2013-10-13, 13:53
Medlem
Hej,

Jag har haft det lite struligt ekonomiskt trots att jag alltid haft jobb och ganska bra inkomst.
Men jag har ordnat upp dom problemen nu och har ingen betalnings anmärkning men jag har kvar cirka 20 förfrågningar hos uc men dem försvinner i april nästa år. Jag har även privatlån varav cirka 180 000 av dem syns hos uc men totalt är det cirka 250 000 jag har men jag ligger inte efter eller nåt med dem och betalar som jag ska dem.
Jag har en månadslön på 44 000 innan skatt (40 efter tjänstebil).
Så brukar få ut 24-27 i månaden efter skatt och efter att skatt för bil och rikskuponger dragits)
Min sambo har inga lån och har inget hos uc men hon har bara tim anställning och får ut efter skatt 5000-9000k hon har även cirka 60 000 sparat
Vi kan få låna till en kontant insats av hennes föräldrar cirka 350 000 och vi vill ha en trea för runt 2 miljoner i stockholms området.
Tror ni om vi väntar tills i april när alla mina förfrågningar försvinner att vi får ett bostadslån då med hennes föräldrars hjälp av kontantinsatsen?
Citera
2013-10-13, 13:58
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstigasaker
Hej,

Jag har haft det lite struligt ekonomiskt trots att jag alltid haft jobb och ganska bra inkomst.
Men jag har ordnat upp dom problemen nu och har ingen betalnings anmärkning men jag har kvar cirka 20 förfrågningar hos uc men dem försvinner i april nästa år. Jag har även privatlån varav cirka 180 000 av dem syns hos uc men totalt är det cirka 250 000 jag har men jag ligger inte efter eller nåt med dem och betalar som jag ska dem.
Jag har en månadslön på 44 000 innan skatt (40 efter tjänstebil).
Så brukar få ut 24-27 i månaden efter skatt och efter att skatt för bil och rikskuponger dragits)
Min sambo har inga lån och har inget hos uc men hon har bara tim anställning och får ut efter skatt 5000-9000k hon har även cirka 60 000 sparat
Vi kan få låna till en kontant insats av hennes föräldrar cirka 350 000 och vi vill ha en trea för runt 2 miljoner i stockholms området.
Tror ni om vi väntar tills i april när alla mina förfrågningar försvinner att vi får ett bostadslån då med hennes föräldrars hjälp av kontantinsatsen?

De privatlån som syns hos UC är alltså vanliga blancolån och resten är lånat av vänner och familj?
Har du skött allt som du ska så borde det inte vara några problem att få lån till det där.
Citera
2013-10-13, 14:01
Medlem
knullklassons avatar
Jag tror er sammanlagda inkomst är för liten för att få låna så mycket pengar. Hade din partner tjänat lika mycket som du så hade det inte varit några problem, men nu är det ju inte så. Och så är det det där privatlånet på 180,000 kr också... Varför vill du ha lån/skulder upp över öronen om man får fråga?
Citera
2013-10-13, 14:02
Medlem
Om du väntar till april och försöker spara/betala av så mycket som möjligt till dess kan du troligtvis få en bättre ränte-deal då.
Citera
2013-10-13, 15:34
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jag tror er sammanlagda inkomst är för liten för att få låna så mycket pengar. Hade din partner tjänat lika mycket som du så hade det inte varit några problem, men nu är det ju inte så. Och så är det det där privatlånet på 180,000 kr också... Varför vill du ha lån/skulder upp över öronen om man får fråga?

Inte en chans, ts tjänar såpass bra så med hennes lön så har de ut ungefär vad ett vanligt medelklass par tjänar.
I stockholm är 2mille inte mycket för en bostad och vanliga svenssons bor i villor och radhus för 5-6mille på ungefär samma lön som ts presenterar.
Citera
2013-10-13, 15:37
Medlem
Regina.Spektors avatar
Om ni väntar till april känns det som att det kommer gå utmärkt. Lycka till
Citera
2013-10-14, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
De privatlån som syns hos UC är alltså vanliga blancolån och resten är lånat av vänner och familj?
Har du skött allt som du ska så borde det inte vara några problem att få lån till det där.
De resterande är av lånföretag med men av nån anledning jag inte vet syns det inte hos uc lånen.
Citera
2013-10-14, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regina.Spektor
Om ni väntar till april känns det som att det kommer gå utmärkt. Lycka till
Tack, får hoppas på det
Citera
2013-10-14, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Inte en chans, ts tjänar såpass bra så med hennes lön så har de ut ungefär vad ett vanligt medelklass par tjänar.
I stockholm är 2mille inte mycket för en bostad och vanliga svenssons bor i villor och radhus för 5-6mille på ungefär samma lön som ts presenterar.

De flesta som sitter i den positionen du beskriver är väl dem som haft bolån i +5 år minst...
Citera
2013-10-14, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napi

Tror det är svårare nu än tidigare. Sedan tror jag inte att medelsvensson i random 2 milj lgh har en gemensam inkomst på 29-36.000.

Möjligen att man alltid får ut runt 35 kanske men i TS fall kan det ju bli så lite som 29 vissa månader. Känns ganska tufft samt med de lånen som redan finns.
Citera
2013-10-14, 16:31
Medlem
Ah vi får se nästa år hur det går. Förhoppningsvis så får min sambo ett heltidsjobb med och tjänar mer eller om hon studerar och får csn+ extra jobb så blir det mer från hennes sida med.
Betalnings mässigt bör det inte vara några problem då jag just nu betalar själv alla räkningar och har ändå en hyra på 9000 för min hyresrätt. Jag räknar med på att pengar som går till bostad varje månad till och med sjunker om vi köper en bostadsrätt för 2 mille
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in