Då barnet och mamman lever i symbios barnets första levnadsår, finns det studier som visar att barnet inte bör vara ifrån mamman längre än barnets ålder, dvs. 1 år-1 dag, 2 år-2 dagar, 3 år-3 dgr osv.
Jag har gång på gång sett och upplevt detta fenomen i min egen situation och andras. Att låta ett barn under 5 år vara ifrån sin mamma en hel vecka, för att varannan vecka är "vedertaget" är inget jag rekommenderar. Jag har även hört många fäder säga; - Jo, men jag är mer mamma än hon, och liknande, detta är inget jag stödjer, (om inte mamman är missbrukare, svårt fysiskt eller psykiskt sjuk, eller inte är i livet). En pappa kan aldrig ta en sund mammas plats, det första året som mamman bär på barnet, och det första symbios-året där barnet tror att mamman och barnet är samma person, är ingenting som kan suddas ut.
Jag har också hört talas om män som av ren egoism envisas med att ha barnet varannan vecka, då det är i småbarnsålder. I detta läge finns det utrymme att tänka om, då detta kan ge separationsmen för barnet på sikt. Många gånger kan man se det redan när barnet är litet, i andra fall kan det komma senare, som i tonåren, eller till och med i vuxen ålder.