2013-10-13, 00:37
Medlem
varfors avatar
Vincent Hamilton, Grundare, huvudägare och styrelseordförande i Tethys Oil säljer hela sitt innehav han har blivit sjuk i neuroendokrin cancer, samma sjukdom som tog Steve Jobs liv. Vinsten från försäljningen av aktierna (140 miljoner) hamnar i en stiftelse för att stödja utvecklingen av mediciner för neuroendokrin cancer tex har forskare hos Uppsala Universitet fått ett bidrag på två miljoner CHF. Han hoppas att medicinutvecklingen går tillräckligt fort för att undvika samma öde som Jobs.
Finns det fler som ensam finansierar utvecklingen av sin egen behandling/mediciner privat i sådan här stor utsträckning? Ge gärna exempel med länk. (De blir nästan narcissistiska...)

VH menar att Jobs borde gått samma väg som han det vill säga, donerar stora summor till forskare som utvecklar experimentella mediciner för neuroendokrin cancer och därav hade Jobs fått några extra år. Framför allt hade forskningen varit längre fram nu när VH drabbades av samma sjukdom och gett han större chans att tillfriskna.
Citat:
Ursprungligen postat av Vincent Hamilton
Jag tror att en missade en möjlighet för han hade både tid och tillräckligt med pengar för att finansiera forskning som kunde ha gjort skillnad för honom själv. Skillnaden hade blivit stor även för VH. /Varfor Men han valde en annan rutt och satsade i stället på sitt stora bolag, det var ett personligt beslut. Jag väljer min väg för jag tror att Tethys klarar sig väl utan mig", säger Vincent Hamilton till Di.

Intresset för välgörenhet verkar grunda sig i en privat sjukvård i "labben" där de jobbar med (finansiären) Hamilton finansierar utvecklingen av sina egna mediciner.
Är det fortfarande välgörenhet när målet framförallt är avsett främja sig själv?
Innan man själv eller en anhörig insjuknar skiter de i utvecklingen av mediciner och vård.
Saker görs bara om man får något att visa upp så folk ser att man "bryr" sig.
(Rosa bandet utmärkt exempel, de flesta har varit i kontakt med någon som har/har haft någon med bröstcancer så då kan man ge 25kr att visa upp stödet till organisationen medans man ser duktig ut. Resten av året skiter de flesta i donationer för de visas ändå inte upp för omvärlden.)

Vissa välbärgade blir ju filantroper, de engagerar sig i stiftelser och bidrar med välbehövliga pengar utan själviska motiv.
VH hade kunnat bli en av dem (filantrop) men blev raka motsatsen istället på grund av vinsten vinsten (En chans att bli friskförklarad.) försöker få fram genom sin "välgörenhet/"behandling"?
Varför/hur blir vissa välbärgade filantroper medans andra enbart drivs av egoism? Uppfostran som spelar in?

Jag förstår fördelarna med donationerna, de kommer säkert hjälpa många människor i ett senare skede. Det jag ogillar är att syftet är helt egoistiskt riktat, det hade inte donerats en krona om inte sjukdomen kommit. Men jag går med på att målet helgar medlen...

Alternativt är det inte helt egoistiskt, antagligen var de medvetna om döden som närmar sig och därmed "räddar" delar av förmögenheten till forskning om sjukdomen som var livet i slutet.
Då blir du ihågkommen genom hans stiftelses cancerforskningsvälgörenhet. istället för att bli ihågkommen som styrelse ordförande och majoritetsägare i ett oljebolag. De blir ju gynnade av att de klipper alla band med Tethys Oil och tar hela vinsten från försäljningen och lägger dem i en cancerforskningsstiftelse.
Senast redigerad av varfor 2013-10-13 kl. 00:52. Anledning: blev fel rubrik. Kan vara i fel forum också eftersom det inte är så mycket skvaller
Citera
2013-10-13, 04:56
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varfor
Jag förstår fördelarna med donationerna, de kommer säkert hjälpa många människor i ett senare skede. Det jag ogillar är att syftet är helt egoistiskt riktat, det hade inte donerats en krona om inte sjukdomen kommit. Men jag går med på att målet helgar medlen...

Kändisar brukar vara ett talande exempel på just det fenomenet, när de råkar ut för nåt så då minsann är det världens mest intressanta sjukdom som det forskas alldeles för lite på och så ska det dras igång stödgalor, kampanjer osv. Precis som du säger så skulle man en enda gång vilja se någon kändis som drar igång en kampanj eller liknande för någon sjukdom UTAN att själv lida av det. Då skulle jag bli lite imponerad.
Citera
2015-12-31, 15:26
Medlem
sephines avatar
Han måste ha haft metastaserande formen. Det är inte många procent som får den. Den här sortens cancer kan man ju bära på i åratal innan den ger sig till känna. I regel tar den ett bra tag att diagnostisera också vilket faktiskt måste betraktas som en känga till vårdapparaten för när den väl ger sig till känna lider den drabbade kopiöst.
Citera
2016-08-03, 09:10
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Kändisar brukar vara ett talande exempel på just det fenomenet, när de råkar ut för nåt så då minsann är det världens mest intressanta sjukdom som det forskas alldeles för lite på och så ska det dras igång stödgalor, kampanjer osv. Precis som du säger så skulle man en enda gång vilja se någon kändis som drar igång en kampanj eller liknande för någon sjukdom UTAN att själv lida av det. Då skulle jag bli lite imponerad.

Ja, det skulle vara imponerande för att låna samma ord du skrev, Oddball.

Nu gick det ju inte vägen ändå för Vincent. Han tynade tragiskt bort likt många andra med den fasliga sjukdomen cancer som existerar på så många olika vis. Rätt säker på att han gjort det samma om det5 gällt något av hans barn. Mindre säker på att V.H. hade donerat så pass mycket ens om det var hans bäste vän som hade NET-pancreas.

Han hade medlen och har man det vill man ju överleva precis så som vem som helst skulle vilja.
Bortanför artiklar och intervjuer i media så finns det människor med samma sjukdom som lever i fattigdom. V.H´s bidrag gynnar ju även förhoppningsvis dem på sikt. Det var en fin gest av V.H. även om man inte kan bortse från att händelser leder till händelser. Hade han haft en svår prostatacancer så hade bidrag till forskningen lämnats av honom likväl.

Föreställer man sig att han förstås visste att det skulle kunna tolkas lite hur som helst så tror jag nog ändå att det var hans minst bekymmer just då. Hälsan är värd mer än alla pengar i världen.
Cred till Vincent, synd att han inte hann få åtnjuta forskningens framsteg.

http://www.carcinoid.org/2013/06/19/...citing-update/
Citera
2016-08-03, 10:44
Medlem
Doktorphils avatar
han är död alltså ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem