• 1
  • 2
2013-10-10, 21:47
Medlem
För jätte länge sedan, så märkte jag att nån har levt på mitt krog i en kväll. Jag förlorade cirka 900 kronor.

Jag tror jag vet vem det är. Jag har bara inte vågat göra en anmälan. Då jag var rädd att personen skulle veta att jag anmält honom, därefter fått allvarliga konsekvenser av han.

Men jag känner fortfarande idag en frustration. Frustration av att han tror att han kan bete sig hur som helst, utan nån skam i kroppen. Jag är förbannad. Jag vill ha tillbaks mina pengar. Jag vill göra detta på ett lagligt sätt. Sen tror jag också att han får sig sin läxa om jag ser till att han åker fast på detta.

Som det står i rubriken, så har det gått sin tid.

Men tror ni att de har sparat bandet? Om jag besöker en bank, och ber de kolla upp vilken tid och datum det var som denne person besökte ''plutomatsal''?

Det stod i alla fall så, när jag gjorde kvittoutdrag. inte helt hundra på att stället hete plutomatsal.

Om jag får all tips och råd, uppskattas det stort!!
Citera
2013-10-10, 21:52
Medlem
Kattafankens avatar
Kolla med banken först.
Citera
2013-10-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Kolla med banken först.
Absolut - Visst skall jag göra det!

Jag är fullständigt säker på att de kommer att stå där.

Men frågan lyder också, kan jag anmäla honom?

De raderar väl aldrig band?

Tack på förhand!
Citera
2013-10-10, 22:16
Medlem
kinesarsles avatar
Du får nog ge lite mer info.

När och hur fick han tag på ditt kort? När spärrade du det? Hur länge sedan var allting? Hur kunde han använda ditt kort? Hade han koden?
Citera
2013-10-10, 22:21
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnar
Absolut - Visst skall jag göra det!

Jag är fullständigt säker på att de kommer att stå där.

Men frågan lyder också, kan jag anmäla honom?

De raderar väl aldrig band?

Tack på förhand!

Vad jag tänkte du borde kolla med banken är om de ersätter summan han kommit över på ditt kort.

Om han skimmade ditt kort så gör de det. Men om han lånade kortet och koden, och hämtade en slant direkt från bankomaten så kan de inte hjälpa dig.

"band", dvs övervakningen raderas faktist efter X tid, beroende på system.
Citera
2013-10-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Du får nog ge lite mer info.

När och hur fick han tag på ditt kort? När spärrade du det? Hur länge sedan var allting? Hur kunde han använda ditt kort? Hade han koden?
Jag misstänker att det är en familjemedlem som gjort detta. Kortet försvann under min sömn. Han lade det tillbaks efter han kom hem. Då jag fortfarande sov. Alltså har jag inte spärrat kortet.

Jag märkte att jag förlorade pengarna efter jag gjorde kvittoutdrag. Under en helg. Den helgen som min familjemedlem skulle ut och ha kul. Jag själv går aldrig ut på krogar.

Exakt hur länge sen det var detta, har jag ingen stor koll på. Men skall se med banken om detta.

Jag tror inte han hade min kod. Det var inne i en krog. Där han köpte, köpte och återköpte dricka. (Eller annat)

Jag läste nyss i en tråd, där man inte behövde kod i en krog. Utan man behövde tydligen bara skriva sin namnteckning, eller behövde inte göra detta överhuvudtaget.

Precis som Mc'donalds system. Eller tja, de hade ett sådant system förut. Nu behöver man ju knappa in kod där.

Men antar att krogen hade sådant, och därför behövde han nog ingen kod, utan behövde bara visa upp mitt kort.
Citera
2013-10-10, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Vad jag tänkte du borde kolla med banken är om de ersätter summan han kommit över på ditt kort.

Om han skimmade ditt kort så gör de det. Men om han lånade kortet och koden, och hämtade en slant direkt från bankomaten så kan de inte hjälpa dig.

"band", dvs övervakningen raderas faktist efter X tid, beroende på system.
Nja, han tog inte slanten direkt.

Men vänta ett tag. Hur kan banken ersätta MIG?

Det går väl knappast. För att få tillbaks mina pengar, så måste jag naturligtvis anmäla honom. Eller?
Citera
2013-10-11, 09:35
Medlem
Kattafankens avatar
Banken kan ersätta dig om ditt kort har skimmats.

Hände mig en gång. Mitt kort skimmades och en mindre slant försvann som betalning till nåt jag inte har köpt på andra sidan jodklotet. Det var ett par år sedan, men jag fick pengarna och nytt kort direkt när jag anmälde till banken att kortnumret tycktes vara ute på vift.

Du talar inte om skimning. Du talat om en familjemedlem som nyttjat ditt kort på krogen. Det borde du ha polisanmält dagen efter. Nu kan du typ bara ta ett allvarligt snack med personen i fråga.
Citera
2013-10-11, 10:55
Medlem
godboys avatar
Du verkar ju uppenbarligen vara säker på vem det är! Ta ett snack med personen i fråga och fråga vad han håller på med!

Skulle du säga denna story till banken skulle de troligen anse att du inte förvarat ditt kort på rätt sätt. Å andra sidan ska man ju eg behöva visa leg när man använder betalkortet utan kod. Så en slip från stället han nyttjade kortet borde de ju kunna ordna fram. 900 kr är inte jättemycket, men kräv tillbaka det!
Citera
2013-10-11, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Du verkar ju uppenbarligen vara säker på vem det är! Ta ett snack med personen i fråga och fråga vad han håller på med!

Skulle du säga denna story till banken skulle de troligen anse att du inte förvarat ditt kort på rätt sätt. Å andra sidan ska man ju eg behöva visa leg när man använder betalkortet utan kod. Så en slip från stället han nyttjade kortet borde de ju kunna ordna fram. 900 kr är inte jättemycket, men kräv tillbaka det!
Jag an nog inte ta personlig snack med personen.

Det är också en av anledningarna till varför jag inte anmälde honom från första början. Det handlar om rädsla.

Men känner ändå frustration. Och nu har jag tagit modet, och vill visa honom en läxa. Dessutom saknar jag mina pengar.
Citera
2013-10-11, 19:40
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Banken har inget med detta att gora. Du kan anmala det eller prata med personen ifraga.
Citera
2013-10-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Banken har inget med detta att gora. Du kan anmala det eller prata med personen ifraga.

Man har offtast försäkringar genom banken som täcker skimning, stöld av kort och bankomatrån. Dessa gäller givetvis inte ifall man inte spärrar kortet i rimlig tid anmäler brottet eller har lämnat ut sin kod eller på annat sätt varit oaktsam med den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in