"56-åringen medger att ersättningarna betalats ut. Men både han och sönerna förnekar att de gjort något brottsligt.
- Uppgifterna om mitt sjukdomstillstånd och vårdbehov är riktiga, hävdar mannen i polisförhören.
- Jag har inte lurat någon. Jag har rätt till de ekonomiska förmåner som Försäkringskassan betalat ut.
56-åringen har ingen anställning utan lever av olika ekonomiska förmåner från samhället.
- Jag har socialbidrag, säger han i polisutredningen.
Mannen berättar att han blev skadad av granatsplitter i nacken under inbördeskriget i forna Jugoslavien.
- Splitterskadan har gjort mig förlamad i kroppens högra sida. Jag klarar inget med höger hand och jag har ingen finmotorik i vänsterhanden, säger mannen i förhören.
Mannens två söner har varit anställda i ett assistansbolag, men deras löner har gått direkt in på 56-åringens konto.
De har redovisat när de jobbat åt sin pappa. Men utredningen visar att vid några tillfällen har en av sönerna samtidigt fått lön från sitt arbete på en biltvätt.
Den misstänkte 56-åringen satt häktad i fyra månader mellan oktober och mitten av januari i år. Under polisförhören har han uppgett att han inte kan sköta sin hygien eller toalettbestyren. Men när han hamnade i cellen på häktet klarade han sig i princip utan hjälp.
En kriminalvårdare på häktet uppger i ett förhör att han aldrig hört att 56-åringen skulle vara i speciellt behov av hjälp.
- Han har heller aldrig frågat om någon hjälp, säger vårdaren. Varken i samband med toalettbesök eller matintag.
Hösten 2012 reste den misstänkte 56-åringen till Mecka. Ingen av hans personliga assistenter var med på resan."
http://www.expressen.se/kvallsposten...nkt-bedragare/