• 1
  • 2
2005-07-04, 22:01
Medlem
Steker ofta skivad fläskfilé hemma men brukar ha lite problem med att få det riktigt bra, blir lätt för torrt eller för brännt.
Skulle vilja ha tips på hur ni steker.
I stil med "Värm upp på fyran tills smöret fräser, sänk till trean".
Självklart är alla spisar olika, men jag skulle ändå uppskatta att ha det som riktlinje när jag själv ställer mig i köket nästa gång.
Skriv med vilka graderingar ni har på plattorna också, själv har jag upp till 6 men det varierar ju mellan modellerna.

Och när bör det kryddas? Jag smörsteker ofta kryddorna med ibland råkar jag självklart bränna dem också. Vad vinner man på att istället krydda bitarna innan de åker ner i pannan?
Citera
2005-07-04, 23:32
Awaiting Email Confirmation
Kanaljes avatar
Jag sätter på 4:an eller 5:an, låter smöret tystna, lägger i köttet(Som har legat framme ett tag så det inte är kallt). Passar mig för att lägga i för mycket i pannan då det drar ner temperaturen vilket gör att köttet börjar koka istället. Jag brukar krydda när köttet ligger och steker, men det är väl en smaksak(Man ska dock inte salta innan då det drar ur vätskan ur köttet, salta det precis innan man lägger det i pannan är ok).
Citera
2005-07-05, 00:30
Medlem
spaderezzs avatar
mitt råd

om man inte vill få det tort så ska man lägga in köttet i ugnen efter att man stekt det ett tag så att det fått fin färg och täppt till köttporena...

det där med salt kvittar det är mer i marinader och sånt om det ska stå länge i det då kan det bli att det dra ut för mycket vatten ur köttet själv saltar jag innan eller under tiden jag steker köttet..

lycak till med stekandet..
Citera
2005-07-05, 10:41
Medlem
Grårävs avatar
Mitt tips:
Stek fläskfilen hel tills du fått en fin yta.
Släng in den i ugnen på (ju lägre temp. desto bättre, men också tar det längre tid, 180 grader funkar fint) använd termometer och kör köttet till 68 grader, tag ut köttet och låt mogna till 72 grader, skär sedan upp i skivor.

Då får du en perfekt filé
Citera
2005-07-05, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gråräv
Mitt tips:
Stek fläskfilen hel tills du fått en fin yta.
Släng in den i ugnen på (ju lägre temp. desto bättre, men också tar det längre tid, 180 grader funkar fint) använd termometer och kör köttet till 68 grader, tag ut köttet och låt mogna till 72 grader, skär sedan upp i skivor.

Då får du en perfekt filé

Hur går det till när temperaturen ökar efter att du tagit ut köttet från ugnen?
Citera
2005-07-05, 13:26
Medlem
spaderezzs avatar
termometen.. mäter ju köttets innetempratur alltså kärnan.. när man tar ut köttet och man låter det "vila".. så lindar man ju oftast in köttet i folie..

i och med att man steker köttet så är ju det yttre köttet varmast och varför tempen kan höjas är ju att värmen sprider sig inått i köttet där det fortfarande inte är lika varmt som den yttre delen av köttet..

hoppas det gick att förstå min förklaring..

Citera
2005-07-05, 13:47
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindfield
Hur går det till när temperaturen ökar efter att du tagit ut köttet från ugnen?

Då man mäter köttemperatur i centrum av köttbiten håller den en lägre temperatur än ytterkanten, när man låter köttet vila fortsätter temperaturen i kärnan att öka då temperaturen ligger högre i ytterkant. Något man kan fundera på allmänt när det gäller fläskkött är att steka det rosa, dagens grisar är uppfödda för att ge ett väldigt lent och fettfritt kött, vilket leder till att det lätt kan bli torrt. Förr genomstektes allt fläskkött då parasiter och liknande kunde förekomma, men då annan djurhållning och andra kontroller förekommer är det inte någon större risk längre, trots att man vill genomsteka sitt kött bör man inte överdriva, Från ungefär 65 grader är fläskkött helt säkert att äta.
Citera
2005-07-06, 01:23
Medlem
Grårävs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Förr genomstektes allt fläskkött då parasiter och liknande kunde förekomma, men då annan djurhållning och andra kontroller förekommer är det inte någon större risk längre, trots att man vill genomsteka sitt kött bör man inte överdriva, Från ungefär 65 grader är fläskkött helt säkert att äta.

Är beredd att käfta emot dej här

Vad jag fått lära mig och vad jag själv praktiserar som kock är att fläskkött skall tillagas till min. 72 grader.

Visst, fläskkött kontrolleras noggrant men garantier för att skadliga parasiter inte förekommer finns inte.
Om så vore fallet så varför begränsa sig till 65 grader?
I så fall skulle vi ju kunna göra en tartar av fläskkött.

En fläskfile som steks till 72 grader förblir svagt rosa, saftig och god!
Så jag fortsätter nog leva som jag blivit lärd - tills någon lyckas övertala mig att det verkligen är fel. Gör gärna det om ni har andra åsikter
Citera
2005-07-06, 02:33
Medlem
OliTs avatar
72 grader är egentligen gränstemperaturen för att sådant som listeria, E-coli m.fl. ska avlida, men då det är saker som är otroligt sällan förekommande (det har förresten funnits två fall av människor infekterade av trikiner de senaste 10 åren, och de två smittades utomlands) finns ingen riktig risk med att äta fläskkött som inte nått upp till den temperaturen. Jag föredrar själv mitt fläskkött i 72 grader, mest då gamla tankar lever kvar.
Citera
2005-07-06, 02:59
Medlem
Thoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
72 grader är egentligen gränstemperaturen för att sådant som listeria, E-coli m.fl. ska avlida, men då det är saker som är otroligt sällan förekommande (det har förresten funnits två fall av människor infekterade av trikiner de senaste 10 åren, och de två smittades utomlands) finns ingen riktig risk med att äta fläskkött som inte nått upp till den temperaturen. Jag föredrar själv mitt fläskkött i 72 grader, mest då gamla tankar lever kvar.
För att vara säker på att man dödar alla bakterier och sporer ska man väl tryckkoka i tjugo minuter i 120 grader?

Men för djur som trikiner och liknande räcker det väl med strax över 70 grader som är proteinets koaguleringspunkt.
Citera
2005-07-06, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meimo
Steker ofta skivad fläskfilé hemma men brukar ha lite problem med att få det riktigt bra, blir lätt för torrt eller för brännt.
Skulle vilja ha tips på hur ni steker.
I stil med "Värm upp på fyran tills smöret fräser, sänk till trean".
Självklart är alla spisar olika, men jag skulle ändå uppskatta att ha det som riktlinje när jag själv ställer mig i köket nästa gång.
Skriv med vilka graderingar ni har på plattorna också, själv har jag upp till 6 men det varierar ju mellan modellerna.

Och när bör det kryddas? Jag smörsteker ofta kryddorna med ibland råkar jag självklart bränna dem också. Vad vinner man på att istället krydda bitarna innan de åker ner i pannan?

Testa detta,
Efter att du stekt bitarna,
Släng ner dom i en ugnsfast form på med några skivor ost och en champinjonstuvnig, eller borkoli, eller ev bernanais
in med det i ugnen några min och vips olalaaa

Jag äter gärna Ris eller pressad potatis till.
Citera
2008-09-30, 15:23
Medlem
Mhaels avatar
Kapar tråden!

Har fått entrecote hemifrån, ligger just nu och tinar på diskbänken, tänkte äta den ikväll.
Hur bör den stekas? Är entrecote sådant kött som man kan lägga ner i stekpannan 3min på ena sidan och 1,5 på andra som vår köksgud talade om för oss att amn ska när man steker oxfile? eller ska den steka längre?
(strax över 1cm tjock bit). Kanske ugn?
Tror den kommer serveras med bernaisesås och ris, såvida det inte slutar regna så jag kan gå ner till affären och köpa potatis.

(länka gärna, detta var det jag hittade när jag sökte iaf)

Edit:

Hihi, känns som om frågan är för dum för att få svar, men det ajg menar är i grunden ifall entrecote ska genomstekas eller vara rött, ugn eller stekpanna? temp? intesivt och kort? Lugnt och länge?
Senast redigerad av Mhael 2008-09-30 kl. 15:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in