2013-10-10, 20:32
Medlem
mitt mellan Valbo köpcentrum o Sälgsjön, ingen väg fram (jag har varit där,man kommer ca 200m ifrån det sedan MKT TÄT slyskog) google maps koordinater : 60.614818 17.048708 (försök svara seriöst....)
Citera
2013-10-10, 21:41
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hilledille
mitt mellan Valbo köpcentrum o Sälgsjön, ingen väg fram (jag har varit där,man kommer ca 200m ifrån det sedan MKT TÄT slyskog) google maps koordinater : 60.614818 17.048708 (försök svara seriöst....)

En tjärn/mosse?
Citera
2013-10-11, 00:37
Medlem
Eniro har lite bättre kartdetaljer, http://kartor.eniro.se/m/ntQ3B
Citera
2013-10-11, 00:41
Medlem
Torps avatar
Diken eller gångbroar på ett tjärn?
Citera
2013-10-21, 06:55
Medlem
gångbroar?? diken är den bästa gissningen hittills,lite lustigt att dom är flera meter breda bara,o hur bygger man dom utan en väg fram? o varför i ringform? "diket" eller "vallgraven" är ju av sån storlek att dom bör haft rejäla maskiner när dom gjort det,o det funkar inte så bra utan en väg fram...det kan ju vara grävt för hand,men sånt gjordes ju bara för väldigt längesen tillbaka...jag tycker själv att det ser ut som en vallgrav,men VARFÖR grävdes den?? o isåfall måste den ju vara uråldrig!! o varför växer det träd bara efter innerkanten? inte mitt i formationen? jag kan inte släppa det här eftersom den är så pass ovanlig,för att inte säga unik....
Citera
2013-10-21, 07:04
Medlem
cytech,bra att du kollat Eniro,där har den ju ett namn o ser ut som en vanlig tjärn,men som du ser på sattelitbilden så är den inte det...jag har varit ca 200 m söder om den,vid ett övergivet hus,o man kan inte ta sig längre fram pgr MASSIV växtlighet..jag bara funderar på : hur kan nån bygga ett STORT flera meter brett dike i ringform mitt ute i ingenting,UTAN tillfartsväg?? till vilket syfte??
kul att inte bara jag kollat in den,o intressant att den på Eniro ser ut som en tjärn,men att den på sattellitbilden definitivt inte gör det......behöver nog hjälp med det här mysteriet...
Citera
2013-10-21, 12:08
Medlem
Dränering eller koncentrering av vatten i en tjärn/myr/mosse för framtida annat användningsområde. Jag vet inte riktigt om jag tycker att det ens passar i UE, rekommenderar dig att utveckla ditt intresse angående upparbetade våtmarker i någon skogsbrukstråd om det finns någon sådan. För övrigt går det ju en väg strax söder om tjärnen i fråga, några 100m över ett kalhygge med en grävare är inget större problem. Hur man fått bärighet för att framföra något liknande fordon mitt i tjärnen är jag dock inte insatt i och kan bara framföra kvalificerade spekulationer, men jag väljer att avstå.

För övrigt tycker jag det är trevligt att folk bejakar sitt intresse och är ute och letar i skog och mark efter intressanta saker. Nu ska jag borsta tänderna.
Citera
2013-10-21, 16:35
Medlem
jag har varit där vägen slutar,det är inget hygge utan ett stort träsk ända upp till "objektet", jag reagerade mot utseendet på det eftersom jag inte sett nåt liknande på sattellitbild tidigare,det behöver väl inte bara vara övergivna hus man disskuterar här? utan alla mystiska saker i vår omgjivning går säkert bra? förövrigt är det ointressant om du borstar tändena eller inte,jag tror att min "tjärn" i så fall är mer spännande än så...
Citera
2013-10-21, 16:50
Medlem
Självklart får du diskutera vad du vill, det är inte min sak att bestämma var en viss sak ska diskuteras. Jag sa bara vad jag TYCKTE och vad du borde göra för att få ett bättre svar om du inte är nöjd med det jag levererade. Ska man vara petig så syftar namnet "urban" i UE into mot träsk och skogsdetaljer, även om detta må vara utgrävt av någon så är det bara ett skogsdike. För övrigt framstår min tandläkare som mycket intresserad av att jag borstar tänderna. Ha en trevlig kväll!
Citera
2013-10-21, 19:48
Medlem
uppifrån så ser det i min fantasi ut som nåt gammalt försvarsverk eller liknande...det var därför jag blev nyfiken på det,men du kanske har rätt...å förresten så är jag rätt så trött på spydigheter o glirningar som ni håller på med här på sidan,ni är ganska snabba på att låtsas vara överlägsna o kaxiga..men det förlorar ni bara på för vi är faktiskt några som vill föra en vuxen o seriös kommunikation här...så fortsätt ni bara....detta gäller i ALLA ämnen inte alls bara här..så nu byter jag till nåt seriösare o säger upp mig!! bra tycker ni? SKÖÖÖNT tycker jag!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in