2013-10-10, 23:23
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Man tar sig för pannan, hur in i h-e fega och rädda för rasiststämpeln är folk.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/vi-m...-pa-patienten/

Är de verkligen så godtrogna?
Jag överhörde ett samtal i somras mellan två förtvivlade svenskor, troligen en mor och hennes vuxna dotter. Tydligen så är hot mot läkare ett ganska så utbrett problem i Malmö...
Citera
2013-10-11, 08:48
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Denna idé med assistansbolag är rena farsen. Undrar när vi får se rubriker om denna familj i media?

http://avpixlat.info/2013/10/11/asyl...bolagsupplagg/

Citat:
En bosnisk zigenarfamilj med ett sjukt barn fick inte uppehållstillstånd i Sverige och återvände hem. Där kontaktades familjen av ett assistansföretag i Sverige, Plusfamiljen AB, som erbjöd dem arbete. Mannen skulle få anställning för att vägleda andra i liknande situation. en tjänst som inte behövdes men som företagets vd, David Söderlund, uppfann. Nu kunde familjen återvända till Sverige som arbetskraftsinvandrare och kan dessutom bli anställda som vårdare av sitt eget barn.
Citera
2013-10-11, 10:21
Medlem
liernos avatar
Närkraft Assistans är ett liknande bolag,

hela familjen vårdar pappan i familjen, som i och för sig är sjuk, men långt ifrån 100% vårdbehov dygnet runt.

Hela familjen har årsinkomster på 5-800' enkom från assistansbolaget. Sedan har de andra inkomster också.

Så, som svar på vad någon skrev tidigare i tråden - är Försäkringskassan väl blåögd? Jag skulle nog svara ja på den frågan.

I det här fallet gäller det 5-6 syskon, och åren går... flera miljoner per år, medan någon KANSKE utreder...

Det går inte att bli rik på arbete i Sverige finns det dom som säger, men på personlig assistans kan man snabbt bli rik. Vid ett eventuellt återbetalningsföreläggande, finns ju sällan några pengar kvar..
Citera
2013-10-11, 15:34
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse

OK, man kan lura/muta enskilda läkare eller andra personer som har rätt att utfärda intyg och fatta beslut (t.ex. personer som jobbar på bilprovningen, ansvariga inom kommunen som hanterar ansökningar om parkeringstillstånd för rörelsehindrade, etc.). Så ser verkligheten ut, tyvärr.

...

Vi har kontrollmyndigheter (bra) som fallerar (inte bra). Att det verkar vara så lätt, för den som verkligen vill och lägger ner lite jobb, att försörja sig på bidrag är verkligen inte bra....

Jag vill veta hur det går till att muta läkare. De tjänar mig veterligen ganska hyggligt. Får de ett par hu dra tuss för besväret eller? Hur får bedragaren tag på mutpengar? Verkar ju inte röra sig om förmögna människor som ger sig in i sådana här bedrägerihärvor.
Kollar man någonsin huruvida det finns transaktioner mellan den "sjuke" och läkaren?

Det vore kul att höra samtalen där en frisk människa får en läkare att intyga att personen är gravt handikappad. Jag förstår helt enkelt inte hur det går till. Går jag till läkaren med en avriven arm får jag en skarp tillsägelse att skärpa mig och inte vara sjåpig.
Citera
2013-10-11, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Man tar sig för pannan, hur in i h-e fega och rädda för rasiststämpeln är folk.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/vi-m...-pa-patienten/

Äär de verkligen så godtrogna?
Läkarkåren är full av världsförbättrande lallare. Finns ingen självkritik där inte.
Citera
2013-10-11, 16:37
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Jag vill veta hur det går till att muta läkare. De tjänar mig veterligen ganska hyggligt. Får de ett par hu dra tuss för besväret eller? Hur får bedragaren tag på mutpengar? Verkar ju inte röra sig om förmögna människor som ger sig in i sådana här bedrägerihärvor.
Kollar man någonsin huruvida det finns transaktioner mellan den "sjuke" och läkaren?

Det vore kul att höra samtalen där en frisk människa får en läkare att intyga att personen är gravt handikappad. Jag förstår helt enkelt inte hur det går till. Går jag till läkaren med en avriven arm får jag en skarp tillsägelse att skärpa mig och inte vara sjåpig.

Märkligt nog verkar välbetalda personer vara MER benägna att ta mutor, än folk med normal inkomst. Men jag gissar att det oftare rör sig om hot, eller att läkaren hör till samma släkt/klan/minoritet.
Citera
2013-10-15, 19:28
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Men snälla Försäkringskassan, vad fan håller ni på med. Vad är det for snyltaren. Berikarvibbar igen. Det började osa katt 2009 men inget verkar ha hänt förrän fyra år senare. Vad är det som sker i Sverige.

http://www.skanskan.se/article/20131...ds-av-polisen-

Citat:
Sedan hösten 2007 har den 56-årige mannen fått assistanshjälp för totalt runt 2,7 miljoner kronor. Men så åkte mannen, som enligt egen uppgift inte klarar sig själv, fast för fortkörning.

Samma visa nu igen. man blir så förbannad. Anhållna i sin frånvaro??? Var de i hemlandet då?

Citat:
56-åingen och hans 24-årige son greps och häktades i förra veckan, misstänkta för grovt bidragsbrott. Männen hade då varit anhålna i sin frånvaro en månads tid. Mannen, som stödde sig på en käpp när han kom in i häktessalen, förnekade brott. Liksom sonen. Den 56-årige mannen har sedan 2007 fått assistanshjälp för totalt drygt 2,7 miljoner kronor. Och sonen har varit hans assistent

Citat:
Mannen säger sig inte klara några dagliga sysslor på egen hand – till exempel påklädning och att äta själv. Men på våren 2009 åkte 56-åringen fast för fortkörning

Efter fortkörningen började FK rota i ärendet. Men det började 2009, inget hände förrän nu. Även dottern är inblandad. Dessutom hade mannen två bilar!!! Vem fan har betalt dem?
Citera
2013-10-21, 10:44
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Mer om fallet

http://www.expressen.se/kvp/68-aring...v-bidragsfusk/

Nu pratar man om sex miljoner!!!

Citat:
Försäkringskassan skriver rakt ut i sitt beslut att man anser att läkarintygen är falska. Den 68-årige mannen har klagat på beslutet att stoppa ersättningarna men förlorat även i kammarrätten.
Citera
2014-02-14, 09:29
Medlem
spoilers avatar
"En 56-årig man och hans två söner har åtalats för grovt bidragsbrott och krävs på 1,6 miljoner kronor i skadestånd till Försäkringskassan.

Alla tre har enligt åtalet medverkat till att faderns, 56-åringens, behov av assistanshjälp har överdrivits. Detta har gjorts genom att lura läkare och arbetsterapeuter att skriva ut intyg om funktionsnedsättningar, sönerna genom att redovisa assistansinsatser från augusti 2011 till september 2013."

http://www.skanskan.se/article/20140...-assistansfusk
Citera
2014-02-14, 21:40
Medlem
spoilers avatar
Snällt att de får behålla några miljoner.

"Utbetalningarna till mannen har skett under sex års tid, men åklagaren har valt att begränsa åtalet till att omfatta de två senaste åren."

http://www.skanskan.se/article/20140...-bidragsharva-
Citera
2014-02-15, 13:30
Medlem
Läkaren och arbetsterapeuten bör ju också utredas för brott ev. tjänstefel. Så vilka är dessa?
Citera
2014-02-16, 19:52
Medlem
spoilers avatar
"56-åringen medger att ersättningarna betalats ut. Men både han och sönerna förnekar att de gjort något brottsligt.

- Uppgifterna om mitt sjukdomstillstånd och vårdbehov är riktiga, hävdar mannen i polisförhören.

- Jag har inte lurat någon. Jag har rätt till de ekonomiska förmåner som Försäkringskassan betalat ut.

56-åringen har ingen anställning utan lever av olika ekonomiska förmåner från samhället.

- Jag har socialbidrag, säger han i polisutredningen.

Mannen berättar att han blev skadad av granatsplitter i nacken under inbördeskriget i forna Jugoslavien.

- Splitterskadan har gjort mig förlamad i kroppens högra sida. Jag klarar inget med höger hand och jag har ingen finmotorik i vänsterhanden, säger mannen i förhören.

Mannens två söner har varit anställda i ett assistansbolag, men deras löner har gått direkt in på 56-åringens konto.

De har redovisat när de jobbat åt sin pappa. Men utredningen visar att vid några tillfällen har en av sönerna samtidigt fått lön från sitt arbete på en biltvätt.

Den misstänkte 56-åringen satt häktad i fyra månader mellan oktober och mitten av januari i år. Under polisförhören har han uppgett att han inte kan sköta sin hygien eller toalettbestyren. Men när han hamnade i cellen på häktet klarade han sig i princip utan hjälp.

En kriminalvårdare på häktet uppger i ett förhör att han aldrig hört att 56-åringen skulle vara i speciellt behov av hjälp.

- Han har heller aldrig frågat om någon hjälp, säger vårdaren. Varken i samband med toalettbesök eller matintag.

Hösten 2012 reste den misstänkte 56-åringen till Mecka. Ingen av hans personliga assistenter var med på resan."

http://www.expressen.se/kvallsposten...nkt-bedragare/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in