2013-10-12, 21:47
Bannlyst
Vi har en kropp och möjligtvis en själ.

Sedan har vi medvetandet. Allt upplevs av medvetandet.

Till exempel när man styrketränar och man får ont i muskler dagen efter så upplevs smärtan av hjärnan. Men sitter medvetandet i hjärnan?

Jag menar att det inte är hjärnan i sej som upplever smärtan utan det är vårat medvetande som upplever smärtan. AH EH!!!! HUR!!?!?!?!?

Faktan är alltså att Smärtan det vi får ifrån objekt 1 som är kroppen upplevs av objekt 2 som är hjärnan som upplevs av objekt 3 dom är medvetandet.

HUR KAN SMÄRTA ELLER KÄRLEK UPPLEVAS AV MEDVETANDET!?!?!?!?
Citera
2013-10-12, 21:50
Bannlyst
ditt första uttalande kan man svara på rent vetenskapligt resten är skit
Citera
2013-10-12, 22:13
Medlem
Det finns ännu ingen komplett förklaring för medvetandet, men däremot grundar sig dina medvetna upplevelser, med största sannolikhet utifrån rådande vetenskapliga beskrivningar, i hjärnaktivitet; samtidigt som all hjärnaktivitet inte når din medvetna upplevelse av "jaget".

Jag har länkat detta förut, men tycker det är en bra beskrivning av hela dilemmat; och innehåller dessutom en hypotes om att upplevelsen av ett jag kommer ur vår språkliga förmåga och övrig kognition som involverar reflektionsförmåga; http://www.youtube.com/watch?v=jTWmTJALe1w
Citera
2013-10-12, 23:14
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigeharfallit
Jag menar att det inte är hjärnan i sej som upplever smärtan utan det är vårat medvetande som upplever smärtan.

Ja, om du menar att medvetandet bara får 'veta' en liten del av vad hjärnan får veta, så har du rätt. Det finns hela delar av hjärnans informationsbehandling som inte når medvetandet. T ex regleringen av hjärtrytm och liknande. Detta gör att vi kan överleva även när vi svimmat och är medvetslösa. Troligen är endast en mycket liten del av hjärnans aktivitet medveten, och ytterligare en liten del av detta är självmedvetet i någon mån.

Smärta har en affektiv del och en del som jag nu kallar perception, minns inte om det är tekniskt rätt. Vissa 'smärtstillande' mediciner behåller perceptionen av smärta, men den påverkar dig inte lika mycket, du behöver inte bry dig så mycket om den. Detta betyder att upplevelser av något inte är enkla, utan sammansatta.

Men om vi bortser från alla dessa saker, vad innebär det att säga att hjärnan inte upplever eller inte har medvetande? Givetvis har inte en geleartad klump celler något medvetande. Men det är ju knappast det vi menar med hjärnan. Med hjärnan menar vi rimligen en fungerande hjärna, alltså ett nervsystem när det aktivt signalerar i komplexa mönster, möjliga tack vare triljoner synapser.

Detta signalerande är alltså ett komplext elekromagnetiskt fenomen, ständigt skiftande med en puls, som upprepar och förändrar mönster ( en del, t ex Damasio, kallar dem känslor). Det finns väl inget som säger att ett sådant fenomen inte skulle kunna ha - eller vara - medvetande?

Var gång vi försöker skilja på medvetandet och hjärnan så hamnar vi i oändliga serier av gubbar i gubbar. Det är ett uppenbart felslut: http://en.wikipedia.org/wiki/Homunculus_argument
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in