• 1
  • 2
2013-10-11, 21:53
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Man har offtast försäkringar genom banken som täcker skimning, stöld av kort och bankomatrån. Dessa gäller givetvis inte ifall man inte spärrar kortet i rimlig tid anmäler brottet eller har lämnat ut sin kod eller på annat sätt varit oaktsam med den.

Att lata en annan person komma at kortet raknas som att man varit oaktsam, i bankens ogon.

Det ar inte genom en forsakring som banken ersatter en om man rakat ut for skimning, det ar for att banken inte har tillrackligt harda sofistikerade metoder for att stoppa den sortens bedrageri som kontoinnehavaren gar fri fran forlust.
Senast redigerad av Fantomsmaerta 2013-10-11 kl. 21:56.
Citera
2013-10-11, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Att lata en annan person komma at kortet raknas som att man varit oaktsam, i bankens ogon.

Det ar inte genom en forsakring som banken ersatter en om man rakat ut for skimning, det ar for att banken inte har tillrackligt harda sofistikerade metoder for att stoppa den sortens bedrageri som kontoinnehavaren gar fri fran forlust.

Mitt svar var till dig och inte TS. Men jag räknade upp en rad anledningar till varfö hans chanser att få något av banken är minimala om inte obefintliga.
Citera
2013-10-11, 23:08
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Mitt svar var till dig och inte TS. Men jag räknade upp en rad anledningar till varfö hans chanser att få något av banken är minimala om inte obefintliga.

Forstar inte varfor du svarade till mig nar jag just skrivit att banken inte har med saken att gora eftersom kortet varken blivit stulet eller skimmat.
Citera
2013-10-11, 23:37
Medlem
Citat:
Forstar inte varfor du svarade till mig nar jag just skrivit att banken inte har med saken att gora eftersom kortet varken blivit stulet eller skimmat.

För du motiverade inte varför banken inte hade med saken att göra. Tolkade det som att du inte kännde till att banken kunde ersätta ifall det var befogat vilket du uppenbarligen gjord.
Citera
2013-10-12, 02:15
Medlem
Fredrikos avatar
Det du gör är att ta upp det med banken och anmäl det. Uppge att det inte är du som gjort köper så måste krogen bevisa att det är du som gjort köpet. Om de inte kan bevisa att du gjort köpet måste de väl betala tillbaka (?) och om de märker att det är din familjemedlem som gjort det så anmäls han.
Citera
2013-10-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriko
Det du gör är att ta upp det med banken och anmäl det. Uppge att det inte är du som gjort köper så måste krogen bevisa att det är du som gjort köpet. Om de inte kan bevisa att du gjort köpet måste de väl betala tillbaka (?) och om de märker att det är din familjemedlem som gjort det så anmäls han.

Alltså, om du inte vågar ta upp det med personen i fråga, hur ska du då kunna anmäla det ? Hoppas du på att tjuven skall tro att du inte visste vem det var, även fast han har koden ?

Vi behöver nog veta lite mer om din familjesituation istället, bor ni hemma hos era föräldrar eller vad ? Hur gamla är ni ?

Isåfall kan du ta upp det när ni äter att någon tar ut pengar från ditt konto, då kommer föräldrarna ta tag i det och säga att du måste anmäla det. Jag hade ju även bytt kod, eventuellt ha två konton så du inte har mer än vad du behöver kopplat till kortet, så det inte händer igen.

Jag kan faktiskt tänka mig att detta inte räknas som oaktsamhet, i och med att dom bor under samma tak så kan han lätt fått koden genom att sno posten, och sen sno kortet när han sover. Däremot så kanske man inte skall lösa stölder inom familjen med polisanmälning, inte till en början iallafall.
Citera
2013-10-12, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriko

Handlar du med kort och använder korrekt kod så har affären/krogen inget med det att göra, dom behöver inte bevisa att det var en viss person som handlade. Det är bara kortföretaget samt bank som blir inblandade. Detta var dock ett uttag från en bankomat om jag förstod det rätt.
Citera
2013-10-12, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan184
Alltså, om du inte vågar ta upp det med personen i fråga, hur ska du då kunna anmäla det ? Hoppas du på att tjuven skall tro att du inte visste vem det var, även fast han har koden ?

Vi behöver nog veta lite mer om din familjesituation istället, bor ni hemma hos era föräldrar eller vad ? Hur gamla är ni ?

Isåfall kan du ta upp det när ni äter att någon tar ut pengar från ditt konto, då kommer föräldrarna ta tag i det och säga att du måste anmäla det. Jag hade ju även bytt kod, eventuellt ha två konton så du inte har mer än vad du behöver kopplat till kortet, så det inte händer igen.

Jag kan faktiskt tänka mig att detta inte räknas som oaktsamhet, i och med att dom bor under samma tak så kan han lätt fått koden genom att sno posten, och sen sno kortet när han sover. Däremot så kanske man inte skall lösa stölder inom familjen med polisanmälning, inte till en början iallafall.
Det känns mycket enklare att anmäla, än att ta allt personligen framför den brutala familjemedlemen . SJÄLVKLART!

Sen tror jag att jag har nämnt det i tråden att personen har nog inte koden. Utan han endast behövde kortet. För att bara visa det i baren, där de bara förmodligen drog kortet i maskinen, så fick han drickorna, eller ja. Det han beställde.

Teknisksett så bor vi just nu inte i samma stad.

Min familjesituation är nog lite mer udda än den ''vanlige'' familjen här i Sverige. Något mer information om min familjesits kanske jag kommer ta det i en annan tråd, men inte här.
Citera
2013-10-12, 16:02
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:

Det handlar inte om att man vågar eller ej utan att visa att man faktiskt hade förtroende för personen som tog pengarna så att man sedan kan bli besviken. Dessutom ville ju TS vidta rättsliga åtgärder vilket var det jag försökte hjälpa med.
Om man per automatik skyller på den personen blir det ju som att man inte har förtroende och då blir ju bara familjesituationen värre.

Om hen tar upp det vid matbordet, tror du personen i fråga kommer bara "Ja juste det var jag som stal ditt kort mitt i natten och gick på krogen."? Så visst kan man ta upp det vid matbordet men det kommer förmodligen inte leda någon vart. Om man inte säger att man ska vidta rättsliga åtgärder så kanske personen i fråga erkänner vid matbordet. Skulle iof vara den bästa lösningen...

När man får kod via posten är det alltid en ny och aldrig densamma som innan. Så då borde TS ha kommit ihåg ifall någon öppnat hans brev och kollat på koden för det är ju inte bara ett brev utan man måste ju jobba sig in till den jäkla koden som ligger väldigt dolt där inne på en plastremsa... Så känns lite långsökt.

Jag tycker TS ska vidta rättsliga åtgärder eftersom det är vad man brukar göra när pengar tas från kontot, istället för per automatik ta för givet att det handlar om en familjemedlem. Sedan när man får reda på att det är en familjemedlem kan man ju ta upp diskussionen i form av "Vad i hela helvete, är det du som snott mitt kort? Om jag visste att det var du hade jag inte anmält men vad fan håller du på med?" Typ.

Citat:
Handlar du med kort och använder korrekt kod så har affären/krogen inget med det att göra, dom behöver inte bevisa att det var en viss person som handlade. Det är bara kortföretaget samt bank som blir inblandade. Detta var dock ett uttag från en bankomat om jag förstod det rätt.

Det stämmer fast nu var det förmodligen en underskrift.
Nej pengarna drogs från en krog som heter Pluto och ligger i Västerås...
Citera
2013-10-12, 17:59
Medlem
Jag tror att jag måste vara lite mer tydligare: För ganska länge sedan, så märkte jag att nån hade levt på min kort/pengar på en krog kväll. Jag märkte detta, när jag hade gjort kvittoutdrag.

Där det stod ''Plutomatsal'' Jag räknade alla summor, som fanns på listan. Jag kommer upp till 980 kronor, ungefär. Alltså närheten av tusenlappen.

Jag räknade ut direkt att det måste ha varit en vis familjemedlem.

Det var en helg han bestämde sig för att gå till krogen. Den natten, den helgen, var jag inne i sömnen.

Han drog inte ut pengarna ur bankomaten. Utan han visade bara mitt kort i bardsiken, där de bara drog kortet ur maskinen.

Jag misstänker väldigt starkt att det är den där familjemedlemen.

Varför jag inte gjorde en anmälan tidigare. Handlar tyvärr om rädslan.

Varför jag inte tar upp det personligen med honom. Handlar om rädslan. Varför kan jag inte prata med de andra familjemedlemmarna. Jag skulle gått och väl gjort det, men känner att de inte alls skulle förstå. Det går alltså inte. Min familj situation och hur jag har det med familjen är väldigt svårt och tufft. Komplicerat att prata om.

Jag lever just nu i en helt annan stad. Jag bor alltså inte i samma tak längre.

Nu när jag har lämnat de bakom mig, börjat ta kontakt med andra människor, tagit mig en ny energi.

Så känner jag inte av rädslan längre, utan mer frustrationen och saknaden av mina pengar.

Så varför anmäla han? Ge honom en läxa helt enkelt. Ta tillbaks det som är mitt.
Citera
2013-10-12, 19:33
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Gar det verkligen att kopa pa kort i bar/restaurang utan pin-kod?? Jag bor inte i Sverige sa jag vet inte hur det funkar numera. Nagon far garna klargora. TS ska sjalvklart fa tjuven att gora ratt for sig.
Citera
2013-10-12, 22:41
Medlem
Citat:
Gar det verkligen att kopa pa kort i bar/restaurang utan pin-kod?? Jag bor inte i Sverige sa jag vet inte hur det funkar numera. Nagon far garna klargora. TS ska sjalvklart fa tjuven att gora ratt for sig.
Tydligen så skall det gå.

I en tid så hade de det i vissa Mc'Donalds resturanger men nu vill de gärna ha kod där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in