2013-10-12, 19:00
Medlem
Hej jag beställde en Komprimerad tryckluft i sprayburk. Jag beställde denna eftersom min dator började lukta bränt och har inte tagit tid att rensa bruken från all damm på år nu.. Iaf bör jag vara försiktig när jag rensar datorn? Speciellt om mycket damm har kommit in eller är det bar att köra på. Tänkte öppna chassit på ena sidan och sedan bara spraya på.

Något jag bör tänka på?

tack på förhand
Citera
2013-10-12, 19:03
Medlem
Sekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Hej jag beställde en Komprimerad tryckluft i sprayburk. Jag beställde denna eftersom min dator började lukta bränt och har inte tagit tid att rensa bruken från all damm på år nu.. Iaf bör jag vara försiktig när jag rensar datorn? Speciellt om mycket damm har kommit in eller är det bar att köra på. Tänkte öppna chassit på ena sidan och sedan bara spraya på.

Något jag bör tänka på?

tack på förhand

Kör på bara. Men tänk på att hålla burken rakt så att du inte sprutar in vätskan då kan det bli problem. Jag brukar använda dammsugare också det funkar väldigt bra. Men var försiktig och försök att inte ha kontakt med moderkortet med dammsugaren. Mvh.
Citera
2013-10-12, 19:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sekar
Men tänk på att hålla burken rakt så att du inte sprutar in vätskan då kan det bli problem.

Man bör kanske säga "rättvänd" istället för "rakt"?
Citera
2013-10-12, 19:50
Medlem
Citat:
Kör på bara. Men tänk på att hålla burken rakt så att du inte sprutar in vätskan då kan det bli problem. Jag brukar använda dammsugare också det funkar väldigt bra. Men var försiktig och försök att inte ha kontakt med moderkortet med dammsugaren. Mvh.

Tack så mycket Sekar!

EckiEcki: Jag förstod gott och väl..
Citera
2013-10-12, 21:51
Medlem
Sekars avatar
Citat:
Tack så mycket Sekar!

EckiEcki: Jag förstod gott och väl..

Absolut min vän. Lycka till

EckiEcki, de viktiga är att man förstår
Citera
2013-10-13, 15:02
Medlem
P55s avatar
Använd absolut inte dammsugare! Dels får du inte rent så bra som tryckluft och dels så kan den orsaka statiska stötar.
Citera
2013-10-14, 17:30
Medlem
Sekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Använd absolut inte dammsugare! Dels får du inte rent så bra som tryckluft och dels så kan den orsaka statiska stötar.

Jag har använt dammsugare i många år på många olika datorer har aldrig vart ett problem. Det rensar bra om man har mycket damm och inte får ut allt. speciellt från nätagget. men som jag sa innan. Undvik kontakt med moderbordet.
Citera
2013-10-18, 11:18
Medlem
Citat:
Jag har använt dammsugare i många år på många olika datorer har aldrig vart ett problem. Det rensar bra om man har mycket damm och inte får ut allt. speciellt från nätagget. men som jag sa innan. Undvik kontakt med moderbordet.
Bara för du har tur betyder inte att det inte kan skapa problem.
Citera
2013-10-18, 15:28
Medlem
Citat:
Ofta tar det tid innan folk börjar få problem pga det. Dumt att ta risken där det bekräftats i tråd efter tråd att folkdammsugit sönder datorn.

Tex är det som när folk kommer till forumet och vill ha hjälp efter att ha tappat sin externa disk. Vissa kunde tappa sin flera gånger innan den gick sönder. För andra gick den sönder direkt. Dålig ide att då kasta ut en disken genom fönstret och tro att man har lika stor tur.
Citera
2013-10-18, 18:24
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:

Något jag bör tänka på?

tack på förhand

Sen bör du rengöra fläktbladen mekaniskt. Alltså ta en tops doppad i typ T-röd och gnugga rent varje fläktblad för hand. För om du kikar på dina fläktar så kommer du att se att det finns smuts där som inte lossnar med vanlig tryckluft. Det kanske inte ser ut som något du behöver bry dig om men faktum är att den här smutskanten gör att fläktarnas verkningsgrad minskar nåt enormt.

För att en fläkt ska fungera på ett bra sätt så måste bladen kunna skära luften ordentligt vilket den inte gör när det sitter smuts längst ut på bladen. De blir liksom "runda".
Citera
2013-10-18, 19:11
Medlem
Citat:

Något jag bör tänka på?

tack på förhand

Ett Dammsugar tips
Denna använder jag mej av. När jag rensar min dator från damm.
http://www.biltema.dk/da/Kontor---Te...vsugere-23630/
Rengöring av fläktar kan man använda topps eller baby servetter som avdunstar efter tag..
Jag brukar plocka isär hela datorn när jag rengör den. Jodå jag får ihop alla delar.Bygger själv
så jag vet vad jag ger mej in på.
D-W
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in