• 1
  • 2
2013-10-10, 12:49
Medlem
Godmorgon flashback. Hade sovmorgon idag och vaknade för en liten stund sen. Tänkte lyxa till det med pannkakor till frukost men har inga ägg hemma och orkar inte gå och köpa ägg heller. Kan jag laga pannkakor utan ägg och hur kommer dom att smaka?
Citera
2013-10-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dustingducks
Godmorgon flashback. Hade sovmorgon idag och vaknade för en liten stund sen. Tänkte lyxa till det med pannkakor till frukost men har inga ägg hemma och orkar inte gå och köpa ägg heller. Kan jag laga pannkakor utan ägg och hur kommer dom att smaka?

Det går alldeles utmärkt!

Uppväxt på det pga brorsans allergi!

http://www.ica.se/recept/pannkaka-utan-agg-265218/

Finns recept med jäst istället för bakpulver med.
Citera
2013-10-10, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dustingducks
Det går utmärkt, dom kommer smaka bra, t.o.m godare.
Citera
2013-10-10, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StephenLynch
Det går alldeles utmärkt!

Uppväxt på det pga brorsans allergi!

http://www.ica.se/recept/pannkaka-utan-agg-265218/

Finns recept med jäst istället för bakpulver med.
Men man har varken jäst eller bakpulver i pannkakor OM det inte är american pancakes.
Citera
2013-10-10, 12:55
Medlem
Giftsvampens avatar
Det är väl ägget som binder ihop mjölet och gör så man kan steka pannkakan till fast form?
Citera
2013-10-10, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Men man har varken jäst eller bakpulver i pannkakor OM det inte är american pancakes.

Nej inte i vanliga pannkakor, men utan äggen behöver man tillsätta jäst eller bakpulver för att få till samma konstistens på pannkakorna.
Citera
2013-10-10, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giftsvampen
Det är väl ägget som binder ihop mjölet och gör så man kan steka pannkakan till fast form?

Hur tänkte du nu när de ovanstående till och med länkat till ett recept då dem inte använder ägg? Det funkar hur bra som helst, och du har ju mjölk i också.
Citera
2013-10-10, 13:14
Medlem
Giftsvampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebelle
Hur tänkte du nu när de ovanstående till och med länkat till ett recept då dem inte använder ägg? Det funkar hur bra som helst, och du har ju mjölk i också.

Jag tänkte inte så mycket då jag inte såg länken.

Ja, alltid får man lära sig något nytt.. Får väl ta och prova de där pannkakorna utan ägg en vacker dag.
Citera
2013-10-10, 16:09
Medlem
S-cups avatar
Med en vegan i hemmet har det blivit några äggfria pannkakor, ganska goda (även om de skulle vara goda med riktig mjölk).

Däremot får de inte den där fina färgen som "riktiga" pannkakor, ser mest bleka och sjuka ut.
Citera
2013-10-11, 21:07
Medlem
Ja, visst går det att göra pannkakor utan ägg och goda blir dem
Citera
2013-11-01, 03:46
Medlem
Mondaybluess avatar
Det är inget gott med pannkakor utan ägg, men visst går det. Jag tycker det blir ganska äckligt förstås.
Citera
2013-12-30, 18:38
Medlem
Ett bra tips är att se till att ha sojamjöl hemma, är man en dag utan ägg så ta bara .....eh minns ej , men det står på paketet hur mkt mjöl som motsvarar ett ägg , jag har gjort det många ggr och det funkar superbra..

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in