Citat:
Ursprungligen postat av
johan184
Alltså, om du inte vågar ta upp det med personen i fråga, hur ska du då kunna anmäla det ? Hoppas du på att tjuven skall tro att du inte visste vem det var, även fast han har koden ?
Vi behöver nog veta lite mer om din familjesituation istället, bor ni hemma hos era föräldrar eller vad ? Hur gamla är ni ?
Isåfall kan du ta upp det när ni äter att någon tar ut pengar från ditt konto, då kommer föräldrarna ta tag i det och säga att du måste anmäla det. Jag hade ju även bytt kod, eventuellt ha två konton så du inte har mer än vad du behöver kopplat till kortet, så det inte händer igen.
Jag kan faktiskt tänka mig att detta inte räknas som oaktsamhet, i och med att dom bor under samma tak så kan han lätt fått koden genom att sno posten, och sen sno kortet när han sover. Däremot så kanske man inte skall lösa stölder inom familjen med polisanmälning, inte till en början iallafall.
Det handlar inte om att man vågar eller ej utan att visa att man faktiskt hade förtroende för personen som tog pengarna så att man sedan kan bli besviken. Dessutom ville ju TS vidta rättsliga åtgärder vilket var det jag försökte hjälpa med.
Om man per automatik skyller på den personen blir det ju som att man inte har förtroende och då blir ju bara familjesituationen värre.
Om hen tar upp det vid matbordet, tror du personen i fråga kommer bara "Ja juste det var jag som stal ditt kort mitt i natten och gick på krogen."? Så visst kan man ta upp det vid matbordet men det kommer förmodligen inte leda någon vart. Om man inte säger att man ska vidta rättsliga åtgärder så kanske personen i fråga erkänner vid matbordet. Skulle iof vara den bästa lösningen...
När man får kod via posten är det alltid en ny och aldrig densamma som innan. Så då borde TS ha kommit ihåg ifall någon öppnat hans brev och kollat på koden för det är ju inte bara ett brev utan man måste ju jobba sig in till den jäkla koden som ligger väldigt dolt där inne på en plastremsa... Så känns lite långsökt.
Jag tycker TS ska vidta rättsliga åtgärder eftersom det är vad man brukar göra när pengar tas från kontot, istället för per automatik ta för givet att det handlar om en familjemedlem. Sedan när man får reda på att det är en familjemedlem kan man ju ta upp diskussionen i form av "Vad i hela helvete, är det du som snott mitt kort? Om jag visste att det var du hade jag inte anmält men vad fan håller du på med?" Typ.
Citat:
Ursprungligen postat av
johan184
Handlar du med kort och använder korrekt kod så har affären/krogen inget med det att göra, dom behöver inte bevisa att det var en viss person som handlade. Det är bara kortföretaget samt bank som blir inblandade. Detta var dock ett uttag från en bankomat om jag förstod det rätt.
Det stämmer fast nu var det förmodligen en underskrift.
Nej pengarna drogs från en krog som heter Pluto och ligger i Västerås...