2005-07-05, 14:35
Medlem
spaderezzs avatar
har funderat lite då då men aldrig kommit fram till ett vettigt svar..

såna där krydpåsar som tex til korvstroganof chilliconcarne och liknande har alltid massa druvsocker i sig när man läser inehållsförtecknigen..

men vad har det för betydelse för rätten igentligen eller är det bar utfyllnadskryddor.. ??..

för själv använder jag aldirg druvsocker i nån mat..
Citera
2008-12-04, 12:59
Medlem
DonkeyFreshs avatar
Bumpar en gammal tråd men iaf.

Jag köpte skinka och idag läste jag på den, den innehöll druvsocker och det gör mig fan arg.

Jag tror att de tillsätter druvsocker för att när du äter det så meddelar hjärnan att den äääälskar maten, eftersom druvsockret tas upp blixtsnabbt och det "belönar" hjärnan för. Detta gör att du tycker om maten ännu mer.

Kan nån berräta om ja gissar rätt eller fel? :P
Citera
2008-12-04, 13:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyFresh

Kan nån berräta om ja gissar rätt eller fel? :P
Nja, orsaken till att man tillför socker är att socker, liksom salt och fett är ytterst potenta smakbärare. Den lilla mängd socker som finns i din skinka är inte tillräcklig för att ge en socker-kick. En skiva vitt bröd gör det i så fall bättre .

~Paul~
Citera
2008-12-04, 15:26
Medlem
siddharthas avatar
Kännbar sockerkick eller ej. Den borde strula till systemet för en person som exempelvis går på GI. Och inte har ätit kolhydrater på ett år

Och, det är väl fortfarande ett fuskande av maten?
Citera
2008-12-04, 15:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhartha
Kännbar sockerkick eller ej. Den borde strula till systemet för en person som exempelvis går på GI. Och inte har ätit kolhydrater på ett år

Och, det är väl fortfarande ett fuskande av maten?
Alltså, kolhydrater finns i stort sett allt. Strula till systemet? Om vi ponerar att skinkan i det här fallet väger ca 300 g (en vanlig förpackning) så är den procentuella mängden socker så liten att det i praktiken inte spelar någon roll. En eller två skivor skinka på din macka är således sockermässigt avsevärt mindre än själva mackan i sig.

Vad många nämligen glömmer är att kolhydrater kan förekomma i alla upptänkliga konstellationer.

Dessutom; skulle en människa inte äta kolhydrater på ett helt år så hade denna varit död .

Och nej, det är inget fuskande. Varför skulle det vara det? Är salt fusk? Är kryddor fusk?

~Paul~
Citera
2008-12-04, 15:52
Medlem
Bör tilläggas att de vanligare sockerarterna klassas som råvaror av livsmedelsverket och inte som tillsatser.

(sackaros; utvinns ur sockerbetor eller sockerrör), fruktsocker (fruktos), druvsocker (glukos), mjölksocker (laktos) och maltsocker (maltos).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in