Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-10-13, 13:48
Medlem
JBugsters avatar
Jag har i en och en halv vecka haft körtelfeber, med alla tillhörande symptom: svettats litervis varje natt, haft sådan frossa så tänderna skallrat under fyra täcken och dubbla tröjor på dagarna, haft så ont i halsen så jag inte kunnat svälja knappt varken yoggi eller vatten. Jag har dock inte direkt haft den energilösheten som många talar om. Nu idag är första dagen som jag börjar må riktigt okej, och jag funderar nu på om jag kanske kan komma igång med lite tyngre sysslor igen.

Läste någonstans att man ska anstränga sig NOLL, verkligen ligga totalt stilla i sin säng under en månads tid. Men det måste ju vara en överdrift? När sjukdomen bröt ut så var jag mitt i en Europaresa, några dagar senare mådde jag hyfsat så då sprang jag ett kondispass på 8 km (då visste jag inte att jag led av körtelfeber än), resten av veckan (då jag har mått betydligt sämre) så har jag iallafall åkt runt och fixat små ärenden, gått med hunden, skött hushållssysslor och så vidare.

Jag har inte haft något ont av att göra detta, och ingen av läkarna som diagnostiserade mig med sjukdomen sa annat än att jag inte skulle träna eller arbeta upp pulsen på en månad ungefär - men resten kan väl knappast vara farligt för mig?

Vad tror ni, hur pass stilla behöver man faktiskt vara under körtelfeber?
Citera
2013-10-13, 13:57
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Vad bra att du börjar må bättre, har själv haft körtelfeber och låg sjuk i 4 veckor. Det är hemskt!

Det är så att det finns risk att mjälten går sönder om man anstränger sig, och den är känslig i ca 6 månader efter man har varit sjuk. Går den sönder, så dör man tydligen.

Så jag antar att du inte ska träna eller göra annan fysisk aktivitet under denna period.
Citera
2013-10-13, 13:59
Medlem
ansträng dig inte jag spelade en match när jag hade det och det var bland det värsta jag har gjort.
Citera
2013-10-13, 14:10
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
ansträng dig inte jag spelade en match när jag hade det och det var bland det värsta jag har gjort.

Hurså, vad hände? Jag ska inte säga att jag har ansträngt mig jättemycket (efter träningspasset som jag hade precis vid begynnelsen av sjukan), men när jag gått med hunden och liknande smått pulshöjande sysslor så har ingenting känts annorlunda gentemot i vanliga fall efteråt?
Citera
2013-10-13, 14:11
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Vad bra att du börjar må bättre, har själv haft körtelfeber och låg sjuk i 4 veckor. Det är hemskt!

Det är så att det finns risk att mjälten går sönder om man anstränger sig, och den är känslig i ca 6 månader efter man har varit sjuk. Går den sönder, så dör man tydligen.

Så jag antar att du inte ska träna eller göra annan fysisk aktivitet under denna period.

Usch vad obehagligt det lät! Men vilken form av ansträngning ska till innan det finns risk för mjälten? Löper jag risk när jag går en runda med hunden? Eller ska det till att jag springer ett intervallpass?
Citera
2013-10-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Usch vad obehagligt det lät! Men vilken form av ansträngning ska till innan det finns risk för mjälten? Löper jag risk när jag går en runda med hunden? Eller ska det till att jag springer ett intervallpass?

Nej, promenader ska inte vara någon fara så länge du känner att du mår bra nog för att göra det, men all form för gymnastik bör undvikas. Så ja, intervallpass eller liknande är nog inte att rekommendera.
Citera
2013-10-13, 14:27
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Nej, promenader ska inte vara någon fara så länge du känner att du mår bra nog för att göra det, men all form för gymnastik bör undvikas. Så ja, intervallpass eller liknande är nog inte att rekommendera.

Sex, hur försiktig ska man vara med det (eller under det )?

En annan tanke; svullnar mjälten lika mycket oavsett hur hårt man drabbas av körtelfebern, eller svullnar den i direkt paritet med hur illa man mår under sin sjukdomstid? Kan jag, som måste anses kommit lindrigt undan om jag slipper ur detta helvetet på jorden efter blott 1,5 vecka, ha en mindre känslig mjälte nu än någon annan med körtelfeber?
Citera
2013-10-13, 14:35
Medlem
Citat:
Sex, hur försiktig ska man vara med det (eller under det )?

En annan tanke; svullnar mjälten lika mycket oavsett hur hårt man drabbas av körtelfebern, eller svullnar den i direkt paritet med hur illa man mår under sin sjukdomstid? Kan jag, som måste anses kommit lindrigt undan om jag slipper ur detta helvetet på jorden efter blott 1,5 vecka, ha en mindre känslig mjälte nu än någon annan med körtelfeber?

Hehe när det gäller sex så får du väl helt enkelt ta det lite lugnare bara, om du nu brukar köra riktigt hårt

Du verkar som du säger ha kommit lindrigt undan med din körtelfeber, själv fick jag åka ambulans o grejer eftersom halsen svullnade igen helt 10 kg förlorade jag med..

Men är du verkligen säker på att du börjar tillfriskna nu, och att du inte bara tillfälligt börjar känna dig lite bättre? För det kan ju komma tillbaks med full styrka annars...

Jag vet faktiskt inte om det är någon skillnad från fall till fall när det gäller mjälten, jag tror nog någon annan får svara på det. Jag antar dock att rekommendationen om att ta det lugnt i 6 månader är generell, dvs gäller för alla som har haft körtelfeber.
Citera
2013-10-13, 14:46
Medlem
För att vara helt säker ska man undvika fysisk ansträngning och även alkohol några veckor efter tillfrisknande. Vid körtelfeber svullnar mjälten vilket ger en viss risk för ruptur. Risken är dock minimal och att man skulle dö av rupturerad mjälte som någon tidigare skrev är ej sant. Jag skulle dock inte delta i kontaktsporter men gå ut o spring du. Och om du mot förmodan skulle känna smärta i vänster del av buken kombinerat med trötthet/blekhet tveka inte att söka akut.

Blev själv drabbad tidigare i år men var veckan efter och åkte skidor i alperna och blev en hel del alkohol också. Men jag kom undan relativt lindrigt. En dryg vecka av halsont och 38-39 grader samt en vecka till efter det av seghet.
Anledningen till att man rekommenderar nykterhet beror på att levern tar stryk vid körtelfeber vilket gör att den vanliga skadan alkohol ökar kraftigt men där handlar det mer om den samlade livskonsumptionen och inte någon akut komplikation.

Sammanfattningsvis: undvik kontaktsporter men varsågod att ta en löptur om det känns ok i övrigt.

/läkarstudent
Senast redigerad av Leriond 2013-10-13 kl. 14:50.
Citera
2013-10-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leriond
Sammanfattningsvis: undvik kontaktsporter men varsågod att ta en löptur om det känns ok i övrigt.

Nej, man ska avstå fysiskt krävande aktivitet och en löptur tordes rimligtvis ingå i "fysiskt krävande".

Sedan får var och en göra som dom vill, men jag råder TS att prata med en riktig läkare för att få fakta kring detta.

EDIT: Jaha, det var väl bra att du redigerade ditt inlägg!

Sedan att en "läkarstudent" åker skidor och dricker alkohol direkt efter körtelfeber låter ju förtroendeväckande
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-10-13 kl. 15:28.
Citera
2013-10-13, 15:35
Medlem
Citat:
Konstigt då att både min läkare och sjukhuset sa samma sak om risken att dö vid sprucken mjälte fanns? Tror jag litar mer på dom än på någon "läkarstudent".

Ok, jag formulerade mig dåligt. Självklart kan du dö av sprucken mjälte på samma sätt som du kan dö av en lunginflammation. Men du skrev "går den sönder, så dör man tydligen" vilket inte är sant.

Citat:
Nej, man ska avstå fysiskt krävande aktivitet och en löptur tordes rimligtvis ingå i "fysiskt krävande".

Sedan får var och en göra som dom vill, men jag råder TS att prata med en riktig läkare för att få fakta kring detta.

EDIT: Jaha, det var väl bra att du redigerade ditt inlägg!

Sedan att en "läkarstudent" åker skidor och dricker alkohol direkt efter körtelfeber låter ju förtroendeväckande

Shit någon har vaknat på fel sida? Jag gav min syn på saken bara men trevligt att du har sådant förtroende för läkarkåren
Du tror inte jag läste på ordentligt innan jag enligt dig spelade rysk roulett?

Aja, TS angående din frågeställning så behöver du oavsett inte oroade dig för att göra de sakerna du nämner såsom att gå ut med hunden och du kommer inte dö om pulsen når 130. Undvik att anstränga dig till max och försök att inte hamna i några krogbråk så kommer det gå bra.

Och kanske kan gratulera också i plågan då smittan i den åldern nästan alltid beror på något trevligt
Citera
2013-10-13, 15:35
Medlem
Citat:
Hurså, vad hände? Jag ska inte säga att jag har ansträngt mig jättemycket (efter träningspasset som jag hade precis vid begynnelsen av sjukan), men när jag gått med hunden och liknande smått pulshöjande sysslor så har ingenting känts annorlunda gentemot i vanliga fall efteråt?

ont i kroppen/huvudet var likblek i ansiktet svettades och trodde jag skulle svimma, 2 dagar efter fick jag veta att jag hade körtelfeber. jag var så dåsig under tiden, och mådde så i cirka 2 veckor innan det värsta la sig. sen mådde jag som man "skulle" göra,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in