2013-10-12, 00:43
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Jag har bott i en etta i över 13 år utan problem. Har innan det bott i en 4a och en 2a. Visst, vill man bo stort, eller ha en dyr bil, eller andra saker som kostar så får man också jobba och tjäna in de pengarna. Eftersom TS verkar hellre vara ledig än jobba så är det bästa alternativet att få ner de fasta utgifterna.
Sen så är inte alls människors mål att skaffa familj. Det är inte 1800-talet nu.

Om man inte har som mål att bilda familj, vad vill man istället? Supa och knulla?

Ja, det låter vettigt.

1800-talet, vart tog du vägen? =(
Citera
2013-10-12, 00:48
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Om man inte har som mål att bilda familj, vad vill man istället? Supa och knulla?

Ja, det låter vettigt.
Menar du allvar? Du kan inte förstå att det finns folk som inte har det som mål? Och du har aldrig mött några som har andra mål? Träffar du aldrig folk eller?
Citera
2013-10-12, 01:11
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Menar du allvar? Du kan inte förstå att det finns folk som inte har det som mål? Och du har aldrig mött några som har andra mål? Träffar du aldrig folk eller?

De flesta människor jag träffar, som inte redan bildat familj, vill skaffa familj, och har oftast en respektive. Folk brukar ändra uppfattning med åren. De som vill supa, festa och leva solo hela livet är inte representativa för befolkningen.

Om man ska ge råd till befolkningen så räcker inte en deltidslön. Så enkelt är det. Sedan finns det undantag som studenter, singlar osv som provisoriskt kanske inte behöver en heltidslön.
Citera
2013-10-12, 01:20
Medlem
nins avatar
Citat:
De flesta människor jag träffar, som inte redan bildat familj, vill skaffa familj, och har oftast en respektive.
Du får gå ut och träffa mer folk är mitt tips. Rätt många som har andra planer med livet än familj.

Citat:
Om man ska ge råd till befolkningen så räcker inte en deltidslön. Så enkelt är det.
Öhh, jo, det kan räcka. Stora delar av Sverige kan man få ett hus relativt billigt. Beroende på vilket jobb man har så kan man få ut tillräckligt med cash att klara sig fint på en halvtid. Det är inte så länge sedan som det var standard att kvinnan var hemmafru och mannen drog hem alla pengarna.

Så kan du sluta att förenkla saker?
Senast redigerad av nin 2013-10-12 kl. 01:25.
Citera
2013-10-12, 02:03
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Du får gå ut och träffa mer folk är mitt tips. Rätt många som har andra planer med livet än familj.

De flesta av dessa "rätt många" skaffar familj ändå när de vuxit till sig lite visdom.

Citat:
Öhh, jo, det kan räcka. Stora delar av Sverige kan man få ett hus relativt billigt. Beroende på vilket jobb man har så kan man få ut tillräckligt med cash att klara sig fint på en halvtid. Det är inte så länge sedan som det var standard att kvinnan var hemmafru och mannen drog hem alla pengarna.

Allt beror på vilken lön deltidslönen baseras på. De flesta måste leva jävligt snålt om de bara har en deltidslön. Men som du säger, vill man bo själv utan bil, ingen dyr hyra och leva snålt går det ju.
Citera
2013-10-12, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag är snart i 30 år fyllda. Snart klar med min utbildning och nu börjar allvaret. Under senare tid har jag haft praktik till 100% under perioder inför kommande yrke. Jag vet att jag måste vara vaken och klar på mina kommande arbetsplatser därför ställs det krav utanför mitt yrke på mig, hur jag lever.

Jag har i alla fall under dessa perioder ofta stigit upp klockan 06.00 på morgonen, trött som bara den. Jobbar på under dagen till 16:00. Kommer hem och däckar i soffan minst 1 timme, sedan är det dags för middag. Klockan blir 19.30 och läser lite mail och annat, tittar på tv till klockan 22. Sedan väntar sängen igen.

Jag börjar inse att det är ingen idè leva om allt ska gå ut på arbeta. Den enda avkoppling jag får är 2 timmars tv-tittande, och då har jag ingen familj. Jag vill tillbaka till mitt tidigare liv där jag kunde åka till Paris ett par dagar, spontant åka och fiska i ngn sjö, eller ta tåget till göteborg och till ngn ölbar på avenyn. Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb, men jag älskar livet också.

Hur orkar ni som enbart lever för jobbet och låter åren gå, vad är det då för mening om man inte vågar ha tid över?

Jag arbetar för att kunna göra något kul på mina lediga timmar/dagar och semestrar. Vill jag åka till paris en helg så gör jag det. Vad hindrar dig att sticka iväg och fiska en helg eller som du säger till paris. Dessutom arbetar jag extra, utöver mina vanliga pass, 2-4 dagar i månaden. Både mot extra pengar. Men även mot komptid. Komptid som jag sen kan plocka ut.

Tex nu i december kommer jag vara ledig en vecka. Då blir det myspys med tjejen jag inte sett på länge.

Februari, samma sak igen. Komptid, åker till paris. Vill jag kan jag ta ledigt en vecka varje månad med lätthet. Dock blir ju restrerande dagar lite längre. Men jag trivs med mitt komprimerade jobbande och mer ledighet. Får mer kvalitet på ledigheten med andra ord.
Citera
2013-10-12, 03:52
Bannlyst
Håller med ts. Livet är för kort för att slösa all sin tid på jobb. Själv har jag bestämt att jag vill jobba endast 50% och resten låta skattebetalarna stå för kulorna (pension) Tog tid med FK men det gick igenom till slut då de ansåg mig vara ett hopplöst fall och gav upp.

Bestämmer själv mina egna tider på företaget där jag tar extra sovmorgon och jobbar mina 4h sedan går hem, kopplar av med en kopp kaffe och bulle, porrsurfar lite, kolla på någon film och njuter av livet. Får bara ut 17-18k i handen + div. bidrag men det är det värt. Några fler som utnyttjar systemet till max? Kan politikerna fuska så kan vi väl också, eller?!
Citera
2013-10-12, 03:58
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assyria
Håller med ts. Livet är för kort för att slösa all sin tid på jobb. Själv har jag bestämt att jag vill jobba endast 50% och resten låta skattebetalarna stå för kulorna (pension) Tog tid med FK men det gick igenom till slut då de ansåg mig vara ett hopplöst fall och gav upp.

Bestämmer själv mina egna tider på företaget där jag tar extra sovmorgon och jobbar mina 4h sedan går hem, kopplar av med en kopp kaffe och bulle, porrsurfar lite, kolla på någon film och njuter av livet. Får bara ut 17-18k i handen + div. bidrag men det är det värt. Några fler som utnyttjar systemet till max? Kan politikerna fuska så kan vi väl också, eller?!

Vad är det för bidrag du får utöver din drägliga lön? Om du får ut 18 000 i månaden kan du inte skylla på att du inte har pengar. Försäkringskassan tar heller ingen hänsyn till ditt hem eller dina personliga utgifter. Du kan nog inte ens få hyresbidrag då din inkomst är för hög. Försörjningsstöd kan du inte få heller. Så vad är det för bidrag du inkasserar varje månad, din parasit?
Citera
2013-10-12, 09:34
Medlem
KajsaAAs avatar
Om ni vill njuta resten av livet så måste du få pengarna att jobba för dig, inte tvärtom. 3% av jordens befolkning äger idag 97% av alla pengar.. Dom har en sak gemensamt enligt sucess magasine, dom har en passiv inkomst. Om Donald Trump skulle förlora alla sina pengar denna månad så kommer ändå lika mycket in nästa månad. Pengarna jobbar för honom! Om ni inte gör det så kommer ni alltid vara slavar för er egna lön.
Jag har ett jobb dag men har under ett års tid byggt upp en passiv inkomst som snart motsvarar min vanliga lön. Då tar jag bort jobbet och kan njuta av mitt liv. Kommer självklart fortsätta bygga på min framtid och ha 50-100k i månaden, det har jag om 1 år kanske, då är jag 32 år. Då ska jag njuta av det enda liv jag har på jorden! Jorden runt med damen är redan planerad!
Min passiva inkomst får jag genom att jag hjälper andra människor att må bra i livet och att se till att dom lyckas. Bästa jag någonsin gjort!
Citera
2013-10-12, 09:49
Medlem
Ska snart ut i jobbmarknaden då jag är 20. Jag saknar högskoleutbildning och har svårt att hitta jobb. Jag tänker ofta på hur jag ska prioritera de pengar jag snart blir tvingad till att tjäna. Min idé är kanske lite optimistisk, men jag tar hellre ett ruckel till hem med lite fritid än ett slott med ingen alls.
Jag vet inte om denna idé är ett resultat av lathet eller känslan av otillräcklighet. Jag kan endast utgå från det rum jag sitter i just nu.
jag är en man som är beroende av någon form av rutin, så jobb är inget problem. Men jag vet hur det blir när man sparar. Man inser att man har missat massvis av fina ögonblick, just för att man inte hade kapitalet till att vara delaktig just då.
Det är en konst att kunna ha en jämn balans mellan pengar och tid. Om man nu inte är kapabel till att hålla den vågen jämn, så bör man iallafall fokusera på de små ögonblicken av kärlek man får.

Livet är för kort för att jobba heltid. Men för vissa handlar livet om att klara dagen, så jag vet inte.

cheer!
Citera
2013-10-12, 11:43
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burmakarn
Min idé är kanske lite optimistisk, men jag tar hellre ett ruckel till hem med lite fritid än ett slott med ingen alls.

cheer!

Bo i söder för 275K ? Inga problem...

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-2rum-froatorp-osby-kommun-froatorp-2266-5036411

Eller lite kallare, men bo som en konung for 100K:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-niemisel-lulea-kommun-gunnarsbyvagen-46-4015436

Det är inga problem alls. Det är vad jag gjorde for 3 år sen, och ångrar inte en dag. Livet är for kort till skuldberg bara for att frun vill bo i en sunkig etta i Södermalm.
Citera
2013-10-12, 12:19
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Tror många som tänker som TS är deprimerade eller inte tycker om sina jobb.
Visst, man vill väl alltid arbeta mindre, men man har ju ändå inte orken på kvällen att hitta på så mycket. Och alla som varit arbetslös vet hur tråkigt det är.
Då kommer man i en sits, att ha arbete och tjäna pengar, eller vara arbetslös och ha tråkigt/inga pengar.

Roliga är ju att på sommaren, då känns det som om man har hur mycket tid som helst på kvällarna efter jobb. Varför blir det helt plötsligt bara jobb/tv/sova när det blir mörkt ute?
Jobbar man 8-17 så kan man vara äten o duschad vid 18-tiden. Då har man 5 timmar på sig att hitta på annat innan det är dags för sängen.

Sen ska man heller inte glömma att man faktiskt bara "arbetar" mån-torsdag, sen är det ju FREDAGSKVÄLL och helg!

Tänk på alla u-länder där arbetarna bor på fabriker och knappt ha råd att äta varje dag. Där kan vi snacka om deprimerande...
Kan man inte "hitta på något" på sin fritid så kan man lika bra ligga i graven, tyder ju på total avsaknad av fantasi och egen vilja det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in