• 1
  • 2
2013-10-11, 17:11
Medlem
Jag har gjort två tester på vårdcentralen. Båda var negativa. Jag har en väldigt uppblåst/stor mage, trots att jag är smal. Är orolig att min uteblivna mens och stora mage beror på graviditet.
Citera
2013-10-11, 17:33
Medlem
Har ingen erfarenhet av detta, men det borde väl visa ett korrekt resultat?
All medicin som säljs på apoteken är kvalitétstestad, så om du köpt testet där så kan du vara lugn.

// Rickoow
Senast redigerad av Rickoow 2013-10-11 kl. 17:35. Anledning: Glömde sign.
Citera
2013-10-11, 17:34
Medlem
Jaha, du gjorde det på vårdcentralen, jag behöver verkligen vakna...
Okej, men du kan vara lugn, testen är säkert testade.

// Rickoow
Citera
2013-10-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5tgb
Jag har gjort två tester på vårdcentralen. Båda var negativa. Jag har en väldigt uppblåst/stor mage, trots att jag är smal. Är orolig att min uteblivna mens och stora mage beror på graviditet.

Ett graviditets test, förutom om du sitter typ i Uganda, är helt säkert. Jag är ingen expert, kanske någon kan förklara bättre, men när det befruktade ägget sätter sig på livmodern så börjar hormonet HCG att bildas. Under dem första veckorna av graviditeten så får du skyhöga HCG värden, som betyder att ett test skulle vara 99.9% säkert.

Är du osäker fortfarande så kan du ju be om ultraljud. En synligt större mage har du ju bara efter 2-3 månader typ.
Citera
2013-10-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbiz
Ett graviditets test, förutom om du sitter typ i Uganda, är helt säkert. Jag är ingen expert, kanske någon kan förklara bättre, men när det befruktade ägget sätter sig på livmodern så börjar hormonet HCG att bildas. Under dem första veckorna av graviditeten så får du skyhöga HCG värden, som betyder att ett test skulle vara 99.9% säkert.

Är du osäker fortfarande så kan du ju be om ultraljud. En synligt större mage har du ju bara efter 2-3 månader typ.

Jag skulle ha min mens för ganska många veckor sedan. Är orolig att min stora mage beror på graviditet. Är som sagt smal för övrigt.
Citera
2013-10-11, 18:36
Medlem
Sailing-Silverfoxs avatar
Inte för att göra dig orolig, men

En klasskamrat, i 50 till 60-årsåldern såg ut som om hon var i nionde månaden. Det var en stor cysta i magen när hon till slut vågade gå till docktorn.

Du kanske skulle gå till en läkare.
Citera
2013-10-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sailing-Silverfox
Inte för att göra dig orolig, men

En klasskamrat, i 50 till 60-årsåldern såg ut som om hon var i nionde månaden. Det var en stor cysta i magen när hon till slut vågade gå till docktorn.

Du kanske skulle gå till en läkare.

Hur kollar man upp detta?

Min mage är så otroligt stor. Ser gravid ut.
Citera
2013-10-12, 00:37
Medlem
Men läkaren måste väl ha undersökt dig och känt på magen osv? Kan det möjligtvis bero på att du är FÖR smal? Kraftig undervikt kan ju orsaka att mensen försvinner. Se på de svältande barnen i u-länderna, pinnsmala men med jättemagar. Bara en tanke, ingen anklagelse!!!
Citera
2013-10-12, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Men läkaren måste väl ha undersökt dig och känt på magen osv? Kan det möjligtvis bero på att du är FÖR smal? Kraftig undervikt kan ju orsaka att mensen försvinner. Se på de svältande barnen i u-länderna, pinnsmala men med jättemagar. Bara en tanke, ingen anklagelse!!!

Nej, läkaren gjorde ingen kroppsundersökning. Jag är inte underviktig enligt bmi.

varför får svältande barn jättemagar?
Citera
2013-10-12, 08:58
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Nej, läkaren gjorde ingen kroppsundersökning. Jag är inte underviktig enligt bmi.

varför får svältande barn jättemagar?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kwashiorkor

OnT: Om det gått mer än tre veckor sedan du haft ägglossning till att du tog testen borde de vara säkra. Att mensen inte kommit som den ska (om du inte ändrat någonting i din livsstil, såsom mat-, sömn- och träningsvanor, stressat mer eller annat) kan det bero på PCOS. Har du tidigare haft regelbunden mens? Tycker hur som helst du bör kolla upp det.

Edit: Sedan går det att svälta sig själv utan att vara underviktig på grund av det. Om du äter för lite så beror ditt tillstånd antagligen på det. Om du äter som du ska (typ 2000+kcal om dagen) och som du alltid gjort är det skumt. Ring 1177 och hör vad de tror?
Senast redigerad av imperatrix 2013-10-12 kl. 09:01.
Citera
2013-10-12, 10:37
Medlem
Kan bli så. Jag har sjuka symptom när jag ska ha mens, jag får 1-2 strl större bröst som blir stenhårda, min mage svullnar upp så det ser ut som att jag är i 3e månaden och jag blir väääldigt trött.
Så att du fått svullen mage behöver inte betyda att du är gravid!
Citera
2013-10-12, 19:20
Medlem
Citat:
Hur kollar man upp detta?

Min mage är så otroligt stor. Ser gravid ut.

Hur gammal är du? Ring till närmaste Mödravårdscentral och fråga om dem kan hjälpa dig (var envis, säg att du verkligen verkligen känner dig gravid och att inget liknande hänt dig förut). Dem ELLER vanlig vårdcentral ska kunna erbjuda dig blodprov för att se om du är gravid istället för vanligt graviditetstest.

Ja, graviditetstest kan visa fel om din kropp inte börjat utsöndra HCG i urinet än men det är sån otrolig liten chans, speciellt om din mens är sen och du tagit testen efter att din mens ska ha kommit.

Jag hade ingen mens på tre veckor, gjorde en liknande tråd med all panik i världen och dagen jag skulle tralla till UMO kom mensen Aldrig hänt förut, och det är helt sjukt. Ta kontakt med vårdcentral/MVC och be om blodprov om du verkligen känner dig gravid och googla inga symtom eller fejk-gravtest, det gjorde jag. Stort misstag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in