2013-10-11, 16:26
Medlem
godboys avatar
Enligt en artikel i aftonbladet, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17641866.ab
så begår en man ett lagbrott när han omhändertar en tax som är ute på E.4.an. Taxen har någon form av spårsändare på sig och är troligen en jaktvovve av något slag.

I vilket fall som helst kontaktar mannen polisen då han vill få tag på ägaren till hunden. Då får han en kalldusch då det första polisen säger är att han begått ett brott genom att omhänderta hunden. Polisen uppmanar mannen att släppa av hunden på samma ställe där han plockade upp den, dvs på motorvägen!

SÅNT HÄR ÄR DET SOM GÖR POLISEN FÅR ETT RYKTE ATT VARA INKOMPETENTA IDIOTER! Det är ju inte så att han har snott hunden! Då skulle han ju aldrig gått till polisen från början!
Skulle inte förvåna mig om polisen gör en grej av detta! För de kriminella klarar de ju inte hantera!
Citera
2013-10-11, 17:13
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Enligt en artikel i aftonbladet, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17641866.ab
så begår en man ett lagbrott när han omhändertar en tax som är ute på E.4.an. Taxen har någon form av spårsändare på sig och är troligen en jaktvovve av något slag.

I vilket fall som helst kontaktar mannen polisen då han vill få tag på ägaren till hunden. Då får han en kalldusch då det första polisen säger är att han begått ett brott genom att omhänderta hunden. Polisen uppmanar mannen att släppa av hunden på samma ställe där han plockade upp den, dvs på motorvägen!

SÅNT HÄR ÄR DET SOM GÖR POLISEN FÅR ETT RYKTE ATT VARA INKOMPETENTA IDIOTER! Det är ju inte så att han har snott hunden! Då skulle han ju aldrig gått till polisen från början!
Skulle inte förvåna mig om polisen gör en grej av detta! För de kriminella klarar de ju inte hantera!

Jag skulle nog ta detta med en nypa salt - AB är ju inte direkt någon sannings-källa. Peter gjorde en jättebra och ansvarsfull insats som tog hand om taxen (jag är själv hundägare). Sedan blev det antagligen något missförstånd i dialogen med polisen. Och vad gör man då? Ringer och tipsar en slaksktidning (som snart försvinner)? Eller reder ut det själv utan att gråta ut i pressen?

Bra gjort i varje fall av Peter att ta hund om hunden! Men hundra "skämspoäng" för att han ringde rikets mest ökända skvallertidning.
Citera
2013-10-11, 17:16
Medlem
godboys avatar
Jag fattar vad du menar. De flesta poliser är bra, men även där finns idioter. Tror nog inte sista ordet är sagt ännu i denna story.

Hade jag hittat taxen hade jag nog valt att åka till veterinärstationen där de kan kolla om hunden är chippad. Polisen ska ha denna utrustning också, men jag vet inte om de har det på alla stationer.
Citera
2013-10-11, 17:22
Medlem
Rooters avatar
Tror det är så enkelt att polisen ville slippa jobba.
Få in en hund som man skall kolla efter chip och leta efter ägaren... jobbigt när man snart skall gå hem.

Har svårt att tro att man skulle begå ett lagbrott när man plockar upp en hund springandes på motorvägen utan ägare.
Citera
2013-10-11, 17:23
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag fattar vad du menar. De flesta poliser är bra, men även där finns idioter. Tror nog inte sista ordet är sagt ännu i denna story.

Hade jag hittat taxen hade jag nog valt att åka till veterinärstationen där de kan kolla om hunden är chippad. Polisen ska ha denna utrustning också, men jag vet inte om de har det på alla stationer.

Peter åkte till veterinären i Nyköping. Taxen var inte "chippad" men hade en örontatuering så man kunde hitta ägaren ganska snabbt. Som sagt (jag ska inte tjata) - bra gjort av Peter att ta hand om Nelly, men sedan uppförde sig han sig som Gollum när han sökte uppmärksamhet (via AB).
Citera
2013-10-11, 19:35
Medlem
flakmopedistens avatar
Ser ut som en äldre tax. Man bör faktiskt pensionera hundar efter ett visst antal år.

EDIT: Taxen är tydligen 10 år gammal. Det är verkligen på gränsen om man ska låta den delta i jakt. Det är misshandel annars. Den vanligaste misskötseln/misshandeln av taxar är annars den som gamla tanter som bor i lägenhet står för. Hunden får inte tillräckligt med motion eller stimulans. Jag tänker på den tokiga häxan Yrsa Stenius som har ett flertal taxar som borde omhändertas...
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-10-11 kl. 19:39.
Citera
2013-10-11, 21:06
Medlem
MeanMEs avatar
Tycker kommentaren på aftonbladet från en läsare var klockren.
Citat:
Ligger det en polis på E4:an så plocka inte upp honom, han är säkert i arbete!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in