2013-10-10, 16:41
Medlem
Hanspandas avatar
Tja, ska flytta och behöver lite förslag på lite bra saker som jag bör ta med mig. Inte självklara sakert såsom kläder, kastrull eller säng. Mer "bra att ha" som är lätt att komma ihåg, tex konservöppnare.

Är student F.Ö.
Citera
2013-10-10, 19:53
Medlem
Ovven och en tandborste.
Citera
2013-10-10, 20:45
Bannlyst
Ta med allt du inte behöver från nuvarande boende. Bor du hos mamma&pappa nu?
Citera
2013-10-11, 11:44
Medlem
Hanspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Ta med allt du inte behöver från nuvarande boende. Bor du hos mamma&pappa nu?
Bor hemma nu ja. Saken är den att det är svårt att tänka på allt, har på känn att det kommer bli så att när jag väl sitter i lägenheten och ska laga mat så saknas något, typ konservöppnare.
Saker som man tar för givet hemma.
Citera
2013-10-11, 13:40
Medlem
Osthyvel! Har nämnts i andra trådar som det mest fantastiska redskapet någonsin, det finns knappt begränsningar på vad en osthyvel kan göra!
Citera
2013-10-11, 14:52
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetlanaSparkles
Osthyvel! Har nämnts i andra trådar som det mest fantastiska redskapet någonsin, det finns knappt begränsningar på vad en osthyvel kan göra!

Det är en lysande grej ja, den kan med fördel användas som skruvmejsel i brist på annat har jag lärt mig...
Citera
2013-10-11, 17:21
Medlem
Snurrens avatar
Packa gärna en väska med det du behöver de första dagarna i klädväg och sånt, typ en weekendväska... när allt ligger nedpackat kan det vara svårt att hitta strumpor, skor, underkläder etc, Givetvis lägger man necessären eller vad man nu har till sina hygienprodukter, där också. Been there, done that...

Enligt min erfarenhet blir det väldigt skräpigt när man flyttar in i en ny bostad. Folk som hjälper till, går in med skorna på, kartongerna kan släppa bitar och rent allmänt brukar man känna rätt snart att en dammsugare är bra att ha. Man måste även tänka sig ett scenario att något av glas eller porslin kan gå sönder och då bör man först och främst ha en liten sopborste och skyffel att sopa upp det med (dammsug inte upp vassa bitar, det kan skära sönder dammsugarpåsen).

Så behöver man planera någon form av mat att äta och eventuellt att bjuda hjälparna på. Förvisso kan man köpa pizza eller liknande, men tänk på att ha bestick åtkomliga, samt en hushållsrulle i stället för servetter. Vill man göra något själv kan man lätt tillaga djupfryst pyttipanna på en ugnsplåt. Tänk på att ha tallrikar till det.
Citera
2013-10-11, 20:29
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Packa gärna en väska med det du behöver de första dagarna i klädväg och sånt, typ en weekendväska... när allt ligger nedpackat kan det vara svårt att hitta strumpor, skor, underkläder etc, Givetvis lägger man necessären eller vad man nu har till sina hygienprodukter, där också. Been there, done that...

Enligt min erfarenhet blir det väldigt skräpigt när man flyttar in i en ny bostad. Folk som hjälper till, går in med skorna på, kartongerna kan släppa bitar och rent allmänt brukar man känna rätt snart att en dammsugare är bra att ha. Man måste även tänka sig ett scenario att något av glas eller porslin kan gå sönder och då bör man först och främst ha en liten sopborste och skyffel att sopa upp det med (dammsug inte upp vassa bitar, det kan skära sönder dammsugarpåsen).

Så behöver man planera någon form av mat att äta och eventuellt att bjuda hjälparna på. Förvisso kan man köpa pizza eller liknande, men tänk på att ha bestick åtkomliga, samt en hushållsrulle i stället för servetter. Vill man göra något själv kan man lätt tillaga djupfryst pyttipanna på en ugnsplåt. Tänk på att ha tallrikar till det.

Snurren har kommit med jättebra råd! Jag vill tillägga att man kan be om att få en dammsugare i flyttpresent, de tårögda föräldrarna kommer att tycka att du är sjukt mogen...
Citera
2013-10-13, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanspanda
Bor hemma nu ja. Saken är den att det är svårt att tänka på allt, har på känn att det kommer bli så att när jag väl sitter i lägenheten och ska laga mat så saknas något, typ konservöppnare.
Saker som man tar för givet hemma.
Åk till IKEA och köp allt där (det trodde jag var standard)
Där hittar du alltid något i varje kategori som du inte har i lägenheten.
Citera
2013-10-13, 07:51
Medlem
Egen lägenhet eller korridor/delat kök? Möblerat?
Om du delar kök, finns det i så fall tallrikar, bestick och andra köksprylar i köket som andra kan använda sig av?

Sånt bör du ju veta innan du börjar flyttpacka. Men annars får du väl fundera över vad du använder (både ofta och sällan) och kanske fråga m&p om tips. De har säkert lite grejer du kan få, annars får du väl köpa nytt (eller begagnat) på nya orten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in