen.
Citera
2013-10-13, 21:02
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Det är ett större bygge där vägarna leds om och rör lägg ner för ett helt nytt och något kritiserat bostadsområde. Skyltningen för biltrafikanter har varit OK, men uppenbarligen hade någon jävligt bråttom hem i fredags, då cykelvägen tydligvis har saknat avspärrning.

Det skulle inte varit möjligt att med cykel ta sig förbi och in på den avgrävda vägen. Kravallstaket och omledning (vilket det finns gott om möjligheter till där) är det minsta man kan begära. Välten i sig utgör ju inte bara ett hinder, utan även utmärkt kamouflage för hålet och jordhögarna. Trampar man förbi den så har man ju bara koncentrationen på den, och sen är hålet där, en meter efter.

Tittar man på bilderna så är det ju ganska uppenbart att karln har vält ner i hålet och slagit sig medvetslös och sedan drunknat i det iskalla vattnet.

Vägen han cyklade på var alltså helt färdigställd* fram tills för några dagar sedan. Vad som sedan föranledde uppgrävningen vet jag inte, men det är väl troligt att sprängningen (sprängmatta på platsen) eller bergborrmaskinen orsakat ett brott på avloppsledningen man kan se på bilden på Aftonbladet. På nwt.se ser man att rörstumpen som ligger närmast kameran har ett hål mitt på.

Fullkomligt bedrövligt är det, i vilket fall som helst.

edit: *Jag vet inte om den har tagits i bruk än, om ens tillfälligt.
Senast redigerad av WirelessGkit2 2013-10-13 kl. 21:04.
Citera
2013-10-13, 21:33
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Exakt hur det gått till här vet jag inte, men jag gissar på att det fanns avspärrningar en bit bort som mannen ignorerat. Vid hålet finns inga regelrätta avspärrningar, men av bilder att döma så finns på ena sidan några grushögar utlagda och på andra sidan står en vält parkerad tvärs över vägen.

En tragisk olycka som jag gissar inte hade behövt hända om folk lyder de uppmaningar och avspärrningar som brukar finnas vid den här typen av byggen.

Eh..? Varför ska man, utan att veta hur det gått till, utgå från att mannen ignorerat vettiga avspärrningar? Gräver man jättelika gropar med 2,5 meter fallhöjd så ska det jävlar sättas upp regelrätta avspärrningar runt hålet, och inte bara lägga ut lite grushögar här och var.

Personligen utgår jag från att 60-åringar normalt har tillräckligt med livserfarenhet att inte i onödan utsätta sig för livsfara.
Citera
2013-10-13, 22:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Eh..? Varför ska man, utan att veta hur det gått till, utgå från att mannen ignorerat vettiga avspärrningar?
Därför att Värmlands Folkblad skriver att det enligt polisen fanns avspärrningar, men att de var lätta att cykla förbi.

"Cykelvägen var avspärrad men enligt rapporter så är det väldigt lätt att cykla förbi avspärrningarna, säger Peter Uulas vid polisens krimjour i Karlstad."

Citat:
Gräver man jättelika gropar med 2,5 meter fallhöjd så ska det jävlar sättas upp regelrätta avspärrningar runt hålet, och inte bara lägga ut lite grushögar här och var.
Ja, om inte hela området var inhägnat så borde själva hålet vara avspärrat efter arbetstid.
Citera
2013-10-13, 22:49
Medlem
Raggdoll3s avatar
Undrar om mannen var nykter och hade lyse på cykeln ? I vilket fall är det djupt tragiskt och det är möjligt att han cyklade nära hålet (såg det) men fick sladd i gruset och ramlade ner.
Citera
2013-10-13, 23:20
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Därför att Värmlands Folkblad skriver att det enligt polisen fanns avspärrningar, men att de var lätta att cykla förbi.
Är det inte så - du som arbetar i byggbranschen - att en avspärrning måste motsvara byggets farlighet, och att vid en sån här grop räcker det inte med avspärrningar som är lätta att ta sig förbi...?
Citera
2013-10-14, 06:27
Medlem
Han skall enligt medieuppgifter ha haft både hjälm och lyse på cykeln. Men lyse på cykeln är ju bara till för att man skall bli sedd av bilister, det har ingen praktisk betydelse när det är ett brant stup.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in