• 1
  • 2
2013-10-11, 11:45
Medlem
För ca 2-3 månader sen var jag ute på krogen med en handfull andra och vi snackade om ditten och datten och så kom vi in på ämnet rörande skickliga datoranvändare etc etc och då nämnde en i sällskapet att han hört att en högre chef på Länsstyrelsen tydligen blivit utsatt för hackare.
Vi snackade lite om det men gick snabbt vidare till annat.

Jag kunde inte riktigt släppa detta och för några veckor sen tänkte jag kolla upp det här och jag försökte via nätet söka mig fram till info. Jag hittade tyvärr inget men jag är ofta rätt sopig på att söka.

Jag kollade med killen som hade hört talas om detta men han mindes inte varifrån exakt uppgiften kom. Han plöjer igenom mängder av tidningar och andra nyheter dagligen så att komma ihåg alla källor är omöjligt.

Så då tänkte jag att FB borde kunna hjälpa till i detta. Eftersom det är väll här alla lösningar finns?

Någon som kan vara till hjälp i detta?
Citera
2013-10-11, 12:31
Medlem
skeggmuffs avatar
Ge gärna lite mer att gå på, t.ex vilket område det handlar om, hur längesen detta skulle ha varit osv

Det enda som kommer upp vid en allmän sökning är denna sida: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...rkonto-kapades , men det känns inte som att det är det fallet du menar
Citera
2013-10-11, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Ge gärna lite mer att gå på, t.ex vilket område det handlar om, hur längesen detta skulle ha varit osv

Det enda som kommer upp vid en allmän sökning är denna sida: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...rkonto-kapades , men det känns inte som att det är det fallet du menar

Vet inte mer än att det ska röra Västra Götaland och att uppgiften, när jag hörde den, var någorlunda färsk. Men det betyder ju inte att brottet begicks nyligen utan att personen i sällskapet ganska nyligen tagit del av nyheten via tidningar eller via tv-nyheterna. Fast om vi utgår från att brottet begicks någorlunda i anslutning till att han tog del av uppgiften så kanske det rör sig om andra kvartalet 2013.

Det måste ju gå att få fram på något sätt eftersom det rör en stor myndighet.

Tack i alla fall för ditt, initiativ.
Citera
2013-10-11, 20:47
Medlem
länk
Länsstyrelsen i Västra Götalands län finns på åtta platser i länet.

Göteborg (Södra Hamngatan 3)
Göteborg (Ekelundsgatan 1)
Borås
Hornborgasjön
Kosterhavets nationalpark
Mariestad
Skara
Uddevalla
Vänersborg

Om det då skett ett dataintrång som rör personal tjänstgörande i exempelvis Vänersborg så blir det väll polisen där som sköter det hela, eller?

Kan ju inte vara så jäkla svårt att klura ut exakt var det ägt rum i så fall. Ge det lite tid så löser någon flashbackare det inom en snar framtid...
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Det enda som kommer upp vid en allmän sökning är denna sida: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...rkonto-kapades

Citat:
Länsstyrelsen i Östergötlands twitterkonto kapades på onsdagskvällen.

Publicerad 8 mars 2012 - 13:06
Användranamn och lösenord byttes ganska omgående så nu verkar allt vara frid och fröjd i Östergötland.
Citera
2013-10-12, 18:50
Medlem
Har inte haft möjlighet att kontrollera uppgifterna ännu men källa gör gällande att det är frågan om en direktör tjänstgörande i Göteborg.
Citera
2013-10-19, 06:00
Medlem
Tydligen en säkerhetsdirektör som varit hackad men uppenbarligen har direktören satt hackarna på plats och stoppat dem en gång för alla genom den geniala lösningen att byta lösenord

Citera
2013-10-19, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGinger
Tydligen en säkerhetsdirektör som varit hackad men uppenbarligen har direktören satt hackarna på plats och stoppat dem en gång för alla genom den geniala lösningen att byta lösenord

http://i40.tinypic.com/2k4go5.jpg

Citat:
Ditt konto är kapat och skickar spam på DM. Byt lösenord.

Suttit polisen för att lämna en polisanmälan. Tre timmars väntetid. Synd att Polisen inte är konkurrensutsatta.

6e respektive 7e januari.
Citera
2013-10-26, 10:25
Medlem
Tack för klargörandet. Då stämde allt i alla fall. Det verkar ju som att problemet med hackarna löste sig till slut. Annars hade det väll uppmärksammats på Länsstyrelsens twitter.

Vad betyder "DM" i sammanhanget?
Citera
2013-10-26, 16:30
Medlem
VanitaToftbys avatar
Direktmeddelande. Samma sak som PM här på flashback.
Citera
2013-10-27, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanitaToftby
Direktmeddelande. Samma sak som PM här på flashback.

Hade jag aldrig kunnat gissa. Tack för det.
Citera
2013-10-27, 11:13
Medlem
Varför sitter man, som säkerhetsdirektör, i tre timmar för att göra en anmälan? Kan inte det göras smidigare via nätet eller via telefon eller via skrivelse? Det låter lite skumt. Kanske bara skryter, lite...
Citera
2013-11-10, 14:54
Medlem
länk till twitter!!
Citat:
Hjälp, någon använder mitt konto. Hur kan jag helt plötsligt följa hela världen. Är det min stalkare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in