• 1
  • 2
2013-10-10, 22:32
Medlem
Husskuluss avatar
Musten är billigare än cola varför är de så?
Citera
2013-10-10, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Husskulus
Musten är billigare än cola varför är de så?
Det visste jag inte, men det är förmodligen för att de vill att folk ska köpa must före cola.
Vet att cola vid jultiden sänkt sitt pris för att konkurera ut musten, vilket de aldrig lyckats med.
Citera
2013-10-10, 22:36
Medlem
Jag har också funderat på det, men har ingen klok tanke tyvärr.
Citera
2013-10-10, 22:44
Medlem
Ebbzs avatar
Beror väll mycket på att julmust säljs i säsonger, vid påsk eller vid jul. Därimellan är väll det inte lika hög efterfråga = lågt pris. Man brukar väll rea ut dessutom efter säsongen? Samt vid säsong är stor efterfrågan och mycket julmust på marknaden = lågt pris. Eller?
Citera
2013-10-10, 23:34
Medlem
Yngsjomordarens avatar
Det handlar bara om varumärkesstyrka. Coca Cola (och Pepsi) är två av världens starkaste varumärken alla kategorier. Att slåss mot dem är inte lätt, men den svenska julmusten gör det trots allt bra. Det är inte många länder i världen som har en läsk som (under en del av året) säljer lika bra som dessa giganter. Coca Cola kämpade länge med detta svenska fenomen, tills man insåg att musten är här för att stanna och då beslutade sig för att lancera en egen must.
Citera
2013-10-10, 23:36
Medlem
CrilleKexs avatar
Det kan nog bero på att Coca-Cola som varumärke är oerhört stort och att folk köper det (nästan) oavsett vad det kostar. Dom är helt enkelt dyrare bara för att de kan vara dyrare utan att för den skull förlora marknadsandelar på det.

Sen så är det ju väldigt många olika märken av must som säljs, och då uppstår nog en annan typ av konkurrenssituation dem emellan misstänker jag.
Citera
2013-10-11, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Det kan nog bero på att Coca-Cola som varumärke är oerhört stort och att folk köper det (nästan) oavsett vad det kostar. Dom är helt enkelt dyrare bara för att de kan vara dyrare utan att för den skull förlora marknadsandelar på det.

Sen så är det ju väldigt många olika märken av must som säljs, och då uppstår nog en annan typ av konkurrenssituation dem emellan misstänker jag.

Har för mig att all must kommer från samma ställe ändå.
Citera
2013-10-11, 02:00
Medlem
Omtanksams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Har för mig att all must kommer från samma ställe ändå.
Ehh, nej.
Citera
2013-10-11, 02:24
Medlem
Cornholio.s avatar
Coca cola Sverige förlorar mer än 50% av sin försäljning under juletid.
Citera
2013-10-11, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanksam
Ehh, nej.

Vad menar du med nej?
Är det inte Robertssons i Örebro (eller vad de heter) som gör allt koncentrat till all must? Har jag fel?
Citera
2013-10-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Vad menar du med nej?
Är det inte Robertssons i Örebro (eller vad de heter) som gör allt koncentrat till all must? Har jag fel?

Njäe, en del tillverkare av julmust kör med egna recept. Zeunerts till exempel.
Citera
2013-10-11, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Njäe, en del tillverkare av julmust kör med egna recept. Zeunerts till exempel.

Roberts AB är det som gör essensen. Inte Robertssons som jag först skrev:P
Men i alla fall så gör de essensen till 98% av all julmust.
Zeunerts, som du nämnde, brygger tydligen sin egen must, enligt egen utsago.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in