• 1
  • 2
2013-10-10, 16:13
Medlem
Hej, jag har hållt på med smide i nästan ett år nu och använt all sorts stål jag hittat för att träna med men nu letar jag efter ett visst fjäderstål som i Amerika kallas 1075 (aisi), i sverige SS 1778 och EN C75S, finns ju mer namn men någon av dessa är det namn jag antar man frågar efter. Så nu är problemet den att jag inte kan hitta någon sida där detta stål säljs. Har varit inne på Nordell men har inte så stora bitar som jag behöver.
Sedan finns ju också dessa grossister men där är det ju inte så enkelt att handla ifrån som privatperson.

Är det någon som vet någon bra företag eller hemsida som säljer denna typ av stål? (Bor i göteborgstrakten)

Måtten som jag vill ha på fyrkantsprofilen är ungefär 30 x 70 x 1000. +- 10 på höjd och bredd ungefär.
Senast redigerad av Rixius 2013-10-10 kl. 16:50.
Citera
2013-10-10, 17:57
Medlem
christerys avatar
Inte den blekaste, men du kanske kan kolla med en smed som http://www.hammarede.com/ om du får köpa ett ämne av honom. Finns massor men det var bara en av dom som jag hittade.
Citera
2013-10-10, 18:31
Medlem
findatas avatar
Har du kollat på www.antracit.se ?
Citera
2013-10-10, 19:30
Medlem
Christery, han håller tyvärr hus i Jämtland vilket är alldeles för långt bort
findata, ja jag har kolla där men tyvärr hittar jag inte så mycket om köp av stål i alla fall inte av denna sorten.
Inte lätt det här
Citera
2013-10-10, 19:59
Medlem
Avva66s avatar
Hör med en mekanisk verkstad i närheten, om de kan beställa åt dej.
Citera
2013-10-10, 20:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixius
Christery, han håller tyvärr hus i Jämtland vilket är alldeles för långt bort

Bussgods fixar sånt. Kostar inte skjortan heller vad jag kommer ihåg.

Ska du smida nåt annat än en lie så bör man väl ha två stålsorter som kombinerar seghet och egg. Och liksom vika in den segare över den mer spröda men med bättre egenskaper för att få till skärpa om jag fattat det rätt.

Blev/blir lite OT, men om det är nåt skärande verktyg så bör man fundera över fördelar och nackdelar. Trist om det går sönder.
Citera
2013-10-11, 23:31
Medlem
MeanMEs avatar
Är inte det enklaste att bara fara till en bilskrot och köpa fjäderblad till en lastbil eller något?
Troligen det billigaste med.
Citera
2013-10-12, 16:52
Medlem
Jag tror nästan det är det jag får göra Avva66, verkar vara det enklaste.

christery, det är inte alls ett måste men gör man det rätt så får man ett bra svärd, men det är det mjuka stålet som ska vara innerst för att dämpa stöten om man kan säga så. Kanske var så du menade...
Själv kommer jag köra en hel del med bara ett sorts stål nu och sedan får jag se när jag börjar lägga ihop stålsorter.

Och på tal om fjädrar till bilar MeanME så har jag en stålfjäder från en Mercedes benz c180, men vill ju helst veta egenskaperna på det stålet, finns det någon bra sida eller forum för det? Eller är det kanske oftast bara en viss sort på bilfjädrar?
Citera
2013-10-12, 18:57
Medlem
MeanMEs avatar
Då det stålet används flitigt i alla typer av fjädrar till bilar mm så är det nog ett standardstål till det. En ren gissning men det låter troligt.

Annars ring till en MB-verkstad och fråga de borde ju veta.
Eller gräv på nätet.
Någonstans finns garanterat uppgifterna.
Citera
2013-10-12, 21:47
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Jag tror nästan det är det jag får göra Avva66, verkar vara det enklaste.

christery, det är inte alls ett måste men gör man det rätt så får man ett bra svärd, men det är det mjuka stålet som ska vara innerst för att dämpa stöten om man kan säga så. Kanske var så du menade...
Själv kommer jag köra en hel del med bara ett sorts stål nu och sedan får jag se när jag börjar lägga ihop stålsorter.

Och på tal om fjädrar till bilar MeanME så har jag en stålfjäder från en Mercedes benz c180, men vill ju helst veta egenskaperna på det stålet, finns det någon bra sida eller forum för det? Eller är det kanske oftast bara en viss sort på bilfjädrar?
Jag jobbar på en mekanisk verkstad, och kan chefen få in några hundra svart så lär ju inte han klaga direkt.
Citera
2013-10-13, 09:06
Medlem
christerys avatar
Citat:

Har inte pysslat med det mer än att jag läst om att man har en kärna av en annan stålkvalitet ibland.

Men nu har jag lärt mig nåt nytt.
Citera
2013-10-13, 14:43
Medlem
Kanske lite OT men om du tycker vanligt fjäderstål är ett helvete att hitta, vänta tills du får för dig att göra något av CPM 3V eller liknande high-end stål.

http://www.alphaknifesupply.com/bladematerials.htm

Domdär har nog vad du söker, kollade inte så noga efter just "ditt" stål ska erkännas men därifrån köper iaf jag mitt stål
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in